BMW kjører tysk presisjon i alle ledd: Konseptbilen Vision iNext ble vist for tre år siden og skulle komme i 2021. Det er nå, og bilen er klar. Her er detaljer og priser for iX.
Av David K Andersen
Det er nesten litt morsomt. For når du ser en konseptbil for første gang, og den er noe som oppfattes som en ganske langt trukket elbil med design og egenskaper som fremstår en anelse virkelighetsfjerne, legger du ikke så mye i opplysningen om at den skal komme tre år senere. Konseptbiler kommer jo gjerne ikke i det hele tatt.
Men det skal BMW ha. De sa den skulle komme i 2021, og jammen gjør den ikke det.
Etter å ha sluppet de offisielle bildene og noen opplysninger for en stund siden, slapp BMW nylig alle tekniske detaljer, og norske priser for nye iX. I høst er den på plass i Norge.
– Frem til nå har vi kun kommunisert rekkevidde og batterikapasitet med «over»-tall for BMW iX. Det skaper selvsagt forventninger, og sikkert også litt frustrasjon. Vi tror og håper at de mange kundene som allerede har bestilt BMW iX nå ser at vi holder det vi lover – og litt til, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
iX xDrive40
Dette er dataene for iX, som kommer i to versjoner: xDrive40 og xDrive50.
Innstegsmodellen har startpris på 659 000 kroner, og plasserer seg dermed betydelig lavere i pris enn omtrent like store X5, som i ladbar utgave begynner rett under 900 000.
xDrive40 har netto batterikapasitet på 71 kWt og gir 425 km rekkevidde. Hurtiglading kan skje med effekt på opp til 150 kW, som gjør det mulig å lade fra 10 til 80% SOC på 35 minutter. Eller øke rekkevidden med 95 km på 10 minutter.
Firehjulsdrift er standard, og motorene yter 326 hestekrefter i systemeffekt. Dreiemomentet på 630 Nm kommer godt med når den drøye 2,3 tonn tunge bilen skal nå 100 km/t i løpet av 6,1 sekunder.
iX xDrive50
Drar du på med xDrive50, må du legge på til 799 000 kroner (antagelig noe mer når utstyr skal velges), men da får du også monster-rekkevidde. Batteriet er på 105,2 kWt netto (111,5 brutto), så selv om bilen veier mer enn 2,5 tonn, kan du kjøre hele 630 km på hver lading.
Hurtigladings-egenskapene er dessuten bedre, den kan ta 200 kW. Derfor går det faktisk 4 minutter raskere enn på 40en å komme fra 10 til 80, og står du i en lynlader vil du under optimale forhold kunne lade på 15 mil på 10 minutter.
523 hestekrefter og 765 Newtonmeter gjør at 0-100 km/t tas unna på 4,6 sekunder. Topphastigheten er 200 km/t på begge modeller.
God plass og høy tilhengervekt
Innvendig har iX bedre plass både foran og bak enn X5, både målt i benplass og hode-rom.
Bagasjerommet på 500 liter har samme volum som en ladbar X5, men er 150 liter mindre enn på en fossil-utgave. Da skal vi imidlertid huske på at plassen under gulvet er inkludert, så i praksis vil det kanskje ha mindre å si enn det høres ut som. BMW sier dessuten at utformingen er praktisk med rette vegger opp til vinduene, også i bakluken.
Tilhengervekten er på hele 2,5 tonn, og bakkeklaring på 19,5 cm er svært bra.
EN BMW-SUV HELT I ANDRE ENDEN: LES TEST AV X5 M COMPETITION HER!
Energitettheten i batteriene har økt med ca 40 prosent sammenlignet med dagens i3, og for å ha full kontroll på at kobolt-utviklingen skjer på bærekraftig vis, har BMW selv begynt å levere den til batteriprodusentene.
For å kunne optimalisere hurtiglading av batteripakken, vil det lønne seg å legge inn reiseruten i navigasjonen når du er på langtur. Da vil den forhåndskondisjoneres før ankomst ladestasjonen, slik at temperaturen er optimal for raskest mulig lading.
De aktive sikkerhets- og assistent-systemene er svært avanserte, datakraften vil kunne gjøre bilen selvkjørende på nivå 3 etter hvert – via oppdateringer nedlastet OTA og med 5G.
Neste generasjon iDrive
En ny generasjon operativ- og infotainmentsystem, fortsatt kalt iDrive, har premiere i iX. Informasjonen flyter gjennom 12,3-tommers instrumentering og 14,9-tommers infotainment. Begge skjermene er kurvede.
For interiør-følelse sier BMW de har siktet mot lounge-aktig opplevelse. Materialkvalitet og luksus skal være betydelig, samtidig som bærekraftig produksjon av materialer er i fokus.
Et vanvittig lydanlegg fra Bowers & Wilkins med 30 høyttalere og 4D-lyd, kan om ønskelig leveres. Magnetisk kontrollerte vibrasjoner i setene er en del av det.
BMW sier nye iX utfordrer det etablerte i samme grad som i3 i sin tid gjorde, og forsikrer samtidig at kjøreglede og dynamiske egenskaper er ivaretatt. De vil sannsynligvis kunne nytes aller best i den kommende M60-utgaven, som får mer enn 600 hestekrefter.
Galleri: