Av David K Andersen, foto Citroën

Citroën C3 Aircross er akkurat passe annerledes.

Det er flere ting som kommer sammen i denne bilen. Det åpenbare er formen, for C3 Aircross erstatter C3 Picasso. Ut med flerbruksbil og inn med SUV, der altså. Akkurat sånn det må være om du skal selge mange biler nå for tiden, segmentet for små SUVer og crossovere som denne, er i eksplosiv vekst.

Det smarte med Citroëns tilnærming, er at de ikke av den grunn kaster flerbruksbilens fordeler til side. Mer om det lenger ned.

Den andre greia, er Citroëns nye strategi. Høres kjedelig ut, men ikke i dette tilfellet. Toppsjef Linda Jackson, sa i forbindelse med denne for oss eksklusive prøvekjøingen av C3 Aircross i Paris, at Citroën skal være et «people minded brand». De presenterte bilen helt fritt for premium-vissvass og fine ord i utakt med virkeligheten.

Her handler det istedet om en bil med egenskaper folk trenger, blant annet via et utvidet komfort-begrep. Nå er det ikke bare snakk om fjæringskomfort, og heller ikke bare om sitte- og støykomfort. «Advanced Comfort», som Citroën kaller det, dreier seg også om det mentale. Som for eksempel roen avanserte sikkerhets-systemer og harmoniske materialvalg kan gi.

Sammen med et designspråk, som både på ut- og innside, etter min mening er en glimrende kombinasjon av moderne elementer og tradisjonelt Citroënsk særpreg, begynner dette å bli riktig så spennende.

Store valgmuligheter
Det er mulig jeg er unntaket, men å få voldsomt dreisen på små SUVer og crossovere, sånn utseendemessig, er det ikke så mange som fikser. Særlig ikke om det som her skal blandes inn et element at flerbruksbil.

Men Citroën får det til. Hovedsakelig fordi de gjør det på sin egen måte, og når du i tillegg gjør det riktig, så funker det akkurat så bra som det gjør her. Hovedtemaet kjenner vi igjen fra C4 Cactus, og så ser vi også nye C3.

Panseret er kjempehøyt og forholdsvis kort og rett, mens resten minner mye om en vanlig kombi. Med spesielle detaljer som den smale og høyt plasserte grillen, de litt runde profilene, C-stolpens utforming og så videre, i kombinasjon med typiske SUV-elementer som sorte skjermbreddere i plast, beskyttelsesplater og sånne ting, blir C3 Aircross ganske så tøff. Ikke dårlig for en så liten bil.

Svært stort utvalg i farger og fargekombinasjoner, setter prikken over i-en, og jeg synes du skal ta i litt her, når du bestiller. Hele 90 ulike kombinasjoner er mulig, og mange av dem gir det lille ekstra, som både kompletterer designet og gir mer personlighet.

Temaet fra utsiden går igjen innvendig, og også her har du muligheter: Du kan velge mellom fem ulike interiørpakker, som alle skiller seg vesentlig fra hverandre. Designet er et ørlite hakk mindre ekstremt enn i Cactus, men fortsatt spesielt.

Stoff i dashen
Istedet for den vanlige kombinasjonen av enkelte soft-touch paneler og ellers mye hardplast, bruker Citroën alternative materialer. Sjekk det grå stoffet i dashbordet. Det går igjen i setene, som dessuten har kult mønster i sømmene. Like enkelt som det er genialt. Sammen med småting som de røde detaljene i luftdysene og håndbrekkets utforming, føles det både fint og annerledes. Ikke for annerledes, men akkurat passe.

Brukervennligheten er god, med tydelige instrumenter og enkle kontrollorganer. Jeg kunne tenkt meg en egen rekke for justering av klimaanlegg uten å gå via infotainment, men det er nok mer av en vanesak enn noe annet.

Setene ser svært komfortable ut, og virker til å følge opp også når du sitter i dem. De er brede og har fin støtte. Dessuten er justeringsmulighetene svært gode, og når jeg løsner rattjusteringen for å dra det til meg, blir jeg nesten sjokkert over teleskopvandringen. Her kan du sitte rett-opp-og-ned, sånn noen vil i SUV, men du kan også senke setet, lene deg tilbake, dra med rattet ut, og sitte som i en personbil. Genialt.

