Hjem Nyheter Nyheter: VW T-Roc

Nyheter: VW T-Roc

Av Vegar Bjørge

Når Volkswagen ønsker å vise oss nye T-Roc, så gjør de det med glitter og stas på Villa Erba ved Comosjøen. Denne kvelden var T-Roc stjernen av showet, og det var mange Volkswagensjefer som hadde noe de ville sagt om den kommende storselgeren. For det er nok ingen tvil om at tyskerne igjen har lykkes.

– T-Roc setter en ny standard i det stadig mer populære segmentet. Funksjonaliteten, de dynamiske egenskapene og teknologien er essensen av Volkswagens gode kvaliteter, og T-Roc vil bidra til å styrke vår SUV-offensiv ytterligere, sier toppsjef i Volkswagen, Dr. Herbert Diess.

T-Roc faller inn i Golf-klassen og vil nok stjele noen kunder fra nettopp denne. Likevel er Volkswagen ganske sikre på at de også skal hente nye kunder til merket. Konkurrenter som Mazda CX3, Opel Mokka X og Toyota CH-R forteller litt om hvor kundene kan komme fra.

T-Roc er 423,4 cm lang, 25 cm kortere enn Tiguan og solide 181,9 cm bred, noe som gjør at den virker ganske så robust og tøff. Høyden på 157,3 cm gir godt med rom opp til taket. Etter en kort prøvesitting kan vi bekrefte at det er god plass både foran og bak for voksne, og takhøyden er mer enn tilstrekkelig. Helt bakerst får 445 liter bagasje plass, og om man feller baksetene, kan man dra nytte av 1290 liter bagasjeplass.

T-Roc ser tøffere ut i virkeligheten enn på bildene. Fronten med sine smale LED-lys, noe som er standard på de dyrere modellene, er moderne og i tiden. Kjørelysene har fått plass under hovedlampa, og LED-stripa som går rundt luftinntaket fungerer også som retningsviser. Tøft!

Langs sidene går det markante linjer og over hjulene buler skjermene ut som på en rallybil. C-stolpen har blitt kopiert fra konsernets finere Audimodeller. Kledelig er også bakenden, som med sine familietrekk gir en stilfull avslutning på designen.

Innvendig er det også mye nytt, og her har Volkswagen fargelagt mye av dashbordet med samme farge som bilen har utvendig. Stoffsetene som ble vist fram i utstillingsbilene står godt i stil med resten av det ungdommelige og tøffe interiøret. Delskinn og skinn kan også leveres, uten at det trenger å gjøre interiøret noe stiligere.

T-Roc har fått mye moderne utstyr, og kan blant annet by på en ny generasjon Active Info Display, topp moderne infotainmentsystem med 8″ skjerm, og Volkswagen App Connect, som gir mulighet for speiling av telefon, er standard.

T-Roc skal være klasseledende på førerassistensystemer, og Lane Assist, Front Assist med fotgjengerovervåker, City nødbrems og Tretthetsvarsler er standard. Adaptiv Cruise Control, Blindsoneovervåker, parkeringsassistent, lysassistent og køassistent er ekstrautstyr.

MQB-plattformen, som T-Roc bygger på, er en plattform som har plass til batterier, men det må T-Roc klare seg uten. I stedet får den 6 forskjellige motoralternativer fordelt på diesel og bensin. Den minste dieselen på 115 hk, tas ikke inn til Norge, men resten av utvalget kommer hit. På topp finner man bensin- og dieselmotorer med 190 hk, og sammen med 4WD og DSG-girkasse kan dette bli en trivelig familiebil.

Innstegsmodellen blir derimot en 1,0 TSI på 115 hk med forhjulsdrift og 6-trinns manuell girkasse. I mellom denne og 190 hk, får man en 1,5 TSI med 150 hk. Denne kan leveres med 4WD og 7-trinns DSG-kasse. Du må dessverre vente til sommeren 2018 for å bestille denne. Dieselmotoren på 2,0 liter og 150 hk kan du derimot bestille allerede i høst. 7-trinns DSG-kasse er tilvalg, mens 4WD er ikke mulig med dette motoralternativet.

3000 biler er salgsmålet for Norge i 2018, de første T-Roc er i landet i løpet av året, og prisene slippes i slutten av september.