Den komfortable elbilen Citroën ë-C4 blir sedan med tilnavnet X. Bedre baksete og enorm bagasjeplass er resultatet – til en rimelig penge.
Tekst og foto: David K Andersen
Citroëns alternativ i Golf-klassen, eller kompakt-segmentet om du vil, heter C4 og har siden introduksjonen av dagens versjon i 2020 kommet som elbil med tøddel-e først i navnet.
Siden doningen også leveres med bensin- og dieselmotorer (av naturlige årsaker sjeldne å se i Norge), er ikke dette en dedikert elbil ala konkurrenten Volkswagen ID.3. Det går litt ut over enkelte egenskaper, men hentes stort inn igjen på pris.
ë-C4 er dessuten enn så lenge den største av Stellantis-elbilene, som sammen med Citroëns velkjente komfort-fokus har gjort den til et godt alternativ. Til og med leveringssituasjonen har vært noenlunde grei, så elektriske C4 har gått bra i Norge.
Så er spørsmålet hva som skjer her, hva den Xen betyr.
I motsetning til normalen, hvor X indikerer at bilen er en blanding av lav personbil og SUV, er det her krysning av andre ting som gjelder.
Men litt SUV er det også her – akkurat som med vanlige C4. Den er jo litt høyere enn en normalt lav personbil, bakkeklaringen er på 15,6 cm. Fremkommeligheten er følgelig noe bedre, selv om det bare er snakk om forhjulsdrift. I tillegg sitter du høyere, og det er enklere å komme seg ut og inn av bilen.
I hovedsak er imidlertid dette noe så uvanlig som en krysning mellom sedan og en kombi. Eller, det vil si, den ser jo egentlig ut som en kombi-coupé, men så er den egentlig en sedan. C4 X har godt gammeldags koffertlokk bak, ikke stor luke.
Som jo er rart. Men som skyldes at denne modellen i tillegg til å selges som elbil hos oss og i en del andre vest-europeiske markeder, også skal fenge Øst-Europa og Midtøsten. Der er det sedan som gjelder.
Men kanskje er det ikke så dumt, for hele poenget med denne bilen er egentlig bagasjeplass. Den er nemlig hele 24 cm lengre enn vanlige C4 (akselavstanden er lik) – 4,6 meter, måler den. For ordens skyld samme lengde som en Toyota RAV4 eller Volkswagen ID.4.
Resultatet er bagasjerom på utrolige 510 liter. Det er ikke bare betydelig opp sammenlignet med kombiens 380 liter, vi snakker bagasjeplass som i en stasjonsvogn.
Om enn uten muligheten til å laste i høyden, eller få inn ekstra store gjenstander. Baksetene kan imidlertid legges ned, med splitt 60/40.
I tillegg er bakseteryggen mer tilbakelent, den har her 27 grader. Det skal gi høyere komfort.
Ellers er det meste likt, med unntak av infotainmentskjermen som nå er helt ny. Den måler 10 tommer, har bedre oppløsning, nye menyer og det hele. Bilen er selvsagt på nett, så sammen med trådløs tilkobling av telefonen, app og det hele, er dette nå up to date på informasjonsflyt og elektroniske komfortfunksjoner.
Batterikapasiteten er 50 kWt brutto og motoren på 136 hestekrefter. Men bare noen måneder etter ankomst Norge på vårparten, vil også ë-C4 X få det oppgraderte 54 kWt-batteriet og den helt nye motoren på 156 hestekrefter. Det skal øke rekkevidden fra 360 km på testbilen vi kjører her, til rundt 400 på de bilene som kommer over sommeren. Den norske importøren regner med de store volumene på X i år, først kommer etter denne oppgraderingen.
Ved siden va bagasjeplass, er pris bilens tiltrekkende punkt på papiret.
C4 X leveres i de tre utstyrsnivåene Feel Pack, Shine og Shine Pack, til henholdsvis 354 900, 374 900 og 388 900. Det er ikke mye penger for en elbil med så stort bagasjerom, og dessuten omtrent samme pris som ë-C4 kombi.