Det neste geniale dreier seg om plass. En bil på 4,15 meter, betyr som oftest bagasjerom på maks 350 liter, men her er det plass til betydelig mer. Størrelsen varierer mellom 410 og 520 liter avhengig av om baksetet står i bakerste eller fremste posisjon. Vi er altså på stasjonsvogn-nivå.

Om du skal ha størst mulig bagasjerom, blir det trangt i baksetet, men det er delbart og justerbart 60/40, så det finnes mange mulige kombinasjoner. I bakerste posisjon, er det forresten svært komfortabelt og kan fint benyttes av voksne på tur.

Du klarer kanskje ikke å konkurrere med en vanlig kompakt-stasjonsvogn om du trenger maks plass i både baksete og bagasjerom, men er du bittelitt fleksibel, er det jammen ikke langt unna at denne lille doningen duger som fullgod familiebil for fire. Prisen tatt i betraktning blir det enda bedre.

En forholdsvis kort første prøvetur gjennom Paris gir ikke komplett bilde av ferdighetene ute på veien, vi skal komme tilbake med full test i Norge etterhvert. Men et par timer er nok til et førsteinntrykk.

Først og fremst er den lettkjørt, jeg testet utgaven med 1,2-liters bensinturbo på 110 hestekrefter og 6-trinns automat – versjonen som ventes å bli den mest populære i Norge. Du som har kjørt denne motoren i andre PSA-produkter, vet hvor fortreffelig den er, i C3 Aircross gjøres ingen unntak.

Den virker betydelig sterkere enn effekten antyder, er responsiv og raffinert. Automatkassen gjør jobben uten feil, den girer raskt men samtidig mykt. Det hele bidrar til at bilen føles lettkjørt, ledig og kjapp i alle situasjoner.

Fjæringskomforten virker til å være normalt god, men imponerer ikke voldsomt. Det gjør imidlertid kjøreegenskapene, som overhode ikke minner om SUV, men mer om en sportslig kompaktbil.

Økonomibiten ser trivelig ut, den starter på 243 000 for 110 hk bensin manuell i Style utstyrsnivå. Godt utstyrt fra starten av, men det er liten tvil om at man bør legge på til 263 000 for Exclusive. Medfølgende da, er blant annet nøkkelfri tilgang og start, 7-tommers infotainment med navi, 17-toms felger, ryggekamera, regnsensor, justerbart baksete og en god del til.

C3 Aircross finnes også med diesel. I Style er den på 100 hk, og i Exclusive på 120. I motsetning til bensinmotoren, kommer den imidlertid ikke med automat.

Konklusjon
Det er noe lett, ledig og annerledes over C3 Aircross – en optimistisk og glad bil. Samtidig er den ikke så annerledes at den føles sær – her har Citroën klart å kombinere egen arv med ny strategi om å sette folk først. Godt gjort. Plassen er god, løsningene smarte og detaljene mange. Fin pris, masse utstyr og store valgmuligheter, resulterer i en kul bil som burde tiltale både småbarnsfamilier og andre. Citroën treffer med overgangen fra flerbruksbil til høyreist, som de gjør med fokuset på folk fremfor, vel, vissvass.

Data:

Citroën C3 Aircross
Puretech 110 automat
Pris fra
243 000
Pris testbil
283 000
Motortype
R3 bensin turbo
Motorvolum ccm
1 199
HK o/min
110/5 500
Nm o/min
205/1 500
Girkasse
6A
Sek. 0-100 km/t
10,6
Topphastighet km/t
183
Forbruk blandet l/mil
0,56
Utslipp CO2 g/km
126
Egenvekt kg
1 278
Tilhengervekt kg
840
Bagasjerom liter
410-520/1 289
Lengde mm
4 150
Bredde mm
1 820
Høyde mm
1 640
Akselavstand mm
2 600
Bakkeklaring
17 cm