Av David K Andersen

I dag viste Opel endelig den produksjonsklare elbilen
Ampera-e for pressen og for første gang ble det mulighet til å ta en nærmere
kikk, prøvesitte og ta og føle på interiør. Ja, og så fikk vi ny oppdatering på
rekkevidden.
Den oppgis nemlig nå til over 500 km. Med tanke på at
batteriet har 60 kWt kapasitet, og at konkurrenter med halvparten har oppgitt
250, var kanskje ikke det så rart. Dette er etter NEDC-standarden som gjerne er
litt optimistisk (men som alle måles etter). Etter den nye strengere standarden
som snart kommer, skal Ampera-e klare 380 km.

Opel sier de kjørte bilen fra London til Paris for noen
dager siden, strekningen var 417 km, og da de kom fram viste bilen at det var
igjen 80 km rekkevidde.
I starten av presentasjonen, før selve bilen rullet ut på scenen, viste Opel en animert film (se det hele på Facebooksiden vår). Den handlet om at Ampera-e kjørte fra alle konkurrentene på vei til Paris. De måtte stoppe for å lade underveis.
Nå blir det selvsagt mye selvskryt under en sånn avduking som Opel holdt i dag. Men samtidig er det ikke til å komme bort fra at denne elbilen eksisterer på en helt annen planet sammenlignet med konkurrentene når det kommer til rekkevidde. 
Amerikanske Pam Fletcher har ledet utviklingsarbeidet med bilen og kunne fortelle at hun har kjørt søsterbilen Chevrolet Bolt i det daglige i flere måneder og at hun i snitt pleier å lade to ganger i uka.
Selv har jeg sett bilen i levende live tidligere. Da i form av Bolt under New York-utstillingen. Når jeg nå ser den i Opel-versjon, er det tydelig at det har skjedd en viss utvikling. Om det skyldes forskjell mellom Chevrolet og Opel eller om årsaken er at den bilen jeg så i New York var en tidlig førproduksjonsbil vet jeg ikke. Uansett står Ampera-e nå frem som en særdeles velpolert og gjennomført bil. Nesten litt premium-aktig.
Designet er både tydelig Opel og samtidig nokså annerledes. Du kjenner igjen konvensjonelle brødre som Astra på blant annet floating roof hvor C-stolpen er svartet ut. Og på en lang rekke andre punkter. Det er liksom ingen tvil om at det er en Opel.
Samtidig gjør batterienes plassering under gulvet samt et ønske om å utnytte plassen innenfor de 417 cm bilen strekker seg best mulig Ampera-e litt høyreist. Litt som en Golf Plus på en måte. Når godt utseende er ivaretatt selv med den «utfordringen» bør man være fornøyd. Jeg synes i alle fall dette er en av de elbilene som ser absolutt best ut på denne siden av Tesla.
Det var så vanvittig trykk rundt den ene bilen Opel hadde tilgjengelig i Paris at jeg ikke fikk muligheten til å undersøke interiøret spesielt nøye denne gangen, men de sekundene jeg fikk på plass lover godt. Kvalitetsfølelsen er fin, det er brukt litt alternative materialer her og der for å fremheve at det er en nullutslippsbil, og du har en stor infotainmentskjerm i midten som måler 10,2 tommer.
Så mye mer nytt har vi ikke i denne omgang, du kan lese mer om Ampera-e i linkene  nederst i saken.
Trykket under Opels pressekonferanse, og generelt på standen deres her i Paris, har vært enormt i dag. Kanskje ikke så rart, dette er en vanvittig imponerende bil. Opel-sjef Dr. Karl Thomas Neumann smilte ekstra bredt da han presenterte bilen, vi skjønner det.
Så får vi håpe Opel klarer å skaffe til veie mange nok biler til Norge, trykket på den norske importøren og på forhandlerne er etter hva vi forstår betydelig for tiden. Bilen kommer hit til våren.
Du kan lese mer om Ampera-e her og her