Volkswagen tilpasser sin elektriske plattform til mindre biler. ID Life er første smakebit.
Av David K Andersen
Etter å ha startet elbil-karrieren med Up! og Golf, har Volkswagen de siste årene konsentrert seg om å få de litt større bilene i ID-serien ferdige og ut på markedet. Nå er imidlertid nye innstegsmodeller i lavere prisklasser også på gang.
Det er ikke før i 2025 at småbilene basert på «Entry»-versjonen av MEB-plattformen lanseres, som strengt tatt virker litt lenge til med tanke på utviklingen og tilbudet av elektriske småbiler fra konkurrentene.
Men sannsynligheten er selvfølgelig stor for at når det som blir produksjonsversjonen av denne bilen først kommer, så vil den være verdt å vente på. All den tid dagens ID-modeller er noe å gå etter.
Muligheten til å korte ned akselavstanden til 2,65 meter, er unikt for en plattform som også skal levere store biler som ID Buzz. Seat og Cupra skal for øvrig også komme med småbiler på Entry-versjonen av MEB.
Siden det er snakk om en mindre bil, er motoren på ID Life plassert foran, slik at bilen har forhjulsdrift. Dette i motsetning til ID.3 og 4. Med mer kompakte mål, blir plassutnyttelse enda viktigere. Vi legger dessuten merke til en liten frunk som både har ladeplugg og rom til ladekabel. Smart.
Konseptbilen skal ha en motoreffekt på 234 hestekrefter, som skal sørge for akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Batteripakken er på 57 kWt og skal gi omlag 400 km rekkevidde.
I hvilken grad designen sier noe om hva vi kan vente fra neste generasjon VW-modeller (etter dagens ID), eller om denne retningen bare vil antas for mindre biler, vet vi ikke. Men den firkantede og litt morsomme formen, gir bilen særpreg og gjør den kul. Honda e dukker opp i bakhodet når jeg ser bildene av Life, og det er jo ingen dårlig assosiasjon.
Interiøret er ekstremt minimalistisk, med de fleste kontrollene i selve rattet. Infotainment er det din egen telefon som skal stå for, og så kan innhold fra den og bilen vises i mange ulike størrelser og former i frontruten.
Setene er spesielt fleksible, du kan for eksempel legge ned forsetene og sette deg bak for å strekke på bena. Eller også legge ned baksetene hvis du vil legge deg helt ned og slappe av. Samtidig kan du kanskje se en film, projisert i frontruten?
Bilen har også et morsomt tak, som kan tas av som på en Jeep Wrangler.
ID Life har noen essensielle praktiske og miljømessige sider også, den viser hva som er mulig i fremtiden med tanke på bruk av resirkulerte materialer – akkurat som BMW i Vision Circular – også vist på bilutstillingen i München.
VW-sjef Ralf Brandstätter sier ID Life representerer et viktig skritt i prosessen med å nå målet om å klare å selge moderne elbiler til under 20 000 Euro.
Enn så lenge vet vi hvor vellykket e-Up! er (les test her), så om Volkswagen fortsetter med småbiler i samme ånd, kan dette bli riktig så spennende.