Av David K Andersen

Den med norske øyne svært spennende bilen debuterer for publikum på Paris-utstillingen om et par uker. Tidligere har vi blitt lovet minst 32 mil rekkevidde. Nå har det altså økt til minst 40. Sannsynligvis ender vi enda litt høyere når Opel etterhvert slipper det endelige tallet.

Nå snakker vi riktignok NEDC-syklus, og den er jo gjerne noe optimistisk, men samtidig er det denne alle bruker her i Europa så da gjør naturligvis også Opel det.

Men om vi spekulerer i at den ender på NEDC-rekkevidde på 42-46 mil, vil det uansett bety fullstendig knockout på alt som er av konkurrenter. Også i praksis.

Hemmeligheten, som ikke er noen hemmelighet lenger, er batteriet med en kapasitet på hele 60 kWt. Nesten dobbelt så mye som oppdaterte BMW i3 med sine 33 kWt.

Selv sier Opel at de med betydelig lenger rekkevidde enn de nærmeste konkurrentene vil være med på å endre elektrisk mobilitet.

Det kan vi kanskje gi dem rett i, for selv om Ampera-e kanskje ikke under alle forhold skulle oppnå 40 mil, vil den helt sikkert under de fleste kunne klare 30 uten problemer. Nok til både mange mil pendlervei samt shopping, fotballtreninger og syklubb på kvelden.

På langturen vil den økte rekkevidden dessuten medføre så lang tid mellom hver gang det er behov for lading at en pause uansett er lurt.

– Opel vil at elektriske biler skal være et reelt valg for mange flere – også de som bor utenfor de store byene. Lang rekkevidde, ikke bare under ideelle forhold, er essensielt for å få til dette. Vi gleder oss stort til å vise Ampera-e i Paris, og ikke minst se den rulle på norske veier neste år, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.

Som vi har skrevet om tidligere, byr Ampera-e både på godt med plass og ikke minst betydelige fartsressurser. Med 360 Nm og 204 hestekrefter vil den gjøre 0-50 km/t på bare 3,2 sekunder, mens 80-120 går på 4,5. 0-100 har man ikke gått ut med ennå, men tall fra søstermodellen Bolt i USA tyder på at Ampera-e vil klare den biten på rundt 7 sekunder.

Opel sier dessuten i dag at en egen funksjon du velger via en hendel bak rattet vil sørge for at du i de fleste tilfeller kan kjøre bilen bare via gasspedalen. I dette moduset vil bremsekraften være så sterk når gassen slippes at du i vanlig kjøring ikke trenger å røre bremsen for å senke farten. Kraftig dynamovirkning fra elmotoren sørger for ekstra lading. Opp til 5 prosent ifølge Opel.

Denne funksjonen finnes i de fleste elbiler og i mange hybrider, men måten Opel ordlegger seg på tyder på kraftigere virkning enn vi er vant til fra konkurrentene.

Siste skrik på infotainmentfronten med Intellilink, Apple Carplay og Android Auto, avanserte aktive sikkerhetssystemer og Onstar er andre sentrale punker i Ampera-e.

Bil og Motorbloggen er eneste norske medie som har sett bilen i virkeligheten, da som Chevrolet Bolt under New York-messen tidligere i år. Les om det her.

Du kan også lese mer om Ampera-e her.