Bentleys første SUV er midt i livet og fikk en oppdatering i fjor. Faceliften har nå også nådd den ladbare varianten, som selvsagt er førstevalget i Norge.
Av David K Andersen
Bentley satte i fjor nesen tydelig mot kraftig elektrifisering av modellinjen, med Beyond100-strategien. I 2026 skal alle modeller være elektrifiserte, den første elbilen kommer i 2025, og i 2030 skal alt være helelektrisk.
To ladbare hybrider kommer nå i 2021, den første er denne – en oppdatert versjon av SUVen Bentayga, som vi testet i fjor (les mer her).
Drivlinjen, som består av en turboladet 3-liters bensin V6, elmotor og batteripakke på 17,3 kWt, beholdes uendret. Den har systemeffekt på 449 hestekrefter, rekkevidde på 50 km i henhold til den gamle NEDC-standarden, og fikser sprinten til 100 km/t på 5,5 sekunder.
Fronten derimot mottar en oppdatering bestående av større grill, LED Matrix-lys og bredere skjermer. Bak tar nye lykter, inspirert av Continental GT plass, og skiltet får ny plassering.
Innvendig er infotainmentskjermen skiftet ut med en ny enhet på 10,9 tommer som har høyere oppløsning og er mer moderne enn utgående system – det holdt ikke følge med de beste lenger. Den får også trådløs Apple Carplay og Android Auto.
Bentley Oslo har åpnet for bestilling, nye Bentayga Hybrid leveres fra sommeren av. Grunnprisen er noe opp sammenlignet med utgående versjon, den starter på 2 490 000 kroner. Da er imidlertid bilen godt utstyrt, med blant annet adaptive Matrix hovedlys, Bentley Signature Audio med 590 Watt og 12 høyttalere, og adaptiv luftfjæring som standard.