Stylingen er ny, men det er interiøret, og de nye drivlinjene, som er høydepunktene når Jaguar facelifter F-Pace.

Av David K Andersen

Jaguars første SUV ble vist på Frankfurt-utstillingen i 2015, og nådde markedet året etter. Ian Callum-designede F-Pace var både avansert, med blant annet svært høy andel av aluminium i konstruksjonen, og svært dynamisk i kjøreopplevelsen til SUV å være.

I kampen mot konkurrenter som BMW X3, Mercedes GLC og Alfa Romeo Stelvio, har F-Pace gjort det bra, og det som har hatt potensiale for bedring, er nettopp det som tas hånd om i forbindelse med denne oppdateringen.

Ladbar hybrid

Viktigst i Norge, er i den sammenhengen en ny ladbar utgave. Fire av bestselgerne i dette segmentet er allerede plug-in hybrider, så at F-Pace kan vente seg en boost her i landet når den ankommer i februar neste år, er det liten tvil om.

Drivlinjen i den ladbare hybriden består av en to-liters bensin-firer med turbo og 300 hestekrefter. I tillegg er det montert en elmotor på 143 hestekrefter mellom den og automatkassen, med 8 trinn.

Dermed oppnår P400e som den heter, systemeffekt på 404 hestekrefter og 640 Nm. Det er mer enn 100 hester mer enn erkerival BMW X3 xDrive 30e, og medfører at F-Pacen klarer 0-100 km/t på 5,3 sekunder, sammenlignet med BMWens 6,1.

Firehjulsdriften er naturligvis mekanisk og ikke med egen elmotor på bakakslingen som hos Volvo XC60 T8. Det gir mer forutsigbare kjøreegenskaper, og sikrer maksimal kjøreglede, slik F-Pace er kjent for å tilby.

Batterikapasiteten er på 17,1 kWt, og dermed også den bedre enn i konkurrentene for øyeblikket. Rekkevidden er 53 km målt i henhold til WLTP, og du kan lade opp via en innebygget 7 kW lader. Har du veggboks skal den bruke 1 time og 40 minutter fra 0 til 80 prosent.

Bagasjerommet reduseres noe, men beholder volum på 485 liter, og blir dermed helt på linje med konkurrentenes alternativer.

Også resten av motorene oppgraderes, og tilbys med mildt 48-Volts hybridsystem. En 3-liters diesel rekkesekser med 300 hestekrefter, og en bensinmotor med samme konfigurasjon og 400 hester, vil tilbys sammen med den ladbare hybriden i Norge. Dette blir naturlig nok alternativene for de ønsker de høyeste ytelsene, akkompagnert av raffinert motor.

Galleri interiør:

Nytt interiør

Dagens F-Pace har fått kritikk for ikke helt å holde den høye klassen vi er vant til fra merket når det kommer til materialbruk og eksklusivitet i interiøret. Selv interiør-design-sjef Alister Whelan, sier at det var nødvendig å ta interiøret en klasse opp.

Med det, er mer eller mindre alt nytt på innsiden i oppdaterte F-Pace. Overflater med hardplast, eller materialer som ikke fremstår som høyverdige er helt fjernet, og erstattet av nye, mer påkostede materialer.

Også designen er frisket opp, det fremkommer spesielt tydelig i utgavene med sterke kontrastfarger som fremhever formene.

Nytt ratt lignende det du finner i I-Pace er på plass, og så er informasjonsflatene helt digitale og nye. Pivi Pro, heter det nye infotainmentsystemet som byr på 11,4-tommers nettbrett-aktig, svakt buet berøringsfølsom skjerm med HD-oppløsning.

Bilen er naturligvis på nett hele tiden, og kan oppdateres fortløpende.

Med bortfallet av mulighet for manuelt gir, frigjøres plass i midtkonsollen til langt bedre oppbevaringsmuligheter. Bedre koppholdere, ladeplate for telefon og et spesielt system for rensing av luften via klimaanlegget, er alle detaljer som skal bedre komfort og brukervennlighet.

Setene er også oppgradert med bedre støtte, flere massasjeprogrammer og mer effektiv kjøling og varme. F-Pace leveres nå også med aktiv støydemping av kabinen.

På utsiden er fronten og panseret helt nye. LED-lysene med dobbel J-signatur er smalere, og kan leveres helt adaptive slik at de legger trafikanter som ikke skal blendes i en sort boks, og beholder fullt fjernlys ellers.

Grillen har lett endret form med diamant-mønster innvendig, og radaren er gjemt under Jaguar-logoen. Også innfellingene i sideskjermene er nye, samt baklyktene, hvor ny teknologi har gjort det mulig å fremheve lyssignaturen.

3D Surround kamera-system gir deg full oversikt til enhver tid, og kommer med muligheter for en rekke måter å se bilen og miljøet rundt på; Junction View, 3D Perspective View og ClearSight Plan View.

Nye F-Pace kommer i S-, SE- og HSE utstyrsnivåer, alle tilgjengelig som R Dynamic. I Norge har Jaguar nå åpnet for bestillinger, bilen er priset fra 799 900 kroner.

Galleri eksteriør: