Hjem Nyheter Abarth 500e

Abarth 500e

Små og lette biler som er virkelig kule å kjøre, er hva vi savner mest blant elbilene. Kan Abarth 500e være en start?

Av David K Andersen

Det er vel og bra med 0-100-mestere, men skal du virkelig ha det moro når du kjører bil, er det underholdende kjøreegenskaper som gjelder. I en elbil som ikke koster skjorta, er ikke utvalget det største.

Er det noe jeg virkelig venter på, er det altså elektriske hot hatcher – eller GTI-biler om du vil.

Så langt har det bare vært elektriske Mini som virkelig har siktet den veien, selv om Peugeot 208 og Opel Corsa kan være ganske kule å kjøre.

Nestemann ut, er Abarth, merket som er det samme for Fiat som M er for BMW. Nylig presenterte de en hot utgave av 500e.

Mer effekt

Basert på klasselederen blant elektriske bybiler, Fiat 500e, byr den på ekstra hestekrefter. Nærmere bestemt øker motoreffekten fra 118 til 155. Det skal i følge produsenten gjøre bilen til den mest spennende Abarthen i bykjøring.

Under slike forhold fungerer den elektriske arkitekturen bedre enn den fossile, takket være vektfordeling, dreiemoment og bredere sporvidde, sier Abarth.

Akselerasjonen fra 0-100 km/t senkes med to sekunder til 7 blank, så bilen begynner å blir rask. Riktignok uten å imponere voldsomt på papiret, det er bare 0,3 foran Mini Cooper SE.

500en kommer med fire kjøremodus, hvor Turismo passer i hverdagen med redusert effekt til 136 hester. Scorpion Street mode gir full effekt, men også kraftig regenerering, som gjør det optimalt for aktiv kjøring i byen. Plus på sine side er et rent en-pedal-modus, mens Scorpion Track gir alt minus kraftig regenerering.

Batterikapasiteten er for øvrig den samme som i standard 500e med sine 42 kWt, og den kan hurtiglades med effekt på 85 kW. Regn med rekkevidde rundt 300 km.

Siden lyd er viktig for Abarth, leveres bilen med en lydgenerator som gjenskaper fossil-motor-lyden fra en eldre Abarth-bil.

Til Norge?

Doningen burde bli enkel å spotte langs veien, den har egne fangere foran og bak, andre sideskjørt, diffuser, nye alu-felger og flere andre særegne detaljer.

De første 1 949 bilene som produseres kommer i Scorpionissima launch-utgave, antallet gjenspeiler året da Abarth ble startet. Versjonen har grå 18-tommers felger, glasstak, sotede ruter, sportsratt og pedaler. Du kan også velge mellom fargene Acid Green og Poison Blue – i tillegg til at den har oppgraderinger på innsiden.

Om Abarth 500e kommer til Norge er ikke sikkert, siden det er et eget merke har ikke Fiat-importør Bertel O. Steen importagenturet foreløpig. Om det kommer eller ikke, er ikke avgjort, men skulle det ikke bli noe av, kan vi regne med at privatimportører vil ta inn biler.