Av David K Andersen

Opel er et merke som har slitt litt i Norge de siste årene. Nøyaktig hvorfor er ikke godt å si, bilene i seg selv har jo vært, og er bra. Mye dreier seg nok om kombinasjoner av flere mindre faktorer som til sammen gjør utslag. I tillegg tror jeg det har sammenheng med at merket de siste årene har manglet såkalte Norgesmodeller. For er du nordmann, er det stor sannsynlighet for at du har lyst på en SUV/Crossover eller en Golf. Helt hvorfor det er slik, er uvisst, uforklarlig og mere til, spør du meg. Uansett hadde kanskje Opel vært i en annen situasjon om de hadde hatt en SUV-melkeku i butikkvinduet de siste årene. Nå er Mokka på plass (les vår test her), og dessuten blir det spennende med 23 nye modeller innen 2016.

Ikke at Opel lener seg tilbake og venter på at nye modeller skal øke salget. I Norge har man lagt en egen langsiktig strategi (Drive! Opel Norge 2022), hvor man blant annet jobber med fornyelse og endringer i alle ledd fra produkt og importør til forhandler, kunde og ettermarked. Målet for 2014 er 3% markedsandel.Vi tok turen innom importøren og møtte en gjeng rimelig gira Opelfolk med entusiasme og tro på hva de neste årene vil bringe. Her er det mye på gang.

Infotainment
Noe av det som skiller moderne biler mest fra hverandre, er hvor gode infotainment-system de har. Det merker vi som kjører en del forskjellige biler godt. Intellilink heter Opels nye system som leveres i tre ulike utgaver ettersom hvilken biltype det er snakk om. I Adam er systemet uvanlig sterkt telefonbasert, hvilket betyr at mye, hvis ikke det meste av det du får opp i skjermen, kommer fra telefonen din. Det er en interessant vei å gå for å gjøre ting enklere. I de andre modellene er det mer tradisjonelt, men god integrering av telefonen, hastighet og nøyaktighet, samt premium-følelse er vektlagt. Opel er også ledende innen DAB+, så slipper du ettermonterte bokser, antenner, ledninger og annet fikkfakleri som vekker minner fra 2000-tallets MP3-oppkoblingsmetoder.

Skriv en R om du vil

Onstar
På slutten av 90-tallet en gang fikk jeg ukens leserbrev i det engelske bladet Autocar. I seg selv en stor glede for en 20 år gammel bilmann, og årsaken var noe som het Onstar og som ingen tydeligvis hadde hørt om i Europa. Jeg hadde kjørt ny Chevrolet rundt omkring i USA, og Onstar bidro til det utroligste. Dette var lenge før smart-telefonen, og jeg tror faktisk ikke jeg hadde med meg telefon i det hele tatt, hvor utrolig det enn høres ut i dag. Trengte jeg et hotell, en restaurant eller en veibeskrivelse, trykket jeg bare på en knapp i taket, og jeg fikk snakke med en person på et callcenter som utfra bilens GPS-sender så hvor jeg var, og kunne hjelpe meg å finne frem, bestille bord på restaurant osv. Nå kommer endelig Onstar til Europa, og det kommer til å bli en fin reisevenn for Opelsjåfører. Mye har skjedd på 15 år, så i dag tilbyr Onstar en rekke tjenester integrert i bilens infortainmentsystem. Det er Wifi for alle mann som sitter på, veihjelp, nødtelefon, oppkobling mot bilen for å sjekke status på den, opplasting av informasjon med mer. For eksempel kan du, mens du sitter på kontoret og booker møter, samtidig sende adresser til bilens navigasjonssystem så du slipper å taste inn da du kommer ut i bilen. GM har holdt på med dette i mange år nå og det er grunn til å tro at dette blir bra saker.

Vivaro
Tidligere har vi vist bilder av helt nye Vivaro som kommer i oktober. Der er kjørekomfort nær personbilstandard og 1,6 diesel med forbruk under 0,6 nøkkelord. Med driftssikre men horrible HiAce borte og en Transporter som både nærmer seg pensjon og dessuten trenger en virkelig god konkurrent, er det markedsandeler «up for grabs» i varebilmarkedet.

Corsa
Videre vil ny Corsa bli presentert på Frankfurt-messen i år og komme hit i 2015. Småbiler selger ikke voldsomt mye i Norge, men for øyeblikket føler jeg ikke noen av de eksisterende bilene i segmentet står voldsomt ut, hvilket gjør at den som med sin neste modell hever lista, kanskje kan selge relativt bra. I Corsa, og for øvrig Adam, vil også en helt ny 1-liters tresylindret bensinmotor bli lansert. Enliters treer har vi funnet i Corsa tidligere også, men det var vel på 90-tallet om jeg husker riktig, og den hadde selvfølgelig ikke turbo slik den nye motoren får.

Firehjulsdrift
Det har blitt et must å ha det i modellrekken. Opel har nå to systemer, mekanisk i Mokka og elektrostyrt Haldex4 i Insignia. Begge systemene er av den mer avanserte typen og skal forhindre deg i å stå igjen nederst i bakken fordi forhjulene spant for lenge før bakhjulene slo inn. I tillegg jobber kraftfordelingen sammen med det justerbare Flex-Ride chassiset i Insignia. Det gir ekstrabonuser blant annet ved aktiv kjøring hvor bakhjulene gis ekstra kraft. Vi som liker å kjøre bil, har vel ikke brukt sidevinduet som frontvindu siden Omega, men kanskje kan vi igjen løpe rundt og si «hur bredt har ni åkt» til hverandre etter en tur i Opel på vinterføre.

Opel har en ikke ubetydelig arv innen bilglede

Motorer
Den store nyheten hos Opel akkurat nå, er den nye 1,6-liters dieselmotoren på 136hk og 320NM. Sist jeg skrev at en 1,6-liter var klasseledende på krefter, viste deg seg etterpå at den antakelig ikke var det likevel. Med slike tall er i alle fall ikke Opel langt unna. Jeg fikk mulighet til å prøve motoren i en Zafira, og det lover godt. Den er veldig bra på vibrasjoner og støy, og den har et bredt register. Kollega på bloggen, Vegar, har bilen på test nå og kommer tilbake senere med full rapport om både bilen og motoren. Dermed skal jeg ikke si mer om den nå annet enn at om jeg ikke skjønte hvorfor norske familier flokker seg rundt billig-SUVer før, skjønner jeg det ennå mindre etter et par timer i Zafira. Motoren kommer i Astra, Zafira og Meriva og er koblet til en ny manuell girkasse. I Astra kommer den straks i 110hk-versjon, og takket være lavere utslipp, vil det senke prisene. Dermed kan man få Astra med den nye motoren fra 230 000 kroner. Det er billig. Opel har også brukt masse penger på oppgraderinger på girkassene sine, som nå sies å være raskere, mer presise, mykere og finere å bruke. En kjapp prøvetur i Insignia, sier meg at den er av de bedre konvensjonelle 6-trinnsautomatene og duger fint til det aller meste.

Konklusjon
Vi pleier ikke å komme med konklusjoner i nyhetssaker, men det er interessant å se at Opels nye strategi er i ferd med å begynne å fungere. Vanligvis må det til helt nye modeller for å snu ting rundt, men Opel er i gang selv med eksisterende modeller. Se for eksempel på Insignia. En stilig og ganske poppis bil da den kom,  men så forsvant den ut av radaren igjen. I fjor kom midtlivsoppdateringen, inkludert mye av det vi har snakket om her, og plutselig og ikke så altfor mange år før utskifting, selger den mer enn både Mondeo, Mazda 6 og Avensis. Jeg kjørte noen mil med en Insignia 1,6 turbo bensin 170hk, og forsto fort hvorfor. Dette er virkelig en god bil å kjøre. Den føles solid, stabil og tung på veien. Fjæringskomforten er utmerket, og med Flex-Ride i sport og god gassrespons, er det ikke umulig å ha det moro bak rattet. Et virkelig godt alternativ for folk som kjører mye og vurderer brukt premium. Med denne, faceliftet Meriva, nye motorer, en attraktiv kompaktSUV i Mokka og mer, er det definitivt ting på gang. Elbil mangler og vil nok ikke komme med det første, men kanskje Opel kan gjøre det brukbart likevel.

Landeveislokomotivet Insignia

Her er tidligere Opel-tester på Bil og Motorbloggen:
Opel Mokka
Opel Astra
Opel Insignia facelift
Opel Insignia Country Tourer

Og litt annet Opel-stoff fra bloggen:
Opel i rally
Opel Monza