Citroëns storbiler har alltid vært annerledes. Det er også nye C5 X, men med ny vri.

Tekst og foto: David K Andersen

Flaggskipene fra dette franske merket har vært blant bilhistoriens mest innovative skapninger.

Forhjulsdrift, selvbærende karosseri, hastighetsavhengig servostyring, svinglys, ratt med fast senter, aktivt hjuloppheng, hydropneumatisk fjæring og så videre. Listen er lang, og alt var først å finne i en Citroën. Noe endte opp med å bli standarden for alle, andre ting var så sære at vi aldri så dem igjen.

Designen har fulgt på, enten du tenker DS, CX eller XM. Svært futuristiske (og aerodynamiske) alle sammen – som et slags signal om hva du kan finne av nye og særegne løsninger under skallet.

Etter at forrige C5 ble lagt ned, har det imidlertid vært tomt på øverste hylle hos Citroën. Det tar slutt nå, for her er nye C5 X – klar til å ta opp arven.

Med lengde på 4,8 meter er den riktignok litt kortere enn de virkelig store, som C6. Men C5 X kvaler uansett inn i mellomklassen, den er litt lengre enn de fleste stasjonsvognene.

Så – hva har de gjort som er annerledes denne gangen?

Svaret, ser du egentlig. Citroën sier de har blandet sedan, stasjonsvogn og SUV. Omtrent sånn ser den også ut. Tydelig ulik alt annet jeg har sett, men samtidig med åpenbare elementer fra alle tre biltyper.

Bakkeklaringen er på hele 19,4 cm, og skjermene er brede og kledd i plast rundt hjulene – som på en Allroad eller Cross Country. Der stopper imidlertid alt som har med offroad eller SUV å gjøre.

C5 X kommer nemlig ikke med firehjulsdrift, den er utstyrt med den ladbare drivlinjen vi kjenner fra en rekke Stellantis-modeller. Du har 1,6-liters turbo bensinmotor med 180 hestekrefter og elmotor som booster systemeffekten til 225. Med 8-trinns automat, treffer kreftene asfalten via forhjulene.

12,4 kWt batteri gir elektrisk rekkevidde på 55 km.

Ved siden av å være praktisk på hytteveien, og tross alt øke fremkommeligheten en god del, er bakkeklaringen imidlertid mer sentral når det kommer til denne bilens største fokus: Komfort.

For du kan ikke introdusere en ny, stor Citroën uten at nettopp det, er det viktigste.

Hydropneumatisk fjæring er riktignok ikke tilbake, i stedet har Citroën videreutviklet konseptet de lanserte med C5 Aircross. Demperne har hydrauliske stoppere i begge ender, som gjør at du kan la dem være mykere i det midtre arbeidsfeltet.

I tillegg er C5 X utstyrt med elektronisk kontrollerte, adaptive dempere. De påvirkes ikke bare av hvilket kjøreprogram du velger, men er også koblet til sensorer som skanner veien, slik at demperne aktivt tilpasser seg humper og ujevnheter.

God bakkeklaring gir lang fjæringsvei, og de store hjulene har solid profil på dekkene.

Komfort-fokuset går igjen på innsiden også, hvor du finner nye seter, med spesiell stopping som består av flere lag på hverandre med ulik hardhet.

Støynivået skal holdes svært lavt, blant annet som følge av laminerte vinduer foran og på sidene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Brukervennlighet er dessuten en del av god komfort, ifølge Citroën. Derfor introduserer de her et helt nytt infotainmentsystem. 12-tommers skjermen har høyere oppløsning og kraftigere prosessor, samt nye løsninger for bruk og oppsett.

21-tommers head-up display i farger, legger informasjonen du trenger for kjøring i frontruten.

For å understreke at dette er en toppmodell, er utvalget av utstyr større enn før. Forsetene kommer eksempelvis med både kjøling og massasje, du får bilen levert med større lydanlegg inkludert sub, og så er selvfølgelig alle førerassistentsystemer på plass.

