Samtidig som Opels lille SUV får større batteri, sørger ny drivlinje for lavere forbruk. Det gir betydelig økt rekkevidde.
Av David K Andersen
Opel, som nå skifter ut bokstaven «e» med «Electric» i navnet på elbilene sine, gir Mokka samme batteri og drivlinje som nye Astra Electric.
Det betyr batterikapasitet fra 50 til 54 kWt brutto. Utviklingen går stadig videre, og nå er det altså mulig til å få plass til mer energi på samme plass.
Sammen med ny elmotor som gir 156 i stedet for som tidligere 136 hestekrefter, skal bilen samtidig bli mer effektiv: Forbruket synker til 1,52 kWt pr mil.
Dermed øker rekkevidden med mer enn den økte batterikapasiteten skulle tilsi, Mokka Electric klarer hele 406 km. Det er opp fra 338 i dagens modell.
Hurtiglading skjer som før med effekt opp til 100 kW, det skal ha en halvtimes tid å lade til 80 prosent SOC.
– Med introduksjonen av nye Mokka, fant Opel igjen røttene i sin design og har kombinert det med elektrisk kjøreglede for alle. Oppgraderingen Mokka Electric nå får i rekkevidde, vil selvsagt gjøre den ytterligere attraktiv i det norske markedet, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.
Pris og ankomst Norge, sier Opel ikke noe om i denne omgang.
TEST AV DAGENS OPEL MOKKA-E LESER DU HER!