Av Vegar Bjørge
Det ble smått utrolige 1493 flere Tesla Model S på veien i mars i år og vi må helt tilbake til 1986 for å finne noe i nærheten av slike tall for en enkel modell. Den gangen var det populære Ford Sierra som nådde 1454 registrerte biler på en måned. Tesla Model S er med dette Norges mest populære bil hittil i 2014 og det er et stykke ned til Volkswagen Golf som ligger på 2. plass. Personbilsalget gikk fremover med nesten 30 % i mars og det ble registrert tilsammen 13861 biler, over 10 % av disse var Tesla Model S! Vi kan også se at gjennomsnittlig CO2- forbruk synker kraftig med den populære el-bilens inntog. I mars var snittet på 101 g CO2/km og det er en nedgang fra 128 g CO2/km i forhold til mars i fjor.
Det er ikke bare Tesla som bidrar til lave utslipp. Nissan Leaf er fortsatt populær og holder et godt tempo med 425 registrerte eksemplarer i mars. Dette er 199 færre enn Golf og i Volkswagen-hallene gleder de seg til el-utgaven av Golf er i handelen. Da vil nok tallene bli noe annerledes. Vi må nok tro at Tesla-tallene er noe gunstige og har med leveringstider å gjøre. Det kan nok tenkes at de faller noe tilbake igjen i de kommende måneder, men uansett kommer Tesla Model S til å havne veldig høyt på registreringsstatistikken. Tesla er nå det 6. mest solgte merket i Norge.
Nissan, Suzuki og Citroen har alle økt med over 40 % fra fjorårets marsmåned, men dette er småtterier i forhold til BMW og Renault. BMW har hatt en vekst på 114,8 % mens Renault har økt med 328,6 % denne måneden. Renault har begynt å levere Captur og det merkes. Du kan lese test av Captur på bloggen om ikke lenge. Nissan har levert mye Qashqai de siste årene, og nå begynner også de første kundene og få nye utgaven av bilen. Vi forventer faktisk at Nissan kommer til å gå enda mer fremover i tiden som kommer og de har nok grunn til å smile godt de som lever av å selge japaneren. Vi har testet nye Nissan Qashqai og det kan du lese om i gårsdagens blogginnlegg. Suzuki opplever også gode dager med sin SX4 S Crosser, og de kommer nok til å fortsette sin fremgang i år. BMW er på el-bil kartet med sin i3 og denne har tatt av. Den ble det levert 336 biler av i mars, altså 1157 færre enn den atskillige dyrere Tesla Model S.
Her er tallene for mars fordelt på modell.
Tall for i år | Tall for i fjor | Endring i % | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Denne mnd | Hittil | Denne mnd | Hittil | Denne mnd | Hittil | |||||
Bilmodell | Ant | % | Ant | % | Ant | % | Ant | % | % | % |
TOTALT | 13 861 | 100 | 36 492 | 100 | 10 735 | 100 | 33 696 | 100 | 29,1 | 8,3 |
1. Tesla Model S | 1 493 | 10,8 | 2 056 | 5,6 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | ||
2. Volkswagen Golf | 624 | 4,5 | 1 577 | 4,3 | 555 | 5,2 | 1 966 | 5,8 | 12,4 | -19,8 |
3. Nissan Leaf | 425 | 3,1 | 1 559 | 4,3 | 297 | 2,8 | 849 | 2,5 | 43,1 | 83,6 |
4. Toyota Auris | 472 | 3,4 | 1 488 | 4,1 | 400 | 3,7 | 979 | 2,9 | 18,0 | 52,0 |
5. Mazda CX-5 | 389 | 2,8 | 1 009 | 2,8 | 489 | 4,6 | 1 476 | 4,4 | -20,4 | -31,6 |
6. Toyota RAV4 | 369 | 2,7 | 993 | 2,7 | 149 | 1,4 | 334 | 1,0 | 147,7 | 197,3 |
7. Skoda Octavia | 301 | 2,2 | 987 | 2,7 | 243 | 2,3 | 587 | 1,7 | 23,9 | 68,1 |
8. Toyota Yaris | 304 | 2,2 | 969 | 2,7 | 240 | 2,2 | 1 033 | 3,1 | 26,7 | -6,2 |
9. Volkswagen up! | 444 | 3,2 | 927 | 2,5 | 104 | 1,0 | 348 | 1,0 | 326,9 | 166,4 |
10. Nissan Qashqai | 403 | 2,9 | 795 | 2,2 | 259 | 2,4 | 731 | 2,2 | 55,6 | 8,8 |
