Tekst og foto: David K Andersen
Grandland er X nummer tre, og gjør Opels SUV-program komplett. Etter første prøvetur i Tyskland, er det liten tvil om siste tilskudds fordeler.
Triple X
De tre Xene består av velkjente Mokka, Crossland som vi har kjørt tidligere og som kommer i oktober, og nå altså denne; Grandland. Å kalle dem SUVer er forresten ikke
helt riktig, det er bare Mokka som per definisjon er det. Årets to nyheter er
crossovere – en blanding av stasjonsvogn, flerbruksbil og SUV.
Det betyr også at denne bilen ikke kommer med
firehjulsdrift. I alle fall ikke riktig ennå. Opel kunne nemlig forrige uke
fortelle at en ladbar hybrid med trekk i alle hjørner kommer senere. Dato er
ikke satt, men vi tipper 2019.
For å gjøre livet litt enklere for de med vanskelig hyttevei, eller bratt bakke opp til eneboligen, har Opel utstyrt bilen med et
hjelpesystem hvor du kan velge etter hva slags utfordringer du står ovenfor: Grip Control har programmene Mud, Snow og Sand i tillegg til Normal og ESP off. Som firehjuldrift blir det nok ikke,
men uten at vi har testet det ennå, burde systemet gjøre det enklere å utnytte
bakkeklaringen.
Familiebil
Grandland er en såkalt C-segment CUV (crossover utilty
vehicle). Det burde bety at den er en fullgod familiebil, noe vår
bagasjerom-kontroll og baksete-test bekrefter. Bredden innvendig er større enn hos de to andre Xene, og så er den naturligvis lenger.
Resultatet er et bagasjerom i stasjonsvogn-territorium, det
tar 514 liter. Med setene nedfelt øker tallet til 1652. Bakluka er elektrisk og
åpnes ved å vifte med foten under støtfangeren.
Baksetet på sin side, er virkelig romslig både for ben og
hode. Å plassere voksne der er null problem. Ekstra pluss for at dørsidene går
utenpå kanalene både foran og bak, du slipper altså skitt på buksebenene både
når du selv går ut og inn, og når du skal løfte kid’en på plass i barnesetet.
Bilens høyde gjør forresten innsteget svært enkelt. Det er
jo noe av grunnen til at folk liker slike biler. Du hverken firer deg ned eller
klatrer opp, du bare sklir rett inn.
Den andre faktoren folk oppgir som viktig ved valg av denne
typen bil, er høy sittestilling med god oversikt. Det får du i Grandland, men
heldigvis har Opel også tilført nok justering i retning ned for førersetet, og i
retning innover i bilen for rattet. Med andre ord kan du sitte litt som i en
vanlig personbil om du ønsker.
Sikten bakover, og på skrått bakover, avhjelpes ikke av høy
sittestilling, den er begrenset uansett. For å kompenserere, har Opel utstyrt
Grandland med 360-graders kamera, så å parkere er en lek. Ekstra pluss for at
den automatisk endrer fra fugleperspektiv til vanlig ryggekamera like før du
kommer helt inntil veggen eller stolpen bak mens du rygger. Det er mer presist.
Interiør
Mens baksetet er normalt fint å sitte i, finner du som
vanlig i Opel, AGR-seter foran. De er som forventet svært komfortable, og kommer
dessuten med både varme og kjøling. Også baksetet har varme, det samme gjelder
rattet. Med varmetråder i frontruten, som Opel sier bruker maks to minutter på
å gjøre den isfri, burde dette være en trivelig reisekamerat mørke
vintermorgener.
Interiøret er i samme stil som alle andre Opeler av nyeste
generasjon. Designet er av vertikal type, blant annet med det store panelet på
toppen av dashbordet som dekker det hele nesten som et tak. Detaljen gir mer
romfølelse. I alle fall sier Opels designere det.
Knapper og skjermer er gruppert etter funksjon, du har
infotainmentsystemet (Intellilink 5.0 for nerdene), med 8-tommers skjerm, og
tilhørende hurtigknapper og volumhjul, øverst og for seg selv. I midten finner
du klimaanlegget, mens du foran girspaken har en rekke knapper knyttet til
aktive systemer for kjøringen.
Instrumentene er analoge og lettleste, og i midten har du et
informasjonasjondisplay. Det hele er ikke voldsomt spennende, men det ser fint ut
og viktigst; alt er intuitivt og enkelt å bruke.