Bagasjerommet er en måte er bilens attraksjon, og det er virkelig digert altså, bare se på bildene – min kabinkoffert blir ganske liten der inne. Du har også plass til ladekabel og annet småtteri under gulvet.
Sittekomforten bak er dessuten utmerket med det nye ryggstødet, og plassforholdene fullt akseptable for voksne. I alle fall så lenge de som sitter foran ikke skyver setene sine helt bakerst.
Noen vil sikkert like den mer klassiske designen også. Jeg er ikke helt overbevist selv, men fra visse vinkler ser den absolutt bra ut – og den fremstår som en betydelig større bil enn vanlige C4 i utrykket, når du ser den på veien.
De punktene overskygges imidlertid raskt når du begynner å kjøre. Av komforten.
Førersetet, som takket være rikelige justeringsmuligheter gir deg utmerket kjørestilling, er superkomfortabelt. Begge setene foran har flere 15 mm tykke lag på hverandre med ulik fasthet i stoppingen (om du velger Shine Pack og får med Advanced Comfort-setene). Her sitter du bedre enn du venter i en bil til denne prisen.
Siden bagasjerommet er helt fraskilt kupeen, blir støynivået enda lavere enn i vanlige C4, så når jeg glir gjennom Madrid denne første delen av prøveturen, skjer det på svært stille og behagelig vis. Og da mener jeg virkelig stille og behagelig – sånn at du tenker på det – om du skjønner.
Ute av byen følger fjæringskomforten opp og kompletterer bildet. Som på flere andre Citroën-modeller får du også her dempere med hydrauliske endestoppere. De hindrer slag fra fjæringen ved påtreff av store ujevnheter, slik at ingeniørene har kunnet gi demperne ekstra myk innstilling i det normale arbeidsområdet.
Ergo blir flyten langs veien deilig myk og komfortabel.
I den andre enden taper du selvsagt litt på sportsligheten, dette er ikke bilen du presser langs svingete veier for moroskyld, en søndagsmorgen om sommeren. Det både krenges og understyres når det virkelig går unna.
Ikke sånn at du mister grepet eller at kjøreegenskapene blir dårlige, men mer på den måten at den ikke innbyr spesielt til aktiv kjøring.
I det bildet inngår også motoriseringen, de 136 hestene klarer å gjøre bilen kvikk nok i lavere hastigheter, men godt oppe i fart, har den ikke veldig mye mer å gi. I alle fall ikke om du sammenligner med en del andre elbiler med betydelig høyere motoreffekt.
Dette høres jo litt merkelig ut: En sedan i kompakt-klassen liksom – hvem kjøper det? Vel, en viss amerikansk elbilprodusert har i flere år bevist at så lenge du får mye for pengene, spiller formen på karosseriet mindre rolle.
Den må også C4 X spille på: Her får du mye for pengene. Mye bagasjeplass, mye utstyr, et bra baksete. Pluss Citroëns komfort, som er merkbart bedre enn alt annet i klassen.
Dermed gjelder det bare å finne ut hvilken C4 som passer deg best: Kombien vi allerede kjenner, med mindre utvendig lengde, mindre bagasjerom, men større fleksibilitet via stor bakluke. Eller denne – hvor stilen er mer konservativ, bagasjeplassen enorm, og komforten kanskje enda et bittelite hakk høyere.
Galleri:
Data:
Citroën ë-C4 X | |
Pris fra | 354 900 |
Pris testbil | 388 900 |
Motortype | Elektrisk x 1 |
HK | 136 |
Nm | 260 |
Sek. 0-100 km/t | 9,5 |
Topphastighet km/t | 150 |
Forbruk blandet kWt/mil | 1,5 |
Egenvekt kg | 1 584 |
Tilhengervekt kg | 0 |
Bagasjerom liter | 510 – 1 360 |
Lengde mm | 4 600 |
Bredde mm | 1 834 |
Høyde mm | 1 525 |
Akselavstand mm | 2 670 |
Taklast kg | 80 |
Ombordlader 11 kW 0-100% | 305 min |
Hurtiglading 100 kW 0-80% | 30 min |
Batterikapasitet kWt | 50/48,1 brutto/netto |
Rekkevidde WLTP | 360 |