Hjem Tester Dekktest: Michelin Cross Climate, del 3

Dekktest: Michelin Cross Climate, del 3

Av David K Andersen

Gjennom sommeren, høsten og inn i vinteren kjører vi langtest av Michelins nye Cross Climate. Tanken bak dekket er å gi tryggere egenskaper i overgangen mellom sesongene. Mens vi venter på mer høst, kikker vi her nærmere på sommeregenskapene.

Ja, det blir litt venting. Dekket er naturligvis mer enn fullgodt på vanlig tørt sommerføre, så jeg er jo mest spent på hva som skjer nå som høsten etterhvert nærmer seg.

Du kan lese del 1 av testen her, og del 2 her.

Mens vi venter på dårlig vær (høres ikke særlig bra ut), tenkte jeg å snakke litt mer om sommeregenskapene.

Cross Climate-settet sitter montert på bilen min, en Jaguar S-Type. Bilen er ikke like sportslig som konkurrenten BMW 530, men jeg har sport-utgaven med litt annet chassis og sånne ting. Så selv om styrefølelse og diverse andre småtteri går i BMWens favør når det kommer til sportslighet, er ikke S-Typen helt borte heller – du skal ha noe litt utenom det vanlige for å henge med når det går unna på svingete veier.

Vanligvis sitter bilen på 18-tommere med 245-dekk med lav profil. Cross Climate fantes imidlertid ikke i samme dimensjon da vi startet testen, så jeg monterte dem på vinterfelgene som er 17-tommere. Med bredde 225 og ikke minst profil på hele 55, snakker vi altså noe helt annet enn sporstlige Michelin Pilot Sport 2 som satt på bilen i fjor sommer.

Ulempen er ikke overraskende betydelig svekkede egenskaper på svingete veier i høy hastighet. Det flekses naturligvis mer i dekksidene, og det relativt grove mønsteret sørger nok også for at noe presisjon i styre- og veifølelse mistes sammenlignet med et konvensjonelt sommerdekk.

S-Typen er ikke mer presis i styringen enn at den gjerne tar alt den får i form av brede hjul med lav profil om du vil ha kjøreglede på svingete veier ut av den. På de store sommerhjulene lener den seg dessuten lite, men det endrer seg med Cross Climate. Den blir rett og slett slappere i fisken.

Men jeg må understreke at hovedårsaken naturligvis er de betydelige forskjellene i felg- og dekkdimensjoner. Samtidig aner man jo at sport ikke har vært det viktigste ved utviklingen av disse dekkene.

Når det er sagt, er det viktig å nevne et par ting. For det første er grepet imponerende høyt tross rimelig beskjeden dimensjon. Den flekser i dekksidene, ja, men henger på, det gjør den. Ikke i samme grad som nye lavprofil sportsdekk, men like fullt imponerende.

Og så er det jo komforten. Og den skal man ikke kimse av, for maken tror jeg nesten ikke har opplevd. Støynivået er særdeles beskjedent og med høyere dekkprofil kompletterer på mange måter disse dekkene Jaguarens nærmest uovertrufne fjæringskomfort.

Sporingstendenser er dessuten helt borte, og forbruket ser ut til å ligge noe lavere enn med vinterdekk i tilsvarende dimensjon. Til hverdags er jeg med andre ord særdeles fornøyd med disse dekkene. Mer fornøyd enn jeg har vært med de brede sportsdekkene jeg har kjørt på til vanlig.

På grunn av høy testaktivitet med en rekke nye biler her på bloggen, har jeg ikke fått kjørt så mange mil med Cross Climate som jeg hadde håpet på hittil i sommer, men dekkene skal fortsatt sitte på bilen i flere måneder. Flere oppdateringer kommer!

Informasjon om testen:
Michelin har lånt Bil og Motorbloggen dette settet med dekk på vår forespørsel. Bil og Motorbloggen mottar ingen godtgjøring for gjennomføring av testen og dekker selv omlegging, all håndtering, og vi skal enten levere dekkene tilbake, eller kjøpe dem av produsenten etter at sesongen og testen er avsluttet. Dekkprodusenten har ingen innflytelse på innholdet i sakene som omhandler dekkene – alle meninger om produktet er våre egne.