Hjem Nyheter Leaf med «det store batteriet» klar

Leaf med «det store batteriet» klar

Omtalt, lovet og ventet siden introduksjonen av nye Nissan Leaf for et år siden: Nå er versjonen med stort batteri klar for bestilling og etterhvert levering.

Med registreringsstatistikken for 2018 fersk i bakhodet, skulle man nesten ikke tro den nye Leafen med lang rekkevidde skulle være unødvendig. Du har neppe unngått å få med deg at elbilen endte opp som suverent mest solgte bil i Norge i fjor. Hele 12 303 ble registrert.

Samtidig er det liten tvil om at mange nordmenn venter på versjonen med lenger rekkevidde. Når Nissan i dag åpner for bestillinger, kommer det sammen med nyheten om at eksisterende 40 kWt-versjon også får oppdateringer.

Bildegalleri nederst i artikkelen

Modellen vi allerede kjenner godt, får navnet Leaf 3.Zero. Den nye, med batteri på hele 62 kWt heter, 3.Zero e+.

Begge får nytt og bedre infotainmentsystem med 8-toms skjerm. I det ligger blant annet ny og forbedret navigasjon, og mulighet til multi-finger bruk. I tillegg blir helt ny NissanConnect app tilgjengelig.

Rekkevidden for 40 kWt-versjonen er oppgitt til 277 km, som Nissan sier er perfekt for majoriteten av kundene.

e+-versjonen trår imidlertid til med 385 km, og vil garantert være ettertraktet i Norge. Tallet avventer for øyeblikket typegodkjenning, men vi venter ingen vesentlig endring.

Det nye store batteriet har 25% høyere energitetthet og 55% mer energilagrings-kapasitet. Mens 40 KWt-batteriet har 192 celler, har det store 288.

e+ skal kunne ta hurtiglading på opp til 100 kW, mens 7 kW hjemmelader vil bruke ca 11 timer og 30 minutter. Plugges den i vanlig stikkontakt er det snakk om rundt 32 timer.

LES VÅR TEST AV NISSAN LEAF 40 KWT HER!

I tillegg får den betydelig kraftigere motor, med hele 217 hestekrefter. Med det synker akselerasjonstiden til 100 km/t fra 7,9 til 7,3 sekunder, mens topphastigheten øker fra 144 km/t til 157.

Antagelig minst like viktig, er at kraftigere motor betyr lavere forbruk. Mer effekt og moment betyr at den det meste av tiden bruker mindre av kraftreservene enn en svakere motor. Mens Leaf 40 kWt bruker 206 Wt/km, skal 62 gå på 180.

Med 3.Zero-versjonene kommer også 8 nye farger å velge på. e+ kommer med to eksisterende farger og to av de nye.

Oppdaterte Leaf kan bestilles fra i dag av, men det kan være lurt å være rask om du vil ha e+ – lanseringsmodellen av den, skal bare lages i 5 000 eksemplarer for Europa. Levering skal være juni ved bestilling nå, men det kan selvfølgelig raskt endre seg dersom veldig mange bestiller.

Etter hva vi forstår, vil imidlertid e+ også komme i andre varianter enn lanseringsmodellen senere, slik at det vil være mulig å skaffe seg en 62 kWt-versjon også om man ikke skulle klare å sette kloa i en av disse 5 000 fra første produksjonsrunde.

Nissan Leaf 3.Zero e+ Limited Edition koster 373 000 kroner. Nye 3.Zero med 40 kWt, koster 306 000, 11 000 mer enn eksisterende Tekna-utgave. Prisene er eks frakt og levering.

HER KAN DU LESE FØRSTE PRØVEKJØRING AV KIA E-NIRO

Galleri: