Norges mest populære småbil gjennom 20 år kommer i helt ny utgave – forandringene er de største noen gang.
Tekst og foto: David K Andersen
Det tok Toyota litt tid å finne formen, men da de gjorde det, den gangen Yaris erstattet Starlet, var grepet om småbilklassen festet. Mer enn 67 000 er levert i Norge siden 1999. Det er et snitt på drøye 3 300 årlig, et veldig høyt tall i norsk sammenheng.
Selv etter at elbilene kom, og mer eller mindre tok knekken på fossile småbil-legender som Ford Fiesta og Volkswagen Polo på norske registreringsstatistikker, klarte Yaris, som ble hybrid i forrige generasjon, å holde koken.
Hemmeligheten er utvilsomt møtet mellom Toyotas velkjente kvalitet og problemfrie bilhold, i kombinasjon med en snerten, lettkjørt småbil til en rimelig penge.
Mindre enn før
Når jeg innledningsvis sier at Yaris med denne nye generasjonen får de største forandringene noen gang, betyr ikke det at bilen mister akkurat det. For dette forblir en fullhybrid (ikke ladbar) som er lettkjørt og enkel å leve med, så det er bare å ta det rolig. De store forandringene skal vi snakke om lenger ned.
Først tar vi imidlertid en kikk på hva dette er. Og da kan vi starte med å fortelle at i motsetning til de fleste andre nye biler, blir ikke Yaris større ved dette generasjons-skiftet. Den blir faktisk litt mindre – 5 mm kortere.
Akselavstanden øker imidlertid med 50 mm, som gjør at plassforholdene innvendig blir bedre. Men det har vært viktig for Toyota å følge opp slagordet «stor sett fra innsiden, liten sett fra utsiden». Småbiler skal ikke bli for store, da mistes litt av poenget. Vanskelig å være uenig med det, og nå er altså nye Yaris bare 3 940 mm lang. Den er eksempelvis 113 mm kortere enn en Volkswagen Polo.
Som sagt beholder den også samme type drivlinje, men alt er nytt. Bilen sitter på GA-B-plattformen, som er småbilversjonen av den vellykkede TNGA-arkitekturen vi allerede har rukket å bli godt kjent med på de fleste andre Toyota-modeller.
Det betyr blant annet 37 prosent stivere karosseri, som bidrar til alt fra lavere støynivå og komfort, til bedre grunnlag for gode kjøreegenskaper.
Hybridsystemet er av fjerde generasjon, det samme som sørger for at modeller som nye Corolla og RAV4 har oppnådd så store forbedringer på forbruk og utslipp.
Under panseret er den gamle firesylindrede motoren skiftet ut med en helt ny enhet på 1,5 liter med tre sylindre. Den oppnår ny rekord på termisk effektivitet (hvor mye av energien i drivstoffet som faktisk utnyttes) – hele 40 prosent.
En ny elmotor på 70 hestekrefter og 141 Nm, som får strøm fra et nytt og letter litium-batteri, gir systemeffekt på 116 hestekrefter. Det er 16 mer i utgående versjon, og når den trinnløse automatkassen dessuten har blitt mye strammere og mer effektiv i måten den jobber på, er akselerasjonstiden ned fra 11,8 til 9,7 sekunder fra 0-100 km/t. Det er mye.
Nye Yaris kan kjøres helt elektrisk i opp til 130 km/t, og forbruket oppgis fra 0,38 til 0,43 liter per mil målt i henhold til WLTP-metoden. Variasjonen kommer avhengig av utstyrsversjon.
Grunnleggende forandringer
Over til de større forandringene, som vi etterhvert skal se at bidrar til en helt annen opplevelse av bilen enn noen gang tidligere, er den lavere, og har senket tyngdepunktet med 12 mm.
Panseret er lengre, og kabinen flyttet litt bakover. Enda viktigere, er det at førersetet kan justeres lavere, og sitter montert 60 mm lenger bak i bilen. Rattet har dessuten fått 77 mm lenger teleskopvandring.
Sagt på en annen måte, skifter Yaris profil og fokus. Fra noe som kan minne om flerbruksbil-aktig stil, til mer sportslig tilnærming. Det er i tiden både for Toyota, som nå har langt høyere fokus på en positiv og engasjerende kjøreopplevelsen enn tidligere, og generelt, hvor personbiler som dette gjerne rendyrker den mer dynamiske sportslige delen bedre.
