Av David K Andersen

En helt ny generasjon kompaktbil fra Hyundai står for døren og skal vises på Paris-utstillingen om et par uker. Moderne turbo bensinmotorer og komplett infotainmentsystem er noe av det som står på programmet.

i30 har ingen liten oppgave foran seg, den skal kjempe mot giganter som Golf, Astra og Focus. Da gjelder det å ta i skikkelig når ny modell utvikles, og utfra den første informasjonen Hyundai har sluppet, ser det ut til at det meste er på plass i nykomlingen.

En helt ny 1,4-liters turbo bensinmotor på 140 hestekrefter er en viktig brikke. Den er lettere enn motoren den erstatter og har turboen plassert i eksosmanifolden for å bedre respons og moment. 242 Nm leveres allerede fra 1 500 omdreininger, så her burde man få en fleksibel motor.

0-100 km/t går unna på 8,9 sekunder med 6-trinns manuell girkasse, mens automaten vil ha 9,2. De tallene er bra for en kompaktbil generelt, men vi merker oss at tilsvarende Golf med dobbeltclutchautomat klarer sprinten på 8,2 sekunder. Litt merkelig i og med at begge bilene veier runt 1 300 kg, men muligens svarer i30 på motorkarakteristikk og kjørbarhet – første test vil etter hvert vise.

Appropos dobbeltclutch: i30 får naturligvis Hyundais fine og egenutviklede 7-trinns DCT-automat.

Jeg tror dessuten bensinvarianten med 1-liters turbomotor på 120 hester kommer til å bli et godt alternativ. Den har 171 Nm og kommer seg til 100 km/t på 11,1 sekunder.

Til Norge kommer i30 kun med disse lavutslipps bensinmotorene.

Kjøreegenskapene skal være forbedret via en rekke tiltak. Blant annet er det benyttet 54 prosent mer høyfast stål sammenlignet med utgående modell. Resultatet er lavere vekt og samtidig stivere karosseri. Multilink uavhengig hjuloppheng på alle versjoner burde hjelpe til, og så sier Hyundai at de har brukt ekstra mye energi på å gi god veifølelse i styringen.

Plassmessig kan vi regne med at i30 ligger i toppen av klassen. Bagasjerommet tar for eksempel 395 liter – 15 mer enn Golf. Med 8,5 cm lenger totallengde enn samme konkurrent, burde bakseteplassen også vær god.

Infotainmentsystem kommer i to versjoner – en enkel med 5-tommers skjerm og en mer påkostet 8-tommer. Den store vil nok bli den absolutt mest vanlige her i landet, og den byr på Apple Carplay og Android Auto. Som det fremgår av bildene, ser systemet meget bra ut, og Hyundai er jo kjent for meget god brukervennlighet på denne fronten.

Alt av aktivt sikkerhetsutstyr er naturligvis på plass, fra adaptiv cruise til filholder, så Hyundai virker til å ha det meste på stell med nye i30.

Vi kommer tilbake med rapport og egne bilder etter prøvesitting og nærmere undersøkelser på Paris-utstillingen om ikke lenge!