11. Mitsubishi Outlander | 341 | 2,5 | 753 | 2,1 | 234 | 2,2 | 893 | 2,7 | 45,7 | -15,7 |
12. Suzuki SX4 | 168 | 1,2 | 691 | 1,9 | 70 | 0,7 | 182 | 0,5 | 140,0 | 279,7 |
13. BMW i3 | 336 | 2,4 | 646 | 1,8 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | ||
14. BMW 3-serie | 220 | 1,6 | 637 | 1,7 | 133 | 1,2 | 452 | 1,3 | 65,4 | 40,9 |
15. Volvo V40 | 267 | 1,9 | 623 | 1,7 | 270 | 2,5 | 773 | 2,3 | -1,1 | -19,4 |
16. Volkswagen Tiguan | 193 | 1,4 | 618 | 1,7 | 238 | 2,2 | 745 | 2,2 | -18,9 | -17,0 |
17. Volkswagen Passat | 190 | 1,4 | 608 | 1,7 | 258 | 2,4 | 777 | 2,3 | -26,4 | -21,8 |
18. Volvo V70 | 233 | 1,7 | 593 | 1,6 | 219 | 2,0 | 688 | 2,0 | 6,4 | -13,8 |
19. Volvo XC60 | 223 | 1,6 | 560 | 1,5 | 133 | 1,2 | 380 | 1,1 | 67,7 | 47,4 |
20. Audi A3 | 201 | 1,5 | 516 | 1,4 | 98 | 0,9 | 302 | 0,9 | 105,1 | 70,9 |
all for i fjor | Endring i % | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Denne mnd | Hittil | Denne mnd | Hittil | Denne mnd | Hittil | |||||
Bilmerke | Ant | % | Ant | % | Ant | % | Ant | % | % | % |
TOTALT | 13 861 | 100 | 36 492 | 100 | 10 735 | 100 | 33 696 | 100 | 29,1 | 8,3 |
1. Volkswagen | 1 722 | 12,4 | 4 461 | 12,2 | 1 440 | 13,4 | 4 712 | 14,0 | 19,6 | -5,3 |
2. Toyota | 1 441 | 10,4 | 4 294 | 11,8 | 1 301 | 12,1 | 4 088 | 12,1 | 10,8 | 5,0 |
3. BMW | 1 016 | 7,3 | 2 831 | 7,8 | 473 | 4,4 | 1 658 | 4,9 | 114,8 | 70,7 |
4. Nissan | 924 | 6,7 | 2 657 | 7,3 | 620 | 5,8 | 1 806 | 5,4 | 49,0 | 47,1 |
5. Volvo | 915 | 6,6 | 2 292 | 6,3 | 826 | 7,7 | 2 509 | 7,4 | 10,8 | -8,6 |
6. Tesla | 1 493 | 10,8 | 2 056 | 5,6 | 1 | 0,0 | 1 | 0,0 | 149 200 | 205 500 |
7. Ford | 700 | 5,1 | 1 825 | 5,0 | 666 | 6,2 | 2 145 | 6,4 | 5,1 | -14,9 |
8. Peugeot | 490 | 3,5 | 1 759 | 4,8 | 390 | 3,6 | 1 477 | 4,4 | 25,6 | 19,1 |
9. Audi | 570 | 4,1 | 1 746 | 4,8 | 488 | 4,5 | 1 726 | 5,1 | 16,8 | 1,2 |
10. Skoda | 543 | 3,9 | 1 630 | 4,5 | 484 | 4,5 | 1 353 | 4,0 | 12,2 | 20,5 |
11. Mercedes-Benz | 523 | 3,8 | 1 549 | 4,2 | 460 | 4,3 | 1 508 | 4,5 | 13,7 | 2,7 |
12. Mazda | 555 | 4,0 | 1 537 | 4,2 | 594 | 5,5 | 1 844 | 5,5 | -6,6 | -16,6 |
13. Mitsubishi | 560 | 4,0 | 1 400 | 3,8 | 488 | 4,5 | 1 517 | 4,5 | 14,8 | -7,7 |
14. Suzuki | 238 | 1,7 | 927 | 2,5 | 169 | 1,6 | 499 | 1,5 | 40,8 | 85,8 |
15. Opel | 334 | 2,4 | 890 | 2,4 | 377 | 3,5 | 1 082 | 3,2 | -11,4 | -17,7 |
16. Kia | 307 | 2,2 | 878 | 2,4 | 341 | 3,2 | 1 226 | 3,6 | -10,0 | -28,4 |
17. Citroen | 270 | 1,9 | 625 | 1,7 | 187 | 1,7 | 660 | 2,0 | 44,4 | -5,3 |
18. Hyundai | 195 | 1,4 | 623 | 1,7 | 469 | 4,4 | 1 099 | 3,3 | -58,4 | -43,3 |
18. Subaru | 236 | 1,7 | 623 | 1,7 | 284 | 2,6 | 792 | 2,4 | -16,9 | -21,3 |
19. Honda | 236 | 1,7 | 502 | 1,4 | 298 | 2,8 | 872 | 2,6 | -20,8 | -42,4 |
20. Renault | 240 | 1,7 | 373 | 1,0 | 56 | 0,5 | 145 | 0,4 | 328,6 | 157,2 |
21. Land Rover | 92 | 0,7 | 239 | 0,7 | 82 | 0,8 | 180 | 0,5 | 12,2 | 32,8 |
22. MINI | 79 | 0,6 | 203 | 0,6 | 59 | 0,5 | 199 | 0,6 | 33,9 | 2,0 |
23. Chevrolet | 49 | 0,4 | 156 | 0,4 | 28 | 0,3 | 98 | 0,3 | 75,0 | 59,2 |
24. Lexus | 35 | 0,3 | 148 | 0,4 | 31 | 0,3 | 112 | 0,3 | 12,9 | 32,1 |
25. Fiat | 38 | 0,3 | 98 | 0,3 | 47 | 0,4 | 132 | 0,4 | -19,1 | -25,8 |
26. Porsche | 17 | 0,1 | 59 | 0,2 | 24 | 0,2 | 78 | 0,2 | -29,2 | -24,4 |
27. Dacia | 23 | 0,2 | 41 | 0,1 | 18 | 0,2 | 69 | 0,2 | 27,8 | -40,6 |
28. Alfa Romeo | 11 | 0,1 | 21 | 0,1 | 9 | 0,1 | 33 | 0,1 | 22,2 | -36,4 |
29. Jaguar | 4 | 0,0 | 19 | 0,1 | 7 | 0,1 | 24 | 0,1 | -42,9 | -20,8 |