Nye Yaris leveres i hele 8 ulike utstyrsnivåer, og har priser som starter på 244 600 kroner og ender på 305 700.
Vi skal ikke ramse opp alle, og hva de har og ikke har, men merk deg at de fleste så langt har bestilt en utgave i mellomsjiktet som heter Active Tech, og byr på utstyr som full-LED hovedlys, nøkkelfri tilgang og start, 8-tommers skjerm, navi, varme i rattet, ryggekamera og mer. Prisen er 273 800 kroner.
Legg også merke til den nye topputgaven Premier Edition, testet her. Den er nemlig svært godt utstyrt til småbil å være, og byr på ting som 10-tommers head-up display i farger (i frontruten og ikke på plate), stort JBL lydanlegg med 8 høyttalere, stemningsbelysning innvendig, autodimming av midtspeilet og masse annet vi normalt sett forbinder med større og dyrere biler.
Mer aktiv sikkerhet
Verdt å merke seg er også at nye Yaris kommer med app til telefonen som lar deg planlegge reisen og siden laste over ruten til bilen, følge med på status for vedlikehold, finne den på parkeringsplassen og mer.
Både aktiv og passiv sikkerhet er betydelig bedret, blant annet med airbag mellom forsetene som beskytter og holder på plass ved sidekollisjon. Radar (istedet for laser som tidligere) og kamera danner grunnlaget for hjelp til å unngå ulykker, blant annet via autobremsystemet som leser både biler og myke trafikanter.
I tillegg får Yaris aktiv styring som ikke bare hjelper til med å holde deg i filen og gjøre bilen selvkjørende på nivå 2 (den har adaptiv cruise), men også støtter ved behov for unnamanøver.
En ny og viktig funksjon, er at i hastigheter mellom 10 og 25 km/t, kan Yarisen lese fotgjengere og syklister som krysser veien du er i ferd med å svinge inn i. Smart, det er ikke alltid så lett å få med seg en syklist som kommer bakfra på høyre side når du selv skal svinge av til høyre.
Utseendet får du selv bestemme hvordan du liker, selv har jeg stor sans for den fremre delen, med den store grillen, de kule formene rundt den, og skjermbredderne. Bak ser den litt ut som den skal kjøre fra hjulene, ihvertfall fra siden, så der er jeg ikke så stor fan. Men bakenden ellers er jo kul.
For meg, er det imidlertid innsiden som er viktigst, det er der jeg er det meste av tiden. Og det er ikke bare et veldig annerledes sted enn tidligere, men også en fin plass å tilbringe tid.
Designen er egentlig ikke så spesiell, mer typisk lett og litt leken slik det pleier å være i småbiler. Men den har noen kule detaljer som gjør det morsomt og fint å bruke bilen.
For eksempel de to digitale klokkene, den ene med speedometer og den andre med «hybrid-måleren». Plasseringen av vindusheiserne oppe og langt framme er både praktisk og annerledes, og rattet er sportsbil-aktig tøft, og godt å holde i.
Ergonomien levner liten grunn til kritikk – alt er enkelt å bruke, enten du skal navigere på skjermen rett foran deg via rattknappene eller du kobler til telefonen og benytter deg av Apple Carplay.
Legg forresten merke til rommet under infotainmentskjermen på midten: Det var et smart sted å legge fra seg telefonen på. Selv om du må flytte ned den til ladeplaten foran girspaken om du trenger strøm.
Med alt det sagt, er det imidlertid selve sittestillingen som er hovedårsaken til at det føles totalt annerledes å sette seg inn i nye Yaris sammenlignet med den gamle.
Du sitter fortsatt forholdsvis høyt, og kan selvfølgelig jekke opp setet og sitte akkurat like høyt som i den gamle. Poenget er imidlertid at med setet nederst, sitter du nå lavt nok at det føles som om du sitter i bilen, og ikke på den. Rattet følger dessuten med greit ut på teleskop-justeringen.
Setene er spesielt gode i bilen du ser på bildene. Jeg kjørte også en Active Tech med enklere stoler, og de var ikke fullt så overbevisende, med noe platt sittepute hvor du kanskje savner separat høydejustering i framkant.
Morsom å kjøre
Uansett: Grunnlaget er allerede med den nye sittestillingen, lagt for å gi en tilfredsstillende kjøreopplevelse. Når du trykker på startknappen og legger avgårde, er det også nettopp det du får.
