Hyundai byr på spennende design og mange nyheter i neste Tucson, som kommer til Norge som ladbar hybrid. Her er de første bildene om produksjonsbilen, og hva vi vet om den.

Av David K Andersen

Det kjennes ikke så lenge siden introduksjonen av dagens Tucson, men en sjekk viser at den har vært med oss i fem år. Den tøffe designen, oppgradert med faceliften i fjor, har bidratt til å holde modellen ung hele levetiden.

Hyundai ligger imidlertid ikke på latsiden, det elektrifiseres bredt, og da er en helt ny modell nødvendig.

Denne fjerde generasjonen vi ser her, kommer til Norge som ladbar hybrid neste år. Den skal imidlertid selges både med konvensjonell bensin- og dieselmotorisering, og som mildhybrid. De kommer tidligere, men ikke til Norge.

Det er også disse tradisjonelt motoriserte utgavene vi foreløpig har fått tekniske detaljer om på drivlinjesiden – hva slags batterikapasitet og rekkevidde den ladbare hybriden skal by på, er ikke foreløpig kjent.

Vi kan imidlertid jukse litt, og kikke på ladbare Kia Sorento som også snart kommer. Den vet vi litt mer om, og det er ikke unaturlig å anta at Tucson, selv om den er mindre, kan komme til å få samme drivlinje.

Her er det snakk om 1,6-liters turbo bensinmotor pluss elmotor, som gir systemeffekt på 165 hestekrefter. Firehjulsdriften er mekanisk fremfor med egen motor på bakakslingen, og batterikapasiteten på 13,2 kWt.

Blir dette resultatet for Tucson, kan vi vente rekkevidde på rundt 60 km, omtrent som i konkurrenter som Peugeot 3008. Den har omtrent samme batterikapasitet.

I denne omgang er det imidlertid selve bilen og ikke motoriseringen som er nyheten, og den er ikke så rent liten.

Her har ikke Hyundai videreført eksisterende design på noe vis, men skapt en helt ny bil. Tucson er inspirert av konseptbilen Vision T vist på bilutstillingen i LA i fjor, og er den første i den nye designskolen de kaller Sensuous Sportiness.

Uttrykket skal reflektere en kombinasjon av proporsjoner, arkitektur, styling og teknologi.

At den bringer noe nytt til bordet, er det liten tvil om. For en bil som ser sånn ut, har vi jo egentlig ikke sett før. Jeg skimter Kona fra visse vinkler, men ellers er dette nytt. Spesielt oppmerksomhetsfremkallende, er bilsidene med de svært spesielle skulpturelle formene som fremhever hjulbuene enda mer enn vi er vant til.

Grillen har dessuten et spesielt triks i ermet, hvor lysene er en del av den. Du ser at fem av elementene på hver side er opplyste. Når den skrus av, ser det ikke ut som om den har frontlys i det hele tatt, annet enn de nede, ute på siden. Akkurat denne fiffige detaljen blir spennende å se i virkeligheten.

Også interiøret byr på store nyheter. Linjene er lange og sveipende der de løper fra dørene og inn gjennom dashbordet.

Hyundai kaller det Interspace og skal gi deg følelsen av å gå inn i et ryddig og velorganisert rom idet du setter deg inn. Plass, teknologi og informasjon skal flyte sammen i en fullstendig harmoni, skriver de i pressemeldingen.

Ett av elementene i den prosessen, er å fjerne stort sett alt av knapper. Istedet kontrolleres det meste via et eget touchpanel under den 10,25 tommer store infotainmentskjermen.

Den digitale instrumenteringen, som også er på skjerm i samme størrelse, er flyttet litt ned, og som på Mercedes A-klasse, er det ingen kant over den.

Den har stemningsbelysning flere steder med 64 fargevalg, og det finnes tre interiørfarger å velge på; sort, sort og grått og blågrønt med spesielle kontrastsømmer.

Den siste generasjonen Bluelink, først introdusert med faceliften av Ioniq for omlag et år siden, er naturligvis på plass. Det innebærer at bilen er på nett hele tiden og har flere skybaserte tjenester å by på.

Via app til mobilen kan du gjøre alt fra å la navigasjonen ta deg hele veien frem, også til fots etter at du har parkert bilen, til å sjekke ladestatus, forvarme eller kjøle, og masse annet.

Systemet er naturligvis satt opp til å fungere sammen med Apple Carplay og Android Auto, og kan dessuten synke Apple- og Googlekalandere sånn at du får opp dagens gjøremål automatisk på skjermen.

Du lager din egen brukerprofil som lar bilen huske alle preferanser.

På komfortsiden får den en ny type klimaanlegg, som i tillegg til å spre luft via de tradisjonelle dysene, også har en rekke skjulte luftdyser spredt over et større område. Det skal gi bedre luftkvalitet og miljø inne i bilen.

Tre-soners klimaanlegg blir også mulig, med egen temperatur-styring for baksetet. En artig nyhet er at du får den med eget knappepanel for styring av passasjersetet foran, plassert på venstresiden av ryggstødet. Det gjør at både fører og baksetepassasjer kan justere det om om ønskelig – om man skulle foretrekke å ferdes i limousin-aktig stil.

I tillegg har den «Rear Sleeping Mode», hvor føreren med et enkelt knappetrykk kutter lyden i de bakre høyttalerne. Smart.

Nye Tucson er 20 mm lenger enn dagens modell, men på grunn av den nye plattformen den sitter på, er plassutnyttelsen bedre, så den 4,5 meter lange bilen skal by på romslig interiør.

Hva bagasjeplassen blir i den ladbare hybriden er foreløpig ikke oppgitt, men Hyundai sier den vil havne i samme land som mild-hybrid-utgavene. Det betyr rundt 550 liter eller litt mer. Isåfall får Tucson et av de beste bagasjerommene blant de ladbare kompakt-SUVene.

På sikkerhetssiden er som ventet alt det siste på plass. Også på passiv sikkerhet kommer en nyhet vi for kort tid skrev om i forbindelse med prøvekjøringen av nye Toyota Yaris, nemlig airbag mellom førersetene.

De aktive systemene er naturligvis komplette og litt til, sammenlignet med konkurrentene. Her er Hyundai langt fremme, og byr i tillegg til de vanlige funksjonene som autobrems, adaptiv cruise, aktiv styring, avansert blindsonevarsling og alt det der, på varsling mot åpning av dørene om det kommer noen bakfra og sensorer som forstår om det er noen i baksetet så du ikke går fra bilen med dyr eller barn der i varmen.

Den ladbare hybriden får dessuten fjernstyrt parkering så du kan kjøre bilen ut og inn i trange luker via Smart Key. Mens du selv står på utsiden.

Hyundai sier ladbare Tucson kommer til Norge første kvartal 2021. Vi kommer tilbake med detaljer om det tekniske på den, og pris, så snart det er klart.

Galleri: