Hjem Nyheter De første bildene: Ford Bronco

De første bildene: Ford Bronco

Ford vekker til live en klassiker: Bronco er tilbake, med heftig retrodesign og seriøse offroad-egenskaper. Se opp Jeep Wrangler!

Av David K Andersen

Vi har visst om Broncoens tilbakekomst noen år, det første hintet kom for drøye tre år siden da Ford viste en Bronco-logo på Detroit-utstillingen.

Siden det har de ertet oss med diverse hint i flere omganger, men i dag er den endelig her mer offisielle bilder og informasjon om hva dette egentlig er.

Modellen ble lansert som et alternativ til Jeep og International Harvesters kompakte offroadere i 1965, så dette er en av pionerene for dagens store hit: Kompakt-SUV. Selvfølgelig med unntaket av at på den tiden hadde ingen hørt om SUV, og det var definitivt ingen som ante at en gang i fremtiden skulle alle ha lyst til å kjøre en sånn type bil – selv om den største hindringen bilene noen gang møtte på var en fartshump.

Denne første, kompakte generasjonen av Bronco har i en årrekke vært ekstremt ettertraktet blant entusiaster, og gjenstand for både restaureringer og ombygginger. Prisnivået har følgelig også vært høyt.

I 1977 flyttet så Ford Bronco opp et hakk i størrelse, sånn at den ble en direkte konkurrent til fullsize-bilene Chevrolet Blazer og Dodge Ramcharger. Den hadde samme front som en F-serie, og interiør, men bak B-stolpen fortsatte den som 2-dørs SUV istedet for pickup.

Den hvite SUVen O.J. Simpson forsøkte å stikke av med i 1994, er for øvrig en Bronco. Modellnavnet har i perioder vært ekstremt knyttet til den episoden, og noen mener det er en av årsakene til at Ford har brukt så lang tid på å vekke modellen til live igjen.

Bronco Sport til venstre, to-dørs i midten og fire-dørs til høyre

Men her er den altså endelig, dessverre ikke ment for Europa, uten av vi helt vet om den kommer hit eller ikke. Men det burde den, for her selges jo både Jeep Wrangler, Mercedes G-klasse og Land Rover Discovery.

Nye Bronco er nemlig samme type bil som disse. Kjennetegnet av sterke historiske bånd og kanskje først og fremst ekstreme offroad-egenskaper.

De to europeiske modellene i dette firkløveret er langt mer kostbare og premium, men de lever på mye av det samme. Hva pris og egenskaper gjelder, går nye Bronco direkte mot Jeep Wrangler.

VI HAR TESTET NYE JEEP WRANGLER – LES MER HER!

Bilen kommer med 2 eller 4 dører, samt som Bronco Sport. Sistnevnte er en langt mer personbil-aktig variant basert på samme plattform som Ford Kuga. En smart spinoff for de som ikke trenger eller har råd til fullblodsvarianten. Ganske kul, men glem Bronco Sport akkurat nå.

Dette handler jo om den «ekte varen»: 2- og 4-dørs-variantene med ramme, stiv bakaksling og lovnader om svært gode terrengegenskaper.

For å beholde så gode kjøreegenskaper som mulig har den uavhengig hjuloppheng foran, men sammen med den fem-link-kontrollerte bakakslingen og avanserte transmisjons- og kjøreprogram-alternativer, sikres fremkommeligheten i ekstremt terreng.

Enten det gjelder design, utstyr eller teknikk, er mulighetene til å bygge bilen etter egne ønsker og spesifikasjoner enorme. Du kan velge Bilstein-dempere med justerbare hydrauliske stoppere, aktive stabstag for frislipp av akslingene for maksimal artikulasjon, med evne til å kobles inn uansett hjulstilling, hjul på opp til 35 tommer, mekanisk eller elektronisk styrt to-trinns reduksjonsgir, Dana 44 bakaksling og mye mer.

Den kommer også med opp til 7 ulike kjøreprogrammer for terrenget. Bakkeklaringen er vanvittige 29,6 cm, og takket være korte overheng, er angrepsvinkelen foran 29 grader, og bak 37,2. Vadedybden er 85 cm. Ford sier Bronco har 17 prosent lenger fjæringsvei enn konkurrentene.

Under panseret kan du velge mellom 2,3-liters Ecoboost firer med 270 hestekrefter, eller 2,7 turbo V6 bensin med 310. Begge leveres med 10-trinns automat, men fireren kan også kjøpes med 7-trinns manuell girkasse. Den har på samme måte som F-250 fra tidligere år med manuell girkasse, dogleg førstegir (til venstre og bakover) som er ekstra lavt giret.

Den utrolige tøffe designen er preget av grillen som kommer i ett stykke med lysene integrert. Flere ulike versjoner er tilgjengelig. Legg også merke til de tydelige linjene både på toppen av panseret (hjelper deg å se hvor bilen slutter når du kjører i terrenget) og langs sidene.

Du påvirker selv utseendet ved å velge blant en rekke opsjoner og detaljer. I tillegg er taket avtagbart i tre seksjoner, og så kan såklart også de rammeløse dørene enkelt tas av.

På innsiden kombineres moderne teknologi med røff design, og praktiske og solide egenskaper. Sistnevnte representeres blant annet av at det er avløpsplugg i gulvet!

Infotainmentsystemet kommer med 8- eller 12-tommers skjerm, og er det nyeste fra Ford: Sync4. Navigasjonen inneholder blant annet mer enn 12 000 offroad-kart.

Bronco starter på snaut 300 000 kroner i USA, men blir selvfølgelig betydelig mer kostbar når du velger i den enorme opsjonslisten. Håpet er ikke stort for at den kommer til Europa, men vi lar det leve foreløpig.

Galleri: