Ikke nok til å kalle det en facelift kanskje, men årets modeller av Alfa Romeo Giulia og Stelvia i Quadrifoglio-utgaver har flere nyheter.
Av David K Andersen
Vi hadde første møte med Alfas M- og AMG-killer i 2017, og som alle andre ble selvfølgelig også vi mektig imponert over den vanvittige Quadrifoglio-modellen av Giulia – etter å ha jaget den rundt banen et antall runder.
LES BANETESTEN AV ALFA ROMEO GIULIA QUADRIFOGLIO HER!
Som du sikkert allerede vet, er Giulia Alfas svar på BMW 3-serie og Quadrifoglio-utgaven på M3. Stelvio på sin side er på størrelse med X3 fra samme konkurrent – eller Mercedes GLC.
Begge kommer i Quadrifoglio-utgave, og har da en 2,9-liters V6 biturbo med 510 hestekrefter og 600 Nm. Sedanen har bakhjulsdrift og SUVen trekk på alle fire. Begge via 8-trinns-automat, men du får Giulia med manuell – som bilen vi testet.
Oppdateringene for året er ikke store, men inkluderer som du ser nye farger. Italienerne tar som vanlig det estetiske hakket mer seriøst enn andre, og har kategorisert farge-gruppene for de to modellene i fire grupper.
Competizione spiller på merkets rikholdige motorsporthistorie, Metal den dynamiske ånden hos Alfa, Solid er for dem som søker stabilitet, og Oldtimer s på gåret historiske.
De grønne bilene på bildene har en farge fra siste kategori, som heter Montreal Green. For deg med bilhistorien i orden, tenker du selvfølgelig på fantastiske Alfa Romeo Montreal fra 1970 – en V8-motorisert (som var og er, veldig uvanlig for Alfa), coupé. Andre nye farger inkluderer Red 6C Villa d’Este og Ocher GT Junior.
Utenom det, er det først og fremst nyheter å finne på innsiden. En ny setevariant med perforert skinn blir tilgjengelig, og slutter seg til et bredt utvalg av ekstreme sports-stoler for Quadrifoglio som også inkluderer hardshell på baksiden levert av Sparco for visse varianter.
Midtkonsollen er ny og har flere oppbevaringsrom, og også rattet er nytt. Girvelgeren på automatbilene har oppdatert utseende og er skinntrukket. Du kan også velge mellom sorte, røde eller grønne sikkerhetsbelter.
Viktigst er imidlertid et helt nytt infotainmentsystem med 8,8-tommers skjerm. Alfa fikk kritikk for sitt forrige system – det føltes ikke spesielt moderne – selv om det fungerte fint. Du kontrolleres fortsatt via hjul i midten ala BMW, men i tillegg er skjermen berøringsfølsom.
Blant nyhetene på infotainmentsystemet, er utvidede visningsmuligheter for bilens tilstand under kjøring. Som ses i sammenheng med Race-mode-innstillingen på disse bilene, ment for bane. Da er det viktig og nyttig å kunne følge ekstra godt med på temperaturer, trykk og så videre.
Et digitalt chronometer måler akselerasjon og en rekke andre ting.
Ellers har begge bilene nye baklykter med mer sotet glass over LED-diodene. Stelvio får også helt egne 21-tommers nye alufelger.
Avslutningsvis er de aktive sikkerhetssystemene oppdaterte med utvidede funksjoner slik at bilene nå er selvkjørende på nivå 2. Det er hva som ventes av nye og litt påkostede bilmodeller i dag.
HER KAN DU LESE TEST AV ALFA ROMEO STELVIO MED DIESELMOTOR!