Elon Musk har selvsagt forstått det for lenge siden, etter å ha besittet monopol for store sportslige familiebiler med lang rekkevidde vil det komme konkurrenter – tøffe konkurrenter.
Fra sitt lukrative hovedkvarter i Stuttgart er det bare noen dager siden Porsche gjorde det klart at diesel har gjort sitt – nå er det bensin og elektrisitet som gjelder. Supersedanen Mission E har vist hvilken retning de ser for seg, og på bilutstillingen i Genève tidligere i dag overrasket Porsche alle ved å avduke Mission E Cross Turismo.
Og ikke nok med det. Porsche avslørte også sine planer om et ladenettverk som vil få, selv Teslas eget superladenettverk, til å virke som sakte film.
800 volt og 40 mil på 15 minutter
Ikke bare går Porsche etter Tesla i Europa, de satser også svært tungt på det som har vært et ekstremt viktig marked for dem i mange år – USA.
I tillegg til å utstyre alle sine 190 forhandlere i USA med hurtigladere, planlegger de å rulle ut et nettverk på 2800 hurtigladere innen sommeren 2019.
I Europa er Porsche allerede godt i gang, gjennom sitt samarbeid med andre store bilprodusenter gjennom Ionity-nettverket.
600 hester og firehjulsdrift
Foreløpig er riktignok Cross Turismo bare et konsept – men slik vi kjenner den tyske premiumprodusenten, er det liten grunn til å tro at dette ikke er langt unna en produksjonsmodell.
440 kilowatt – eller rett i underkant av 600 hestekrefter kommer fra to elektromotorer og en batteripakke – som i likhet med de fleste andre moderne elbiler – befinner seg i bunnen av bilen.
Med såpass mye elektrokraft tilgjengelig, er det ikke så overraskende at stillestående til hundre går unna på friske 3,5 sekunder.
I tillegg – for å være helt sikker på at du skal kommet helt frem til hyttedøra på Hafjell, selv om ikke brøytebilen har kommet – så kan bilen heves rundt fem centimeter, og bakhjulsstyring hjelper deg rundt de største brøytekantene.
Sportslighet er mer enn tall
Innvendig er det mye vi kjenner igjen fra resten av Porsche sine biler. En kul ting i konseptbilen, er et frittstående cluster med tre runde display. Et kamera registrerer hvilket av dem du fokuserer på, og øker størrelsen på det, og reduserer de andre. Porsche hevder at teknologien er aktuell også for produksjonsbilen.
Selv om ikke Porsche påberoper seg å tangere Tesla sin «Ludicrous Mode» så sier de at deres erfaring fra racing og sportsbiler, sørger for at denne bilen skal tåle tøff kjøring over lange perioder.
Porsche har ikke sagt noe om pris enda, men mye tyder på at de også vil sikte inn mot toppmodellen av Tesla Model S.