Mission R viser hvordan Porsche ser for seg kunde-racingbil i 2025, og hinter antagelig til hva vi kan vente fra neste Cayman.

Av David K Andersen

En ting er å holde på med bilsport, en annen å levere biler til kunder som holder på med bilsport. På sistnevnte er Porsche sjefen, og nå ser de fremover med Mission R, vist på bilutstillingen i München denne uken.

Bilen kommer som et naturlig neste elektriske skritt etter introduksjonen av Taycan, og sier sannsynligvis også noe om hvordan neste generasjon Cayman kanskje kan se ut og fungere.

Mission R deler en del drivlinjeteknologi med Taycan, og skal ligge i landet mellom 911 GT3 Cup og 911 GT3 R når det kommer til bane-ferdigheter.

Motor finnes både foran og bak, og leverer således firehjulsdrift, den har imidlertid ikke to-trinns gir bak. Effektuttakene varierer med modus, men for kvalifisering skal den kunne yte hele 1 088 hestekrefter. I Race-mode med lengre varighet, er effekten 680 hestekrefter.

Med vekt på rundt 1 500 kg, klarer den 0-100 km/t på 2,5 sekunder, og topphastigheten er over 300 km/t.

Batterikapasiteten er på 82 KWt og beregnet for bruk i løp med varighet 25 til 40 minutter. 900 Volts elektrisk system gjør det mulig å lade med vanvittige 350 kW effekt, og den kan dessuten regenerere med voldsomme 800 kW.

For å spare vekt er har Mission R bur i karbonfiber, helt integrert i selve karosseriet. I dag krever FIA stål i buret, men Porsche håper reglene endres innen bilen eventuelt kommer i produksjon. Strukturen er også en bærende del av hele karosseriet.

Lengde på 4,33 meter betyr at bilen er litt kortere enn dagens 718 Cayman. Den er imidlertid bredere, og bikker nesten 2 meter.

Karosseriet er i store deler bygget i såkalt NFPR, som er et bærekraftig materiale blant annet bestående av lin-fiber fra landbruk. Det kan minne om karbonfiber, og er bare 10 prosent tyngre enn det. Sammenlignet med eksempelvis plastbaserte produkter, har NFPR 85 prosent redusert CO2-utslipp ved produksjon.

Aeroen på Mission R er aktiv med blant annet DRS for lavere luftmotstand på strekkene. Luftinntakene er en del av det, de lukkes når kjøling ikke er nødvendig.

Det går rykter om at Porsche vil lansere elektriske versjoner av Cayman og Boxster neste år, de skal produseres i tillegg til dagens fossil-utgaver. Så får vi se om allerede de vil ligne Mission R.