Den nye drivlinjen er ekstremt mye kvikkere enn den gamle, du skyter avgårde med skikkelig trøkk fra stillestående. Og gir du full gass, holder treeren under panseret seg i tøylene og tar ikke helt av på turtall selv om automatkassen er trinnløs.
Lydbildet er hverken plagsomt eller spesielt tilfredsstillende, det kan ha en tendens til å være begge de to tingene med denne motortypen. Du hører at det er tre sylindre og ikke fire, den murrer litt.
Også oppe i fart er akselerasjonen god, her kan du fint vippe forbi bilen foran om det skulle være behov. Det eneste som ikke helt når opp, er reaksjonen når du raskt går på gassen ut av svingene ved aktiv kjøring. Selv med Power-modus valgt, bruker den en anelse for lang tid på å komme skikkelig igang.
I forrige Yaris hadde ikke det vært et tema, men er det, nær sagt heldigvis, her. For denne doningen har stor apetitt for moro langs svingete veier.
Styringen er såvidt jeg kan bedømme både perfekt vektet (passe tung på rattet), og dessuten svært direkte. Det stive karosseriet gjør at selv små bevegelser med rattet, og dette skjer uten at den er nervøs i høyere hastigheter langs motorveien, tar hele bilen umiddelbart inn i svingen.
Fin balanse, hvor den bruker baken til å være med å styre inn ved oppslipp, gjør at det er morsom både inn og ut av svingene. Når du til slutt når grensen for veigrep, blir den myk og snill i fronten, hvor den slipper først, men så fort kommer du neppe til å kjøre.
Lettkjørt
Det kan hende de glimrende kjøreegenskapene til en viss grad går på bekostning av fjæringskomforten, men det begrenser seg til i overkant merkbare passeringer av små skarpe ujevnheter som broskjøter. Ellers er flyten fin, og støynivået omtrent som ventet for klassen.
Naturligvis er den også så lettkjørt en bil bare kan bli. Sikten ut er fin, følelsen i pedalene naturlig og progressiv, og responsen fra drivlinjen som du venter.
Like enkel og morsom som å kjøre, blir den sannsynligvis også å eie. For ikke å snakke om økonomisk. Har du ikke fast ladeplass om natten, eller av andre grunner tenker at fullhybrid er enklere å leve med enn elbil, kommer du sannsynligvis ikke til å få særlig store utgifter til bensin.
Ifølge kjørecomputeren gikk den på 0,41 liter per mil denne første prøvekjøringen. Det inkluderte den nødvendigvis friske kjøringen som resulterte i muligheten til å omtale kjøreegenskapene langs svingete veier lenger opp. Å ligge under 0,4 burde med andre ord være lett oppnåelig ved vanlig kjøring.
Det finnes jo knapt en enklere og mer økonomisk bil å leve med enn dette. Den er liten og snerten, men stor nok til 4 eller kanskje også 5 personer de gangene du må det. Den skal aldri lades, og bryr seg ingenting om du bruker den hver deg aller en gang i måneden, kjører kort eller langt.
Sånn sett er jo nye Yaris helt lik den gamle. Bortsett fra at denne bruker enda mindre bensin.
Den store forskjellen, består i at Yaris nå også er en bil du har lyst til å kjøre med, bare fordi den er morsom å kjøre. Slik de virkelig gode småbilene er. Det nye chassiset med de spreke kjøreegenskapene, den kvikke drivlinjen og det fine interiøret med tilhørende forbedring av kjørestillingen, har gjort underverker for modellen.
Med priser som er på linje elbiler på samme størrelse, til og med lavere enn noen av dem, og alt utstyret som er tilgjengelig, blir det nok suksess i elbillandet også i fortsettelsen for Toyota og Yaris.
Galleri:
Data:
Toyota Yaris Premier Edition | |
Pris fra | 244 600 (Life) |
Pris testbil | 305 700 |
Motortype | R3 bensin + el |
Motorvolum ccm | 1 490 |
HK systemeffekt | 116 |
Nm system | Ikke oppgitt |
Sek. 0-100 km/t | 9,7 |
Topphastighet km/t | 175 |
Forbruk blandet l/mil | 0,38 – 0,43 |
Utslipp CO2 g/km | 87 – 98 |
Egenvekt kg | 1 090 |
Tilhengervekt kg | 450 |
Bagasjerom liter | 286 |
Lengde mm | 3 940 |
Bredde mm | 1 745 |
Høyde mm | 1 500 |
Akselavstand mm | 2 560 |