Nytt motoralternativ, oppdatert utseende og større valgmuligheter for interiør og farge, står på programmet når Mercedes CLS oppdateres.
Av David K Andersen
Det var Mercedes som først kom med en bil som dette – en krysning mellom sedan og coupé. Da er det ekstra viktig å gjøre det man kan for å beholde posisjonen, tre år etter introduksjonen av denne tredje generasjonen, er det klart for facelift.
LES VÅR TEST AV MERCEDES CLS 450 FRA 2019 HER!
Grillen er ny, og om ikke betydelig endret i selve formen, så i innholdet. Mest påfallende er imidlertid den nye front-fangeren, som gjør det enkelt å se forskjell mot nå utgående versjon.
Også i bakenden er det oppdateringer, og selv om vi ikke har sett bilen i levende live foreløpig, virker det ut fra bildene som om CLS blir litt bedre balansert i proporsjonene. Flere små styling-detaljer, og en mer påfallende bakspoiler, er antagelig det som skal til for å gi den i overkant glatte forgjengeren litt mer karaktér.
På innsiden er ikke nyhetene så mange, hva utforming, skjermer og den slags gjelder. Men rattet er helt nytt, med ny design og ikke minst nye betjeningsorganer. Det er forsåvidt interessant at Mercedes ikke bare setter inn det dobbelt-eikede rattet fra faceliftede E-klasse.
Kanskje like viktig for de potensielle kjøperne av en bil som dette, hvor design med stor sannsynlighet er en viktig del av det hele, er de nye mulighetene for fargekombinasjoner og overflate-valg innvendig. Utvalget av spesielle farger fra Mercedes Designo er større enn før. Du får også fem nye fargekombinasjoner for setene i nappaskinn.
Utvendig kommer den dessuten med tre nye fargevalg.
Det finnes også nyheter under panseret. CLS 300d 4Matic får en ny versjon av den firesylindrede dieselmotoren. Ny veiv gir ørlite større slagvolum (fra 1 950 til 1 993 kubikkcentimeter) og høyere trykk i commonrailen hjelper til med å øke effekten i dobbelt-turbo dieselen til 265 hestekrefter.
I tillegg er dette en EQ Boost mildhybrid, som hos Mercedes ikke bare betyr at flere funksjoner driftes rent elektrisk og at du kan trille med motoren av, men at du får 20 hesters effektboost også. Sammen med 550 Nm i dreiemoment, klarer den 0-100 km/t 6,4 sekunder. Det må sies å være sprekt for en så stor bil med firerdiesel under panseret.
Mer avansert etterbehandling av eksosen sørger for ned mot 156 g/km i CO2-utslipp.
Toppversjonen Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+, beholder motoreffekten på 457 hestekrefter (inkludert 22 fra EQ Boost). Den leveres med AMG Speedshift 9G automatkasse, og luftfjæringen AMG Ride Control+. Med Dynamic Plus-pakke får du til og med Drift-modus fra 4Matic+-systemet.
Stylingen spisses dessuten for AMG-utgaven, med vingeform på luftinntakene i fronten og vertikale spiler i grillen.
Nye CLS kommer til Norge i høst – i versjonene under.
Galleri:
Data:
CLS 220d | CLS 300d 4MATIC | CLS 400d 4MATIC | ||
Motorvolum | cc | 1950 | 1993 | 2925 |
Effekt | hk | 194 | 265 | 330 |
ved | Rpm | 3800 | 4200 | 3600-4200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | hk | – | 20 | – |
Dreiemoment | Nm | 400 | 550 | 700 |
ved | rpm | 1600-2800 | 1800-2200 | 1200-3200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Nm | – | 200 | – |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | l/100 km | 5,5-6,4 | 5,8-6,6 | 6,7-7,4 |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) | g/km | 143-167 | 153-172 | 175-194 |
Akselerasjon (0-100 km/h) | s | 7,5 | 6,4 | 5,2 |
Toppfart | km/t | 237 | 250 | 250 |
Tekniske data – Bensin:
CLS 350 | CLS 450 4MATIC | CLS 53 4MATIC+ | ||
Motorvolum | cc | 1991 | 2999 | 2999 |
Effekt | hk | 299 | 367 | 435 |
ved | Rpm | 5800-6100 | 5500-6100 | 5500-6100 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | hk | – | 22 | 22 |
Dreiemoment | Nm | 400 | 500 | 520 |
ved | rpm | 3000-4000 | 1600-4000 | 1800-5800 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Nm | – | 250 | 250 |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | l/100 km | 7,5-8,6 | 8,3-9,2 | 9,2-9,6 |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) | g/km | 171-196 | 189-209 | 209-219 |
Akselerasjon (0-100 km/h) | s | 6,1 | 4,8 | 4,5 |
Toppfart | km/t | 250 | 250 | 250 (270 AMG Driver’s Package) |