BMWs nye konseptbil er like ekstrem i konstruksjonen som i3 i sin tid var. Men denne gangen dreier alt seg om bærekraft.

Av David K Andersen

Du som ser denne bilen og tenker at det er neste i3, bare i mer praktisk form, kan bli skuffet. i Vision Circular, vist på bilutstillingen i München i dag, er nemlig BMWs idé om hvordan en kompakt bil kan se ut i 2040.

Så kan vi jo håpe at i3 kan få en etterfølger før den tid, og at den kanskje ligner på denne?

Poenget med konseptbilen er å vise hvordan miljøtenkningen tas videre – etter at elbil i seg selv er den selvsagte drivlinjen. Her går BMW på redusert CO2 i alle ledd og ekstrem bruk av resirkulerte materialer.

Innen 2030 skal annenhver BMW produsert på verdensbasis være elektrisk, og det totale CO2-utslippet per bil ned 40 prosent. For å nå det målet skal også utslippene fra selve produksjonen ned 80 prosent.

I det store bildet må da materialene bilene bygges av også endres radikalt.

Konseptbilen du ser her er bygget i resirkulert aluminium, og den er ikke lakkert. I samme prosess blir også designen renere og enklere, blant annet forsvinner egen logo i fronten og de klassiske BMW-nyrene. Via design, profiler og lyssignatur kjennes bilen igjen som en BMW.

Det merket kaller secondary approach, hvor det brukes resirkulerte materialer i alt, går naturligvis igjen også på innsiden. I dag består omlag 30 prosent av en ny BMW av resirkulerte materialer – tallet skal opp til 50. Konseptbilen skal imidlertid være bygget helt i slike materialer.

Interiøret er åpent og luftig, setene er designet for å se mer ut som møbler. De er trukket i et fløyelsaktig materiale, som for øvrig festes til setet via en ramme fremfor sømmer eller stifter. For å holde materialforbruket på et minimum.

Dashbordet er som det meste annet 3D-printet, igjen for å minimere materialbruk i produksjonen, og basert på kommende teknologi som gjør det langt mer interaktivt enn hva som er mulig i dag. Kontrollorganene er enklere, færre og mer intelligente.

For å spare også på skjermproduksjon, brukes i stedet head-up-teknologi, sånn at all nødvendig informasjon kommer opp i nedre del av frontruten, fremfor på egne skjermer som i dag.

Designen på i Vision er ifølge BMW-sjef Oliver Zipse en forsmak på «Neue Klasse», som er en ny generasjon elbiler som skal lanseres fra og med 2025. Altså etter at BMW frem mot 2023 har lansert 12 nye elbiler.

Galleri: