Kia er allerede godt etablert på elbilmarkedet i Norge med Soul. Nå kommer snart høyt etterspurte e-Niro – med lang rekkevidde og mer plass.

Av David K Andersen

Elbilen er en snartur innom Norge nå, før de første demonstrasjonsbilene er på plass i desember. På nyåret starter kundeleveransene – over 6 000 har betalt reservasjonsavgiften på 7 777 kroner og venter.

Vi så og prøvesatt bilen for første gang under Paris-utstillingen for noen uker siden. Niro er jo en modell vi kjenner fra tidligere (les første prøvekjøring her), og den forblir nokså lik når den nå blir helelektrisk.

I fronten er grillen tett, og har ladeluke på ene siden. Og en del detaljer skiller. Ellers fremstår bilen som den crossoveren den er, med godt med plass i baksetet, og bagasje på 452 liter. Det er mer enn eksempelvis en Nissan Qashqai, om du skulle lure på hvor stort 452 liters bagasjerom er i praksis. Men samtidig litt mindre enn en stasjonsvogn.

Under skallet er ikke e-Niro samme bil som Hyundai Kona slik mange tror, dette er en egen konstruksjon, og selv om batteridataene også ligner veldig på Hyundaien, kommer cellene fra en annen leverandør. e-Niro er rett og slett en større bil en Kona.

Interiøret er i likhet med utsiden for det meste likt vanlige Niro, unntaket er midtkonsollen, som har en litt oppoverbøyd framdel med ulike brytere og girvelger.

Under skallet befinner det seg en motor på 204 hestekrefter, som sørger for svært god akselerasjon – 0-100 km/t går unna på 7,8 sekunder.

Batteripakken er på 64 kWt og rekkevidden i henhold til den nye og realistiske WLTP-standarden er oppgitt til 485 km. Sammen med gode plassforhold, gjør dette e-Niro til et svært interessant elbilalternativ.

Også prisen ble klar denne uken: First Edition, som har alt utstyr, koster 377 400 kroner. Da har du på vanlig Kia-vis en svært godt utstyrt bil, det gjelder som for nye Ceed også sikkerhetssiden. e-Niro har nemlig alt det siste på aktiv sikkerhet og er autonom på nivå 2, som betyr at den kjører seg selv så lenge forholdene ligger til rette for det.

Om køkjørings-assistenten er like bra på Niro som nye Ceed, har du dessuten en skikkelig komfort-øker bare der.

LES FULL TEST AV NYE KIA CEED HER

Hvor mange biler som kommer til Norge fremover er ikke banket, men Kia Bil Norge jobber på spreng for å skaffe flest mulig. -Norge er et av få prioriterte land i Europa som får lansere e-Niro nå, sier adminstrerende direktør i Kia Bil Norge, Irene Solstad. -Den norske elbilpolitikken er så effektiv at etterspørselen etter elbiler ligger langt foran det bilprodusentene har klart å forutse, vi kan si politikken løper foran teknologien.

Bil og Motorbloggen skal prøvekjøre e-Niro for første gang før jul, vi kommer tilbake med full rapport i den forbindelse!

MER KIA? HER ER TEST AV OPPDATERTE SORENTO