Prisene starter på 469 900 kroner, mens øverste utstyrsnivå Shine Pack, betinger 509 900. Legger du på alt du finner, som kjøling i setene, panoramatak og Arkamys lydanlegg, ender du på rundt 550 000 kroner. Det burde være svært konkurransekraftig i dette segmentet, det er betydelig lavere enn en tilsvarende utstyrt Volkswagen Passat GTE.

Først og fremst, er det jo kult at noen tør å gjøre noe helt annet enn alle andre. Det passer Citroëns arv utmerket, og det synes jammen meg godt også.

Designspråket er det samme som i de andre modellene, så det er enkelt å kjenne merket uansett hvilken vinkel du ser den fra.

Men så er fronten mye kraftigere og bredere, og panseret større. Pluss den bakenden, har vi jo ikke sett før. Legg også merke til detaljer som at LED-signatur-lysene foran benyttes som sentralt designelement.

Og så fremstår den som en stor bil. At C5 X faktisk ikke er en SUV, men lavere og fetere enn det, forsterker inntrykket. Det samme gjør den lange akselavstanden.

Sistnevnte kommer plassforholdene innvendig til gode, baksetet har nærmest sløsende benplass. Det er naturligvis også komfortabelt å sitte i.

Bagasjerommet er ikke fullt så imponerende, men holder likevel god familiebilstandard. 485 liter høres ikke voldsomt ut, men er ikke så galt. Det er nemlig ikke noe plass under gulvet (på grunn av batteriet), så alle literne befinner seg i selve bagasjerommet. Det tilsvarer med andre ord en stasjonsvogn eller SUV med om lag 530-540 liter.

Tilhengervekten på 1 350 kg, kunne imidlertid vært høyere, med tanke på bilens størrelse.

På innsiden: Nesten revolusjon

På plass i det store førersetet, sitter du meget komfortabelt. Det mangler bare justerbar lårstøtte, men seteputen er såpass lang at det sannsynligvis ikke er stort å klage på. Du kan dessuten vinkle det.

Skinnet er mykt og nesten litt sånn pløsete – du får ikke mindre storbilfølelse av det. Justeringsmulighetene er glimrende for både seter og ratt, så alle vil finne optimal kjørestilling, enten man liker å sitte lavt eller høyt.

Ekstra pluss for massasje som ikke bare er en utvidet funksjon av den elektrisk justerbare korsryggstøtten, men et eget opplegg med punkter på begge sider hele veien opp langs ryggen.

Som seg hør og bør i en storbil, hvor du gjerne har viktige gjester i baksetet, kan føreren justere passasjersetet med eget panel på siden av seteryggen.

Kvalitetsfølelsen, materialvalgene og soliditeten i interiøret oppleves som svært god, det aller meste du ser og kommer i kontakt med, har myk og solid overflate med til dels annerledes tekstur enn vanlig. Citroën-logoen er brukt som modell for fin-mønsteret i flere paneler – en kul detalj.

Det finnes også mye å legge merke til for deg som liker design. Eksempelvis hvordan det pianolakkede partiet som inneholder girvelger og koppholdere, liksom er lagt ned på toppen av midtkonsollen, over sidevanger i skinn med sømmer. Meget stilig.

Mens instrumenteringsskjermen rett foran deg er ganske liten, og kun inneholder det viktigste, fremstilt tydelig med store tall, dominerer den nye infotianmentskjermen dashbordet i kraft av egen størrelse.

Du justerer temperaturen med egne hjul under, og heldigvis har du også volumhjul. Men ellers kontrollerer du det meste via skjermen.

Den er nærmest en revolusjon for PSA-beslektede Stellantis-biler. Ikke bare er oppløsingen god og responsen lynrask, den er logisk lagt opp og har nye og smarte løsninger. For eksempel får du alltid opp oversiktsmeny ved å legge tre fingre på skjermen samtidig.

