Av David K Andersen
Etter flere test-runder, og dager med spenning rundt resultatet av juryens avstemming, var det til slutt Citroëns nye C3 Aircross som stakk av med en velfortjent seier.
Samtidig er det klart at «Companybest 2017» går til Jaguar Land Rover, «Manbest» til grunnleggeren av Geely, Li Shufu, og sportbest til Fritz Enzinger, Viserpesident i Porsche LMP1.
Tidligere i høst, ble «Smartbest», «Safetybest», «Designbest» og «Ecobest» offentliggjort. Prisene vil deles ut under en galla i Salzburg i Østerrike 7. februar.
Juryen i Autobest består av ett medlem fra alle Europeiske land, alle uavhengige biljournalister. Fra Norge er det undertegnede.
Prosessen frem til vinneren Citroën C3 Aircross, har vart hele høsten. Vi i juryen stemte i forkant av Frankfurt-utstillingen frem seks finalister blant alle årets nyheter. Ett av kravene er forresten at startpris for modellen må være under 20 000 Euro, før nasjonale avgifter – her snakker vi altså folkebiler.
I tillegg til å ha kjørt kandidatene i forbindelse med lanseringer i utlandet, og for min del tester her hjemme i Norge i tillegg, var juryen samlet på Vairano-banen i Italia for et par uker siden. Du kan lese mer om hver enkelt bil, og mine vurderinger i her.
Etter det har vi delt ut poeng i en rekke kategorier – alt fra design, plass og kjøreegenskaper, til pris, forhandlertilgjengelighet og mye mer.
Hvert enkelt jurymedlems poeng-givning er offentlig.
Som du ser, er det Opel Grandland X som stikker av med andreplassen, mens VW T-Roc, Seat Ibiza, Ford Fiesta og Honda Civic følger på de neste plassene.
Min rekkefølge ble litt annerledes. En del av det er selvfølgelig poengsystemet – eksempelvis teller pris veldig mye, og med våre avgifter i Norge, kan den posten slå ut litt ulikt fra andre steder. Og så er jo forholdene forskjellige fra land til land, så for meg har selvfølgelig hjemlige faktorer spilt inn.
På min liste, ble det altså delt førsteplass mellom Citroën C3 Aircross og Opel Grandland X. At de to bilene kom høyest, har mye å gjøre med at det er moderne, sikre, praktiske og gode, og at prisene er attraktive – her får du mye for pengene.
De skiller seg imidlertid fra hverandre ved at Citroënen drar inn ekstra poeng på design, originalitet, fleksibilitet og pris i forhold til motor og utstyr. Grandlanden på sin side, er større, og takket være god plassutnyttelse, en fullgod familiebil. Uten de helt store svakhetene, og med et par skikkelig plusspoeng på komfort-siden.
Les vår test av Opel Grandland X her!
Men av de to ble det altså C3 Aircross som vant totalt, og seieren er særdeles velfortjent. Plussene er mange; vellykket og spennende design både på utsiden og innsiden, mye utstyr, flotte drivlinjer og god komfort. Ikke minst er den særdeles praktisk og fleksibel, så på tross av begrenset størrelse og prislapp godt under 300 000 kroner, kan dette være hovedbil for en liten familie.
Her kan du lese prøvekjøring av Autobest-vinneren Citroën C3 Aircross. Vi har den for tiden på test her på Bil og Motorbloggen, så om noen dager kan du lese full norsk rapport med vinterføre og alt sammen.
Vi gratulerer Citroën med seieren, og håper dette utmerkelsen bidrar til økt oppmerksomhet rundt modellen. Jeg er nemlig sikker på at de som kjøper en C3 Aircross får et bra produkt og bli fornøyd med bilen sin!
Du kan lese mer om kåringen på Autobest