Hjem Tester Test: Opel Astra 1,7 CDTi SportsTourer

Test: Opel Astra 1,7 CDTi SportsTourer

Av Vegar Bjørge

Jeg er ute etter en ny bil i jobben og har alltid ment nye Opel Astra bør være et bra alternativ. Mine premisser er som følger: Den skal være god å kjøre, ha både god komfort og sportslig attityde og i tillegg må den ha plass til familien, for jeg kommer til å bruke den både i jobb og fritid. SportsTourer-modellene til Opel er stilige og jeg håper som sagt at Opel Astra er stor nok for meg og min familie. Stasjonsvogn er et must og diesel kanskje og foretrekke. Bensin blir vurdert. Det som har slått meg er hvor lite det er av Astra i trafikkbildet rundt omkring i Norge. Dette er den beste bilen i  småbilklasse Opel noensinne har produsert, og likevel klarer de ikke å selge den. Hvorfor?

Jeg tok meg en tur til Opelforhandleren i min nærhet og fikk god service. Jeg booket prøvetur og fikk låne en 1,7 turbodiesel med 110 hk i Cosmo-utgave. Når jeg sitter i den skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor bilen ikke selger bedre enn den gjør. Utvendig er den elegant og står ikke tilbake for konkurrenter som Ford Focus og VW Golf. Den er faktisk den peneste i klassen etter min smak, men det virker som at jeg er en av få som mener det. Kanskje det er få som velger bil ut fra utseendet? Demobilen har i hvertfall rullet sine mil og det bør ha vært mange som har prøvd den. Ja, den virker faktisk mer brukt enn ny, så her bør i hvertfall forhandleren hatt prøvekjørere nok.

Ute på veien er alt som det skal være. Førsteinntrykket er positivt, men noe annerledes styring og kanskje litt trang og hard giroverføring skal noteres. Bilen står på 17″ hjul og dekkdimensjonen 225/50R17. De gir fra seg litt støy, men ikke mer enn at man kan leve med det. Dieselmotoren går stille og rolig og det gjennspeiler også resten av bilen, noe som først skuffer litt. Sitter det virkelig 110 HK i bilen? Tvilsomt, tenker jeg og tror jeg kjører en 1,3 CDTi istedet. Nå er det 110 HK i bilen, noe jeg skal få merke senere.

Bak rattet finner man det man forventer og alt er logiskt plassert. Setet har god sidestøtte og for meg er det ganske så behaglig. Vil tro sittedyna er litt kort for godt voksne personer, og det kan nok bli trangt bak om du må ha sete for langt bakover. Det er mulig å bestille sportseter som er litt lenger i sittedyna, i tillegg til at den er stillbar. Cosmo-utgaven har dette som standard. Stillingsmulighetene på rattet gjør sitt til at de fleste finner en god sitteposisjon. Plassen bak er grei, men ikke mer. Du sitter godt som 2 voksne bak, og 3 barn har det også greit i salongen. Moderne biler formes for å være stilige, så også Opel Astra. Dette går på bekostning av utsyn fra baksetene. Barn har vanskelig for å se over vinduskarmen, noe som kan gi dårlig opplevelse av kjøreturen. Det var også kludrete å få på bilselen om man brukte Barnestol. De fleste biler er også tydelig 4-setere, med en dårlig løsning for 5. mann i baksete. Det blir hardt og ukomfortabelt å sitte i midten, så også her i Astraen. Likevel får bilen godkjent som familiefrakter.

Sikkerhet er viktig for en familiefar, og Astra skuffer ikke. Den har fått 5 stjerner i krasjtestene til Euro Ncap, og med alt av hjelpeutstyr og kollisjonsputer er det trygt å kjøre SportsTourer fra Opel. Det er ikke lett å sette noe på minuskontoen og når lysene også er av topp klasse, får den full pott av meg. Opel har adaptive lys som følger rattbevegelser, som er særlig smart når man skal svinge av veien. Fjernlysene er automatiske og har tunellfunksjon, som skal gi deg en bedre opplevelse også når du kjører i mørke tuneller. Om kort tid vil dette være utstyr vi forventer oss i biler, i tillegg til kamera som kan lese skilt. Dette kan du også få i din Astra, men da må du betale 9800 kroner ekstra. Da får du filskift- og kollisjonsvarsling på kjøpet.

Jeg har nevnt at den er bra ute på veien. Her overrasker den stort. Min bil er uten FlexRide chassi som koster 8500 kroner ekstra. Om bilen er god å kjøre med standard chassi, skal den være enda bedre med det oppgraderte chassiet som gir deg 3 forskjellige kjøremoduser. Opplevelsen jeg fikk av å kjøre Astra litt hardt, gir ikke med engang behov for oppdatering. I min lille kjørerunde med krappe svinger og litt bratt stigning, ble jeg overrasket over hvor bra den oppførte seg. Dette er ingen sportsbil, men om reklamen holder det den lover med tanke på FlexRide-systemet, kan den bli det. Den holdt svingen lett, nesten uansett hastighet, og den gikk dit jeg ville med letthet. Styringen var noe uvant, med tydelig markering av mittposisjon. Den kan oppleves noe hard i lav fart, men dette kom på plusskontoen når farten økte og svingene kom tett. Den overstyrer en liten tanke, og det er også overraskende når man vet at bilen driver foran, og motoren sitter langt fram. Kjøreegenskaper er i toppklasse, og selv om sportsligheten går litt på bekostning av komfort, er komforten også innenfor godkjent.

