BMW M er 50 år, det feires blant annet med to nye utgaver i det legendariske M3/M4-programmet: M3 Touring og M4 CSL.
Av David K Andersen
Etter at rivalene fra Audi og Mercedes har vært å få i stasjonsvognutgave gjennom flere generasjoner, er det endelig klart også for BMW å kaste seg på trenden. I siste liten må vi få lov til å si – hva som skjer med biler som dette i fremtiden er usikkert, men vi vet allerede nå at den kommende Mercedes-AMG C 63 kommer til å ha firesylindret motor.
Sånt tvinger seg frem i disse tider, men for M3s del, er det heldigvis fortsatt snakk om samme drivlinje som i eksisterende M3 og M4.
Vi har testet M3 Competition med 510 hestekrefter tidligere (les i denne linken), og samme motor er å finne i Touringen.
650 Nm når asfalten via 8-trinns M Steptronic automatkasse, men her fordelt på alle fire hjul. M xDrive er nå også tilgjengelig på sedan og coupé. Du kan velge ulike former for kraftfordelig, inkludert å alle kreftene på bakhjulene – og ingen foran. Å kjøre sidelengs, vil selvsagt fortsatt være mulig.
Som du kanskje allerede har fått med deg, om du har fulgt med på livestreamen eller andre medier fra Goodwood Festival of Speed denne helgen, hvor BMW var headlineren i forbindelse med M-jubileet. M3 Touring var i farta opp bakken et antall ganger, og det gikk så røyken sto både her og der.
Først og fremst, etter å sett bilen på bilder og i aksjon, er det kanskje designen som gjør at dette føles som en helt spesiell bil. Det har jo alltid vært noe kult med stasjonsvogner som går fortere, og ser fetere ut, enn man venter.
M3 Touring er hele 7,6 cm bredere over de ultrafete skjermbredderne bak, og sammen med 19-tommers felger foran og 20 bak, ser den mildt sagt muskuløs ut.
Men selvsagt: Du har bedre bagasjeplass også – 500 liter. Pakken fikser forresten 0-100 km/t på 3,6 sekunder, som er 0,3 raskere enn en bakhjulsdreven M3 Competition sedan.
På innsiden er det flere nyheter enn større bagasjerom. M3 Touring er det første M-bilen som får Curved Display, kjent fra i4 og iX. 3-serien får også dette nedover i rekkene på faceliften for modellår 2023.
Med det nye instrumentpanelet følger også ny grafikk – spesifikk for M. Du har videre en egen setup-knapp som leder direkte til innstillinger for de ulike kjøre-relaterte parameterne – en viktig detalj på M3 og M4.
Prisene er ikke klare, men forskjellen opp mot stasjonsvognutgave vil være den samme som i resten av 3-serieprogrammet, sier BMW. Altså kan du antagelig regne med rundt halvannen million kroner for en greit utstyrt M3 Touring xDrive Competition.
Bilen kan bestilles fra september av, og produksjonen starter i november.
Galleri BMW M3 Touring:
M4 CSL
Den andre nyheten, riktignok noen dager eldre, men minst like heftig, og også sterkt representert på Festival of Speed, er CSL-versjonen av M4.
Bokstavene står for Competition, Sport, Lightweight, og er legendariske i BMW-sammenheng. Nye M4 CSL følger ikke bare i fotsporene til 3.0 CSL fra 1973, men selvsagt også E46 M3 CSL fra 2003, og M4 GTS fra 2016.
Vekt er spart flere steder, blant annet 24 kg fra helstøpte krabonseter foran, og 21 kg fra fjerning av baksetet. Ytterligere 21 kg er hentet fra karbonkeramiske bremser, felger, og lettvektmaterialer i fjærer og stag.
15 kg er hentet på redusert og annerledes støyisolasjon, og 11 fra flere elementer produsert i karbonforsterket plast. Bakre lyddemper i titan, og modifikasjoner på komponenter som klimaanlegget, gir 8 til.
Egenvekten havner til slutt på 1625 kg.
Motoren er den samme som før og leverer 650 Nm, men har høyere turbotrykk sånn at effekten øker til 550 hestekrefter. 0-100 tar 3,7 sekunder (CSL har ikke xDrive), mens topphastigheten øker til hele 307 km/t. 0-100 km/t på 10,7 sekunder er også svært imponerende – dette er den raskeste serieproduserte M-bilen noen sinne.
Siden bilen er beregnet for enda mer bruk på bane enn en vanlig M4, er kjøle- og smøresystemer oppgradert. Det samme gjelder hjuloppheng, dempere og fjærer, som også er tilpasset bilens lavere vekt.
Eksteriørt finner du en rekke særegne stylingdetaljer i front, langs sidene og bak. Men en detalj som er ekstra kul, er at LED-stripene i hovedlysene er gule. Det speiler racing i gamle dager, og kommer på når du låser opp bilen, eller mens du kjører med nær og fjernlys tent.
De lettere forsetene er helstøpte, som gjør det umulig å justere ryggstødet. De kan imidlertid trekkes forover og bakover manuelt, og så kan høyden justeres av verkstedet.
M Alcantara-rattet, antrasittfarget takkledning, interiørdekor i karbonfiber, «CSL»-merker på setene, midtkonsollen og bakpanelet er bare noen av de særegne detaljene man finner i interiøret. Bak setene finner man for øvrig rom for oppbevaring av to hjelmer.
-Helt nye BMW M4 CSL vil kun bli produsert i 1000 eksemplarer, hvor et svært begrenset antall vil finne veien til norsk asfalt. Produksjonen begynner i sommer og prisen starter på 1.999.000 kroner, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
En indikasjon på hva vi snakker av potensiale her, kom på Goodwood denne helgen, hvor M4 CSL kjørte på omtrent samme tid opp bakken som Ferrari 488 Challenge racingbil…
Galleri BMW M4 CSL: