Neste elbil fra Mercedes er klar – dette er EQA, og den er rett rundt hjørnet.
Av David K Andersen
Mercedes har vist den ferdige produksjonsversjonen av sin neste elbil, kompakte EQA. I motsetning til mange andre, er ikke veien fra første visning til ankomst særlig lang – salget åpner i februar og til våren lanseres bilen.
EQA er en søstermodell til nye GLA, som betyr at det riktig nok er den minste SUVen fra Mercedes, men samtidig at den kanskje ikke er så liten som du tror – eller det ser ut som på bilder.
Her snakker vi lengde på rundt 4,4 meter, og det plasserer bilen i samme segment som eksempelvis nylig ankomne Volvo XC40 P8 (les test her). Også kommende Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Tesla Y, blir nok konkurrenter her. Bagasjevolum på 340 liter, er imidlertid noe under nevnte modeller.
Rekkevidden er det uansett ingen feil på, hele 426 km, levers av batteripakken på 66,5 kWt (netto). Hurtiglading kan skje med effekt på inn til 100 kW, mens den innebygde laderen er på 11.
Det er jobbet på flere felter for å redusere forbruket, blant annet glir den lett gjennom luften med Cd-verdi på 0,28. Det er bra for en høyreist bil som dette, og et resultat av en lukket front uten kjøleluftinntak, nesten helt lukket underside, spesielle felger og spesielle spoilere foran og bak.
Varmepumpe er standard, og er innovativ ved at den benytter spillvarme fra det elektriske anlegget. Å temperere kupéen i forkant av kjøring, er selvfølgelig mulig via Mercedes me-appen.
Avansert navigasjonssystem regner kontinuerlig på beste rute basert på ladebehov, og tar blant annet hensyn til topografi og vær. Den leser også trafikkforhold og kjørestil.
Fremdriften besørges av en 190-hesters motor med 375 Nm, som driver forhjulene. Det gjør den ikke til noen racer, men 8,9 sekunder fra 0 til 100 km/t vil være mer enn nok for de fleste.
Den noe reduserte motoreffekten mot enkelte konkurrenter, tas noe inn på prisnivået – EQA antas å havne på rundt 450 000 kroner for en brukbart utstyrt bil (prisen starter på 408 000 kroner).
Som EQC, får også EQA, Black Panel-grill og lyslist tvers over hele både foran og bak. Legg også merke til de svært stilige baklysene, og kule felgene.
Ekstra lyssetting går for øvrig igjen på innsiden, der et ekstra dekorelement er belyst. I tillegg får luftdysene, setene og nøkkelen roségullfarget dekor.
De første bilene vil være «Edition 1», og ha perforerte skinnseter med blå kontrastsømmer.
Det ser i det hele tatt ganske bra ut på utstyrsfronten, MBUX, LED-lys med adaptiv automatikk, elektrisk bakluke, stemningsbelysning og ryggekamera er blant standardutstyret. I tillegg kan utstyrslinjene AMG Line og Electric Art, samt nattpakke, tilkomme.
Som vanlig står sikkerhet sentralt hos Mercedes, så EQA får ikke bare de «vanlige» aktive systemene, men også funksjoner som nødkorridor-løsning, egen varsling dersom det er fotgjengere eller syklister i faresonen når du skal svinge av veien, og varsling for fotgjengere i nærheten av fotgjengeroverganger.