Hjem Nyheter BMW M5 oppdateres

BMW M5 oppdateres

BMW viste bildene av 5-serie med facelift for et par uker siden. Nå er turen kommet til M5.

Av David K Andersen

Som med de mer folkelige modellene, du kan lese om dem i denne artikkelen, dreier det seg om en rekke mindre nyheter, som til sammen gir M5 nytt og mer moderne uttrykk.

Linjene i fronten blir skarpere, og de nye og smalere frontlyktene, sammen med L-formede kjørelys, gir bilen ny karakter.

De store luftinntakene fremheves ytterligere via tydeligere innramming, og grillen har oppdatert form på innholdet. Bak er lykteinnsatsene mørkere, og en ny støtfanger og diffusor er på plass.

En rekke utvendige detaljer er utført i sort høyglans – for å understreke at dette ikke er en hvilken som helst 5-serie.

HER KAN DU LESE TEST AV BMW M5 COMPETITION!

På innsiden er det en ny infotainmentskjerm på 12,3 tommer, og så er knapperekken ved girvelgeren omdisponert. Her er nå fokuset rettet mot bygging av kjøreprogrammer du plasserer på de røde M1 og M2-knappene i rattet. Ala BMW X5 M Competition, som vi nylig testet.

Nytt for M5 nå, er at du som i M8 også kan justere følingen i bremsene. Chassiset er dessuten gått over og finjustert, blant annet med oppgraderte dempere.

Velger du M5 i Competition-utgave, får du et eget og 7 mm lavere sportschassis, modifiserte motorfester, mer lyd og en rekke andre tekniske løsninger vanlige M5 ikke har.

Flere nye farger både på ut- og innside, og nye utstyrsalternativer står også på menyen.

Under panseret er endringene små, det er samme 4,4-liters turbo V8 med 8-trinns M Steptronic automatkasse og M xDrive som skaper og overfører kreftene.

I standard M5 leveres 600 hestekrefter, mens Competition-utgaven har 25 til. Begge har dreiemoment på 750 Nm, men det er tilgjengelig i et bredere register på Competition.

0-100 km/t går på 3,4 sekunder for standardversjonen og 3,3 for den hottere. Det er samme tall som før, men burde holde lenge. Topphastigheten er på 305 km/t dersom du bestiller bilen uten sperre på 250.

Produksjonen av nye M5 starter i sommer, og prisen i Norge begynner på 1 641 200 kroner.