Mercedes-AMG starter elektrifiseringen. Det ender med et V8-monster på 843 hestekrefter og 1 470 Nm. Her er GT 63 S 4-Door Coupé E Performance.
Av David K Andersen
Vi hadde kanskje ventet, eller fryktet, en nedskalering av bensinmotoren som følge av elmotorens ankomst hos AMG. Foreløpig er det langt fra tilfelle.
Den første hybrid-AMGen, beholder nemlig fossilversjonens voldsomt kraftige turbo-V8er på 639 hestekrefter, og legger i stedet elektriske krefter på toppen av det igjen.
Resultatet er spektakulært, som tallene i ingressen sier. Og som akselerasjonen fra 0-100 km/t på 2,9 sekunder stadfester.
Det er 0,3 sekunder raskere enn dagens toppversjon, som vi har testet og du kan lese mer om her.
Topphastigheten øker riktignok bare med 1 km/t, men du kan jo vurdere om det holder at familiebilen din klarer 316 km/t. Vi tipper du faller ned på «ok, det er nok egentlig i orden ja».
Et 89 kg lett høy-ytelses batteri på 6,1 kWt, leverer 70 kW kontinuerlig, eller 150 kW toppeffekt i 10 sekunder. Altså finnes det 204 hestekrefter å hente ut i en begrenset periode her.
De elektriske kreftene settes hovedsakelig i asfalten via bakhjulene, der elmotoren er plassert for kompakt og kvikk leveranse til det viktigste hjulparet. Men de kan også sendes forover via det mekaniske firehjulsdriftsystemet.
Løsningen gir selvfølgelig fordeler med tanke på bilens balanse også. Sammenlignet med plassering av elmotoren mellom motor og girkasse, som vanlig er i denne typen hybrider.
Elmotoren bak er ikke bare integrert i under-rammen for bakhjulsopphenget, men er også koblet til en to-trinns girkasse. Det er på en måte andre hint om at elektriske krefter i denne doningen hovedsakelig benyttes til mer skyv – ref Porsche Taycan med samme løsning. Resultatet er maksimal utnyttelse av elmotorens moment to ganger: I både lav og høy hastighet.
Innebygget i samme modul er også en elektrisk styrt differensial som sørger for å plassere kreftene der de finner den mest nyttige motstanden. Eller der veigrepet finnes, om du vil.
Med det sagt, kan denne hybriden både plugges inn, og kjøres helt elektrisk. Dog bare i 12 km. Så det spørs om GT 63 S E Perfomance er plug-in hybriden du som er ekstra glad i å ferdes på strøm, bør velge. 4-liters åtteren vil nok ofte være på jobb.
Spørsmålstegn kan sannsynligvis også stilles rundt farkosten som helhet, i den grad det økonomiske perspektivet er viktig for deg når ny bil skal kjøpes inn. Her starter prisen nemlig på 2 547 000 kroner.
På den annen side: Hva skal du egentlig med 5 stk Mercedes EQB, hvis du kan kjøpe 1 stk GT 63 S E Performance istedet? Nettopp.
Med de økonomiske problemene løst, er det bare å vente på bilens ankomst, som finner sted andre kvartal inneværende år.