Det er ikke hver dag en helt ny Peugeot-modell vises. 408 kombinerer egenskapene fra flere eksisterende biler, og kommer også i elektrisk utgave.

Av David K Andersen

Tiltrekkende former i kombinasjon med praktiske løsninger, står sentralt når Peugeot kompletterer modellprogrammet med nye 408.

SUVer eller crossovere med coupé-form er en av de hotteste trendene for tiden, men Peugeots tilnærming til saken er litt annerledes enn hva konkurrentene har funnet på.

Stilen, som startet med BMW X6, begynner å dryppe ned på mindre og mer folkelige modeller som Renault Arkana (selges ikke i Norge). Men mens den franske rivalen er mer av en ren SUV, spleiser i stedet Peugeot SUV-stil på nedre del av karosseriet, med tilnærmet firedørs coupé-form på øvre del.

Med lengde på hele 4,69 meter, er den dessuten nesten 15 cm lengre og dermed ganske stor. Fordi punktet taklinjen starter senkingen mot bakluken er lenger bak enn på coupéer, blir resultatet er en tøff fastback med lave linjer, men med bakkeklaring på hele 18,9 cm.

408 er utviklet sammen med nye 308, og henter den nyeste utgaven av i-Cockpit derfra. Jeg antar den holder samme imponerende materialkvalitet i interiøret også, som betyr at den i likhet med lillebroren kommer til å by på flotte omgivelser fra førerplass.

Her fylles altså et rom mellom 308, 3008, 508 og 5008.

Med 2,79 meters akselavstand loves god plass i baksetet, og så tar bagasjerommet 440 liter. En annen god nyhet, er at den øverste ladbare utgaven har tilhengervekt på 1 400 kg.

Bilen blir velutstyrt med varme i rattet og frontruten, Matrix frontlys, varmesøkende nattkamera og utvidede aktive sikkerhetsfunksjoner og assistentsystemer.

De første to drivlinjene å velge på blir de samme som i nye 308, de er begge ladbare hybrider med 110-hesters elmotor, 12,4 kWt batteri og antatt rekkevidde rundt 55 km. Effektuttaket av turbomotoren er imidlertid ulikt, slik at du kan velge mellom 180 eller 225 hestekrefter i systemeffekt.

Senere kommer den altså også som elbil.

-408 er enda en Peugeot som byr på massevis av kjøreglede. Særlig i-Cockpit, som Peugeot er alene om, bidrar til den inspirerende kjøreopplevelsen, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Syntes du som oss at dette var en stilig og spennende bil, er det egentlig bare én liten ulempe: Den kommer ikke til Norge før våren 2023.

MER PEUGEOT? LES PRØVEKJØRING AV NYE 308 HER!

Galleri:

Forrige artikkelTest: BMW M240i xDrive
Neste artikkelBMW M3 Touring og M4 CSL