Ønsker du skreddersøm, eksklusivitet og noe ikke alle andre har? Velkommen til Norges eneste Bentley-forhandler!
Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad
I går åpnet det som kanskje er Norges mest eksklusive bilforhandler: Bentley Oslo.
– «Be extraordinary». Det er kjernen i alt vi driver med her, sier Christian Gottschalk.
Han er direktør for Bentley Oslo.
Lukten av solid treverk og skinn fra skandinaviske kyr (vi har ikke piggtråd og andre uhumskheter som risper opp kyrne) treffer deg umiddelbart idet du går inn døren. De flott opplyste lokalene måler til sammen 1400 kvadratmeter – nok til at gjengen her allerede drømmer om å få inn enda et luksusmerke. Mer om det straks.
Vi tar en tur på verkstedet først. Her jobber to teknikere og en servicesjef, og den ene delen av verkstedet er bygget med svære vinduer på to vegger.
– Dette er vårt viktigste utstillingsvindu, sier Gottschalk.
– Vi skal ikke gjemme noe bak et «sceneteppe», sier han.
Gottschalk forteller om en kunde han hadde innom tidligere på dagen, som ble overbegeistret da hun fikk bli med inn på verkstedet og se hvordan de jobber.
Personlig service
For mye av Bentley handler om opplevelsen ved ting. Ønsker kunden en tur til fabrikken i England for å se? Da kan de fikse det. Ønsker kunden service på bilen, men bor i Bodø? Ja, da drar en tekniker opp til Bodø.
– Det skal være personlig service, sier Gottschalk.
Forhandleren drives av selskapet Brooklands Motors AS, som også er offisiell importør av det tradisjonsrike, britiske merket.
De som står bak Brooklands Motors AS er delt mellom Norge og Latvia. En av Bentleys beste forhandlere ligger faktisk i Riga, og selskapet Luxury & Sports Cars eier 51 prosent av den norske forhandleren. Resten eies av Nils Tronrud – en mann med lang og variert fartstid i norsk bilbransje – gjennom hans selskap Xpnd AS.
Det norske markedet
Åpningen av det nye forhandleranlegget passet perfekt med introduksjonen av den kraftig faceliftede Bentayga. Foreløpig er den kun tilgjengelig med V8-motor (ikke at jeg klager over det, akkurat), mens de håper at den ladbare hybriden er klar til sommeren neste år. Enn så lenge har de bestilt så mange hybrid-utgaver som mulig av modellen før facelift, slik at de har nok biler til å mette etterspørselen.
For ja, det er faktisk etterspørsel etter disse bilene.
Om du tenker at «det er da vel ingen som kjøper Bentley i Norge?», så tar du feil. Faktisk har forhandleren et mål om å selge mellom 50 og 60 nye Bentley-modeller neste år – og tilsvarende antall brukte biler.
Rundt 80 prosent av Bentayga-salget i Norge er av den ladbare hybriden. Det gjør Norge til et av de europeiske landene med det høyeste antall solgte Bentayga Hybrid.
– Og vi har faktisk solgt flere nye Continental GT de siste månedene, sier Gottschalk.
Nytt merke – vet hva de vil ha
Men hva med det nye merket de ønsker å få inn i salgslokalene? Vi tar en tur inn i det som i dag er bruktbilavdelingen.
– Legg merke til at vi ikke har lagt fliser her, sier Gottschalk.
De ha bevisst ikke bygget denne delen av bygget etter den relativt kostbare Bentley-standarden, nettopp i påvente av et nytt merke.
– Vi jobber med å få inn Lamborghini, avslører Gottschalk.
Det at Lamborghini i likhet med Bentley eies av Volkswagen-konsernet gjør at de har tro på at det kan løse seg. Ikke minst fordi det finnes flere Bentley/Lamborghini-kombinasjoner hos forhandlere i Europa. De var i tett dialog med Lamborghini i vår – helt til korona-situasjonen smalt for alvor – og håper å få klarhet i ting i løpet av høsten.
– Lamborghini vil være komplementært med Bentley. Biler i samme prisklasse, men ikke av samme type, smiler Gottschalk.
Som om ikke dette var en av de råeste bilforhandlerne i Norge allerede, kan den bli enda råere.