Nye Citroën C4 kommer både som fossil- og elbil, og blir en av få direkte konkurrenter til Volkswagen ID.3.
Av David K Andersen
Mens de aller fleste satser på crossover eller mer SUV-aktige elbiler, har ikke Citroën glemt den klassiske femdørs-bilen. Dette er rett og slett en vanlig kombi i kompakt-klassen.
De første bildene ble sluppet nå i dag, og det foreligger foreløpig lite informasjon, men mer ventes om et par uker.
I C-segmentet er det fortsatt mange som står imot SUV/crossover-trenden, 28 prosent er fortsatt kombier som dette. Dermed er det sannsynligvis nokså smart av Citroën å fortsatt satse her. Spesielt med egen elbil-utgave av nye C4.
Kanskje kan den lokke til seg noen crossover-kunder også. Selv om den er omtrent som en lav personbil, er nye C4 også tydelig inspirert av SUV-trenden med sorte skjermbreddere og karosseriform som minner om de store coupé-SUVene fra premium-merkene.
Dette var rett og slett en innmari kul design, som jeg tror mange vil ha sansen for.
Interiøret er som du ser moderne med bare digitale skjermer, og skal ifølge Citroën gi en varm følelse.
Advanced Comfort-programmet er inne også på ë-C4, blant annet med hydrualiske stoppere på demperne og Comfort-setene vi kjenner fra C5 Aircross.
CITROËN C5 AICROSS BLIR LADBAR – NORSK PRIS ER KLAR!
Hva som skjuler seg under karosseriet av motoreffekt, batteristørrelse og slike ting, sier foreløpig ikke Citroën noe om, men vi er temmelig sikre på at drivlinjen for elbilen vil være den samme som i modeller som Peugeot 208 og 2008, Opel Corsa-e og Citroëns egen ë-Jumpy (les mer om den her).
Det vil altså antagelig være snakk om 50 kWt batteri og drøye 300 km rekkevidde, forhjulsdrift og 136 hestekrefter. I fossil-utgavene sannsynligvis 130-hesters 1,2-liters bensinturbo med 8-trinns automat.
Vi kommer tilbake med mer etter den offisielle avdukingen som er planlagt til 30. juni.