Du kan også bygge ditt eget oppsett med ønskelige apper fremme, som kan sveipes i mellom. To enkle knapper under skjermen tar deg enten tilbake dit du var, eller til en hurtigmeny hvor du eksempelvis kan slå av den aktive filholderen.

Langs veien: Ble det flyvende teppe?

Etter å ha kjørt nye ë-C4, som utmerker seg med myk og komfortabel fjæring, hadde jeg håpet denne bilen skulle fortsette i samme retning, bare enda bedre, og på mer raffinert måte.

Etter to dager på spanske veier, innfris det bredt.

Faktisk overgås det litt også. For jeg var en anelse skeptisk til i hvilken grad det er mulig å oppnå flyvende teppe-følelse uten luft (eller den gamle Hydroactive-løsningen). Går det virkelig – bare via myke og adaptive dempere?

Svaret er tydeligvis ja, for dette er virkelig imponerende. Flyvende teppe passer perfekt som beskrivelse.

Du mer seiler bortover veien, enn kjører. Til og med mindre, skarpe ujevnheter tas fint. Her er det virkelig stor forskjell mot lillebror C4, som er og føles enklere i hjulopphenget.

Demperne har tre ulike program, i takt med om du velger Sport, Hybrid eller Comfort. Forskjellen er enkel å merke – i Comfort er den ekstremt myk – nesten så den kan huske litt innimellom. Hybrid er nok best, det meste av tiden.

Sport vil sikkert være et program mange kommer til bruke også til vanlig kjøring. Bilen blir stivere, men er fortsatt mer komfortabel enn det meste annet.

Skal du klemme på i svingene, er det også Sport du må være i. Styringen har mer naturlig følelse enn på lenge hos Citroën, og kontrollen på karosseriet er rimelig bra, så det er ingen fare å utnytte de ikke ubetydelige kreftene fra drivlinjen.

Men den sitter på relativt smale 205-dekk, og karosseriet lener seg når grensen for veigrep er nær. Sportslig kjøring er ikke helt C5 X.

Men det er jo heller ikke poenget – her skal du flyte frem i deilig stillhet.

Hvis du skal kjøre mye og langt, tror jeg vi har en ny vinner – spesielt sett opp mot pris. C5 X føles som skapt for mil etter mil langs motorveier, landeveier og gjennom byer. Dette er en tur-maskin av dimensjoner.

Med deg, kan du ta hele familien og bagasjen. Underveis nytes ikke bare støy- og fjæringskomfort, men også et spennende, velbygd interiør med noe av det bedre innen infotainment, head up og diverse komfort-orientert utstyr.

C5 X har fint lite til felles med sine forgjengere, men hovedtrekkene i sluttresultatet er ikke så ulikt. Vi sier ja, tenker jeg.

Galleri:

Data:

Citroën C5 X Shine Pack
Pris fra 469 900
Pris testbil 509 900
Motortype R4 bensin turbo +  1 x elmotor
Drivlinje 8A, FWD, elmotor på trans.
Motorvolum ccm 1 598
HK o/min bensin 180 5 500
HK elmotor 110
Nm elmotor 320
Systemeffekt hk 225
Systemmoment Nm 350
Batterikapasitet 12,4 kWt
Sek. 0-100 km/t 7,9
Topphastighet km/t 233
Topphastighet el 135
Rekkevidde el km 54 – 55 WLTP
Forbruk blandet l/mil 0,13
Utslipp CO2 g/km 29 – 30
Egenvekt kg 1 722
Tilhengervekt kg 1 350
Bagasjerom liter 485 – 1 580
Lengde mm 4 805
Bredde mm 1 865
Høyde mm 1 485
Akselavstand mm 2 785
Forrige artikkelMercedes-AMG tar av: GT 63 E Performance har 843 hk
Neste artikkelPriser klare for VW T-Roc facelift, inkluderer 300-hk R