På kvalitetsfølelse, eller premium-følelse om du vil, tas
det ingen steg hverken forover eller bakover med Grandland, her snakker vi
samme nivå som i Astra. Det er bra, med myke materialer de fleste steder du
kommer i kontakt med. Totalt sett er bilen på det jevne for klassen på dette
punktet, men naturligvis med noen ekstra plusser i margen, som eksempelvis
AGR-setene og den tross biltypen fleksible sittestillingen.

Stille og lett
Jeg plukker opp Grandland X på flyplassen i Frankfurt, hiver meg rett ut på motorveien. Søndag formiddag og fri fart er en fin kombo, og istedet for å skuffe litt, slik en crossover kanskje kan gjøre i møtet med høye hastigheter, drar Grandland frem et par triks med en gang.
Det ene er støynivået. Bråk fra dekk og vind er forbausende godt dempet. Og da mener jeg ikke bare normalt lavt, du legger virkelig merke til stillheten, selv i 180 km/t. Det jeg sier nå er naturligvis fullstendig uten fakta-baserte argumenter i bånn, men jeg tror ikke jeg har kjørt en bil til under 400 000 kroner som er så stillegående noen gang. 
Det andre er fremdriften. Tross 1,2-liters 3-sylindret bensinmotor, akselererer bilen forbausende godt. Hemmeligheten er delvis motoren, vi vet 130-hesteren fra PSA er en liten perle. Men det dreier seg også om vektereduksjonen Opel har jobbet med. Bare 1 275 kg veier denne doningen. Den letteste Mokka Xen, med forhjulsdrift, veier til sammenligning over 100 kg mer. Og det er en mindre bil.
Jeg testet med dieselmotor litt senere på dagen, en 1,6-liter på 120 hestekrefter og 300 Nm. Også den føltes overraskende sprek. Det er forresten bare disse to motorene Grandland X kommer med til å begynne med: 130 hk bensin eller 120 hk diesel. Bensinmotoren er etter min mening å foretrekke med mindre man kjører veldig mye. Selv om dieselen er raffinert nok, er bensinmotoren mer stillegående, og den gjør også bilen sprekere.
En 180-hesters diesel med 8-trinns automat kommer på våren i 2018. Med så lav vekt, burde det bli en aldri så liten råtass.
Du kan velge mellom 6-trinns manuell eller 6-trinns automat uansett motorvalg. Jeg kjørte bare manuell denne gangen. Den er lett og enkel å gire i begge, men spesielt i bensin-versjonen er slagene fra et gir til et annet i lengste laget. Lenger enn vi er vant til i Opel. Men det spiller kanskje ikke så stor rolle, mange vil nok legge på 20 000 kroner og velge automat. 
At bilen er lett, får du også igjen for på svingete vei, der den problemfritt takler det meste du kaster etter den uten å bry seg. Fjæringskomforten er normalt god, chassiset virker til å spise det meste av ujevnheter uten å sende dem videre inn i kupéen. 
Grandland X deler plattform med Peugeot 3008. Til det, hverken ser du, eller merker særlig mye. Både karosseri og interiør er totalt forskjellige. Grandland X er riktignok noe lettere på rattet enn jeg er vant til i Opel, og generelt eksepsjonelt lettkjørt, men om PSA-genene har skylda i det eller ikke, er ikke lett å si. Totalt sett føles den uansett som en Opel, og det er vel det viktigste.

Grandland X kan bestilles nå. De første bilene kommer til Norge i november, mens full lansering skjer i januar.

Konklusjon
Med priser fra 318 900 kroner, hadde Grandland X gjort det bra bare i kraft av utseende, interiør og masse plass. Når du legger til sprek motor, lavt støynivå og mulighet for svært høyt utstyrsnivå, står den ut blant konkurrentene enda sterkere.
Data
Opel Grandland X 1.2 130 hk bensin 
Pris fra 
318 900
Pris testbil
371 500
Motortype
R3 bensin
Motorvolum ccm
1 199
HK o/min
130/5 550
Nm o/min
230/1 750
Girkasse
6M
Sek. 0-100 km/t
11,1
Topphastighet km/t
188
Forbruk blandet l/mil
0,51
Utslipp CO2 g/km
117
Egenvekt kg
1 275
Tilhengervekt kg
1 350
Bagasjerom liter
514 – 1 652
Lengde mm
4 477
Bredde mm
1 856
Høyde mm
1 609
Akselavstand mm
2 675