Av David K Andersen

I dag har Autobest offentliggjort de seks finalistene som konkurrerer om å bli årets beste bilkjøp i Europa. Vinnerne av prisene «Designbest», «Ecobest», «Smartbest» og «Safetybest» har også blitt offentliggjort.

Årets beste bilkjøp i Europa 2018, er en høythengende tittel og vinneren blir offentliggjort 15. desember. Innen den tid skal vi i juryen teste de seks finalistene side om side på Vairano-anlegget i Italia som byr på alle slags underlag, og diverse andre prøvelser.

31 land sitter i autobest-juryen, og undertegnede representerer Norge. I denne kåringen veier alle lands stemmer like mye, så her har vi reel påvirkningsmulighet selv om Norge er et lite land.

Her er finalistene:

Du kan trykke på bilene over for å lese mer om dem, eller sjekke ut bildene nederst i denne artikkelen.
Ecobest 2017 går til PSA og deres arbeid sammen med Bureau Veritas, T & E og France Nature Enviroment for arbeidet med en mer realistisk forbruks- og utslippstest. For oss i Norge, hvor elbiler er så vanlig, kan det kanskje synes rart, men vi må huske på at i resten av Europa, kjører (nesten) alle fortsatt på bensin og diesel. Da er det viktig at forbrukerne får korrekt informasjon om utslipp og forbruk, og at bilprodusentene gjør mest mulig for å redusere dem – ikke bare på papiret, men også virkeligheten.
Designbest-prisen går til Marek Reichman som er design og kreativ sjef hos Aston Martin. Han står bak noen av de vakreste bilene vi har sett de siste 10 årene, og ikke minst for moderniseringen han nå tar merket gjennom, blant annet med nye DB11.
Smartbest 2017 havner hos Seat for å være først med å integrere Amazons Alexa i bil. Denne personlige assistenten kan kommunisere med deg verbalt, spille av musikk og andre filer, podcaster og lydbøker, lage huskelister, gi deg nyheter, trafikkoppdateringer og masse annet.
Safetybest-prisen går til Toyota for deres Safety Sense system. Ikke på grunn av at det i seg selv er nyskapende, men fordi de fleste Toyota-biler i Europa nå leveres med dette. Vi snakker autobrems med fotgjengengjenkjennelse, automatisk fjernlys, filskiftvarsler, skiltleser og så videre. I Norge er dette standard i de aller fleste nye modeller som selges uansett merke, mens det lenger sør i Europa ofte er ekstrautstyr. Toyota leverer nå Safety Sense som standard i 92 prosent av bilene de selger i Europa, og har dermed demokratisert denne viktige teknologien og gjort den tilgjengelig også for de som kjøper bil på svært stramt budsjett.
Her er de 5 finalistene i «Årets beste bilkjøp 2018»
Nye Honda Civic er en kompaktklassebil, men har vokst seg nesten til mellomklassen med denne generasjonen. Det betyr mye plass og gode praktiske egenskaper til god pris. Under panseret finnes en ny 1-liter og en ny 1,5-liter. Begge bensinmotorene har turbo og leverer høy effekt og lave utslipp. Civic har også fått betydelig mer kjøreglede med denne nye modellen.
Foto: David K Andersen
Citroën C3 Aircross er en B-CUV, altså i småbilstørrelse, men en crossover. Det betyr røffere utseende og høyere bakkeklaring og sittestilling. I denne bilen sørger dessuten et innslag av flerbruksbil for å gjøre den usedvanlig praktisk med tanke på størrelse og pris.
Foto: David K Andersen
Nye Ford Fiesta løfter småbilklassen med masse kjøreglede, stilig design og mye utstyr. Kommer til å bli en av storselgerne i Europa.
Foto: Vegar Bjørge
Nye Seat Ibiza er den første av en helt ny generasjon småbiler fra Volkswagen-gruppen. Denne har vi ikke kjørt enda, men den kommer til Norge sammen med Seats tilbakekomst neste år. Nye VW Polo har samme base, men i Europa ble Ibiza lansert flere måneder tidligere.
Foto: Seat
Nye Opel Grandland X kompletterer Opels etterhvert brede utvalg i SUV og Crossovere. Av dem, blir dette antagelig folke- og familiefavoritt nummer 1. God plass med bagasjerom på stasjonsvognnivå, høy komfort, passe utvendig størrelse og moderne motorer til gunstig pris er hovedargumentene. Den eneste fullverdige familiebilen for Norske kjøpere blant finalistene.
Foto: David K Andersen
Volkswagen T-Roc plasserer seg i segmentet under populære Tiguan. Kommer med bredt utvalg av motorisering og mange muligheter for ulike kombinasjoner av farger og utstyr. Blir en populær modell i Norge, for dem som kan klare seg uten bagasjeplassen i Tiguan. Sprekt design. Vi skal prøvekjøre for første gang senere i November.
Foto: Vegar Bjørge

Forrige artikkelNyheter: Range Rover Sport P400e
Neste artikkelPrøvekjøring: Hyundai i30N