Kan kul nullutslippsbil bety mer enn verdensrekord i 0-100? Hyundai mener ja, og melder seg på konkurransen om fremtidens underholdning på fire hjul. Det skjer med konseptbilene RN22e og N Vision 74.
Av David K Andersen
Etter hvert som de fleste kommer på plass med et utvalg av elbiler som kan dekke volum-segmentene, vil vi endelig komme tilbake til normalen. Eller i alle fall fremtidens normal.
Og hva betyr det? Jo selvsagt: Bilprodusentene må by på mer enn vanlige elektriske familiebiler for å stikke seg frem og få en fordel i konkurransen med andre merker.
Da kommer tøffe biler som er kule å kjøre inn i bildet. Sånn har det alltid vært, og sånn blir det også med elbiler.
Noen er selvsagt allerede godt i gang, jeg tenker selvsagt på modeller som Porsche Taycan, Audi e-tron GT og BMW i4: Biler som ikke bare går veldig fort 0-100 km/t, men som også er virkelig kule å kjøre langs svingete veier, sidelengs på vinterføre eller på bane.
Ting er på gang fra Kia også, vi skal snarlig kjøre EV6 GT for første gang.
Og nå kommer Hyundai med fullt trykk.
De er klare til å ta med N, som er merkets svar på BMW M eller Mercedes-AMG, over på nullutslipp.
Første produksjonsmodell blir Ioniq 5 N, som ankommer neste år.
Men med RN22e og N Vision 74, vist nå, gjør de seg klare for å ta spillet flere hakk videre.
RN22e
Den første av disse to konseptbilene har base i Ioniq 6, som vi nylig kikket nærmere på i forbindelse med verdenspremieren (les mer her).
Hyundai sier dette er N-avdelings første rullende laboratorium. Basen er den samme som på Ioniq 5 og Kia EV6, den 800 V-baserte E-GMP-plattformen.
Konseptbilen benyttes blant annet til å teste ut kraftfordelingen via et dobbeltclutch-system, og den er lettere takket være flere 3D-printede lettvektsdeler. For banekjøringen, testes løsninger for kjøling og bremser. RN22e er blant annet utstyrt med 400 mm hybrid-skiver foran.
Senket, og med annen front for bedre kjøling og aerodynamikk, i kombinasjon med en rekke andre utvendige detaljer, er den nesten 5 meter lange bilen tydelig racinginspirert.
Den har motor både foran og bak, med totaleffekt på 585 hestekrefter og 740 Nm.
Andre opplysninger er det lite med, men Hyundai sier topphastigheten er over 250 km/t.
N Vision 74
Her følges samme designskole som med Ioniq 5, men Vision 74 er mye nærmere Giugiaros Pony Coupé Concept fra 1974, som er grunnlaget for utseendet. Du ser det lett i den firkantede formen, proporsjonene, og i detaljer som B-stolpen.
«Parametric Pixel»-lysene dukker dessuten opp i både denne og RN22e. Bilen fremstår for meg som en blanding av en fremtidsrettet, stylet konseptbil fra 80-tallet, og en moderne sportsbil med tydelig karakter. Med et hint av Lancia 037 og DeLorean.
Dette er imidlertid ikke en konvensjonell elbil, men en hydrogen-elektrisk bil. Det er altså en elbil i drivverket, men energi kommer fra hydrogen, som omdannes til elektrisitet i en brenselcelle.
I motsetning til biler som Toyota Mirai (les test her), har ikke N Vision 74 bare et lite batteri for å mellomlagre og utjevne energi, den har en stor batteripakke som også kan lades. Hele 62,4 kWt, og med 800 V system. Rekkevidden skal være over 600 km.
Denne bilen er bare bakhjulsdrevet, og yter minst 500 hestekrefter og 900 Nm. Også her skal topphastigheten være mer enn 250 km/t.
I hvilken grad bilene faktisk kommer i produksjon, er usikkert. I denne omgang vil Hyundai først og fremst lade opp til Ioniq 5 N, og samtidig fortelle at de er opptatt av kule biler også for fremtiden. I tillegg til at ny teknologi skal testes i dem.
Uansett: Dette er både spennende og tøft!