Kvalitetsfølelsen er meget bra både innvendig og det som sitter på den utvendig. Ikke noe rakling fra noe sted, selv om prøvebilen hadde gått en del mil, og utvendige deler som speil, antenner og spoilere virket solide og gode. Jevne flater uten noen store oppsamlingsplasser for møkk, er også et pluss, i tillegg til utforming av øverste del på bakluka. Her stikker en liten spoiler ut og gjør at snø og is ikke blir for dominerende på bakenden vinterstid. På kjøpet får man det litt sportslige uttrykket som aldri er helt feil. Innvendig er det bare et par ting som irriterer meg og trekker kvaliteten litt ned. Knappen til cruise contollen er av det simple slaget, og jeg har faktisk ikke sett dårligere. Knappen fungerer som den skal, men burde vært av samme standard som alle andre knapper i bilen. Det er mange av dem, men de oppleves som smart plassert og bilen er ryddig innvendig. Den andre lille tingen er midtkonsollen som i min bil var i en gyselig sølv/sort farge, men man kan selvfølgelig velge blant flere farger deriblant den mer elegante pianoblack.

Økonomisk er Astra heller ikke et dårlig kjøp. Prisene begynner på 239 900 for stasjonsvogn og da får man en 100 HK 1,4 liter bensinmotor. Vil man ha litt mer power kan en turbomotor på samme størrelse og 140 HK kjøpes for 298 900. Billigste diesel begynner på 256 900, da er det en 1,3 liter med 95 HK. Den har jeg alldri prøvd, men det bør holde for mange, og særlig med tanke på fartsgrenser her til lands. Min ønskebil vil nok være en 1,6 turbo med 180 HK og i utstyrsvariant Cosmo. Jeg må i tillegg ha automat og fører-assistent pakke med Opel Eye, tilhengerfeste, Flexride og sportschassi. Jeg slenger også med skinn og har da en topp utstyrt Astra. Prisen drar da av gårde og havner på 428 000 kroner. Da er det nok ikke så mye bil for pengene lenger. Beste valget er nok en 1,7 CDTi 130 HK Cosmo til 303 000 kroner.

Teknisk info: Astra SportTourer 1.7 CDTi ecoFLEX 110 hk Stop/Start, M6

Pris: 282 900,-
Motor: R4, 1686 ccm, Diesel
Effekt: 110 HK / 4000 omdr.
Dreiemoment: 280 / 1750-2500 omdr.
Forbruk by/landevei/blandet: 0,36 / 0,46 / 0,40
CO2: 105 g/km
Lengde / Bredde / Høyde/: 469,8 cm / 181,4 cm / 153,5 cm
Bagasjevolum: 500 liter
Vekt u/fører: 1475 kg
Toppfart: 186 km/t
0-100: 12,5 sek.

Konklusjon:
Astra er stor nok for familien på 4, og den holder nok også for de som skal kjøre 5 i den. Små barn ser ikke over den høye vinduskanten men ellers er seten passe faste og fine å sitte i også der bak. Motoren er tilfredsstillende men ikke mer. Skal du ha nok må du velge 130 HK diesel eller aller helst 180 HK fra 1,6 liters turbomotoren. Opel har aldri laget bedre bil i denne klassen og kvaliteten står ikke etter konkurrentene.

Kjøreegenskapene er også i topp og både sportslighet og komfort er tilfredstillende. Noe trang og hard giroverføring trekker ned i byen, sammen med sportslige styringen. Ford Focus er pekepinnen på sportslighet i klassen, og Opel sin Astra kommer nå ikke langt etter. Vi kan håpe på at oppdateringen av Astra gir enda et hakk bedre kjøreegenskaper. Oppdateringen kommer nå før nyttår.

Økonomisk synes jeg bilen er bra priset, selv om den ikke er den billigste i klassen. Den ligger rundt Focus og lavere enn Golf. Garantier er som man forventer, 5 år og 100 000 km, hvorav de første 2 årene er med fri kjørelengde. Det er ikke av koreansk standard, men du skal være godt dekket skulle noe skje med din Astra. Andrehåndsverdien trekker økonomirunden ned og her taper Opel seg mer enn konkurrentene.

Til slutt gir jeg bilen terningkast 5. Dette er det beste Opel har bygget i denne klassen og jeg er sikker på at det kommer mer. Nå får vi bare håpe salgstallene igjen når gamle høyder. Blir det Astra som firmbil for meg? Ja, kanskje. Jeg må selvfølgelig prøve mer, og Insignia står også på programmet så vi får se en gang ut på nyåret.