En elbil for alle, er målet når Volkswagen ID. 2all kommer i 2025. Den skal koste under 300 000 kroner og ha god plass på innsiden.
Av David K Andersen
Bobla, Golfen, Polo – Volkswagen er bygget på rimelige folkebiler alle vil ha. Nå skal elbilen bli lettere tilgjengelig for alle. Løsningen heter ID. 2all, og er en konseptbil vist nå i kveld.
Som navnet tilsier, plasserer den seg med 4 meters lengde under dagens ID.3. – vi snakker Polo-størrelse. Takket være elektrisk drivlinje og MEB-plattformen, vil imidlertid plassforholdene tilsvare hva du finner i en Golf.
Ja til og med enda bedre kanskje, konseptbilen skal ha bagasjekapasitet på hele 490 liter. 440 i selve bagasjerommet, og 50 under baksetet.
Bilen som er vist nå er en konseptbil, men det er sannsynlig at produksjonsbilen som er klar i 2025, blir ganske lik.
Interessant med dagens premiere, er at ID. 2all ikke bare er en ny modell, men også viser hva vi kan vente av design på fremtidige Volkswagen modeller.
Ny design-retning
Som du ser, er den ikke lik ID.3/4/5/7, men i stedet mer som en «helt vanlig bil». Volkswagen sier at merket i fremtiden skal bli mer designdrevet enn det har vært – som en del av målet om å lage biler som tiltaler følelsene i større grad.
Skjulte håndtak på bakdørene skaper sammen med kraftig C-stolpe typisk Volkswagen-stil. Sammen med brede skjermer ser den rett og slett kompakt og fet ut.
Fronten på sin side er ment å være vennlig, med smilende lys-design. Bakenden er ekstremt ren i stilen, med lys tvers over – akkurat som foran.
På innsiden er det enkle linjer i dashbordet, med skjermer «klistret» utenpå. Materialkvaliteten skal være høy, nettopp det skal være et fokus hos VW fremover. Vi ser også at konseptbilen har påkostede overflater på dashbordet.
Kraftig drivlinje
Også drivlinjen er mer tilbake til tradisjonell bil enn ID-ene vi har sett så langt. Den har nemlig forhjulsdrift, og blir dermed den første MEB-bilen med det.
Motoreffekten er 226 hestekrefter, så dette kommer til å bli en kvikk, og forhåpentligvis morsom bil å kjøre. 0-100 km/t skal gå på under 7 sekunder, og det er jo rene hothatch-tall.
Volkswagen bekrefter dessuten at det vil komme en høy-ytelses versjon av produksjonsbilen.
Batterikapasiteten oppgis ikke, men rekkevidden skal være opp til 450 km, mens hurtiglading vil kunne skjer med effekt opp til 125 kW. Første tall er imponerende for størrelse og pris, mens hurtigladingen er mindre revolusjonerende. Den skal imidlertid kunne lades fra 10 til 80 prosent på bare 20 minutter, så ladekurven må være bra.
ID 2all er en av hele 10 nye elbiler fra Volkswagen frem mot 2026, og overrasker egentlig litt.
Delvis fordi designen tas i en helt ny retning, men også fordi Volkswagen har tenkt å selge bilen for så lite som 25 000 Euro når den kommer i 2025. Altså en drøy kvart million kroner. Selv om bilen er kompakt, er det en aggressiv tilnærming på pris, som viser at VW mener alvor når de sier at denne bilen er for alle.
Galleri: