Det er snart tid for ny Opel Mokka. Du får den både som elbil og med forbrenningsmotor. Dessuten tror vi den blir nokså tøff.
Tekst og foto: David K Andersen
Opel jekker opp stemningen i forkant av første visning av nye Mokka. De har i anledningen sendt ut et veldig grønt bilde i dag (se under), hvor du skimter en kraftig maskert utgave av den nye lille SUVen.
Vi tror imidlertid den kommer til å få mange drag av konseptbilen GT X, som du ser på hovedbildet og som det ligger flere bilder av i albumet nederst.
Jeg fikk en eksklusiv titt på konseptbilen under en besøk på Opels designsenter i Rüsselsheim i august 2018, hvor jeg også snakket med designsjef Mark Adams.
Etter noen år med dagens designspråk, er det nemlig nå på tide med endringer. Det er jo sånn vet du – man lager en konseptbil eller tre, med ny stil, og noen år senere, etter at designerne har brukt konseptbilene som inspirasjon, når nye modeller med en ny generasjon utseende gata.
At kommende Mokka er første ut med nytt designspråk, inspirert av GT X fra 2018, er jeg temmelig sikker på.
Vi har riktignok nye Opel Corsa, som også viser andre takter, men jeg tror det er i Mokkaen vi virkelig kommer til å se første tegn til hvordan kommende års nyheter fra Opel kommer til å se ut.
Adams sier grillen er helt essensiell i bilers utseende, den skal stå ut fra resten av bilen, være uavhengig av lakkfarge, og være et helt sentralt element i gjenkjennelsen av merket på gata.
-Vi har tatt renheten og det enkle fra bilene fra 70- og 80-tallet, og satt det inn i en moderne sammenheng, sa han under første møte med GT X. -Vi kaller grillen «The Vizor». Den er veldig ren i uttrykket, gir full bredde til bilen, og den bruker signatur-lysene våre med vinger.
Opelmerket er stort og dominerende i midten, og det understrekes ved «pilen» opp under det. Den signaliserer dessuten fortsatt sterkt fokus på en av Opels grunnleggende designtrekk gjennom generasjoner: Senterlinjen, her i opphøyd profil over panseret.
En annen grunn til at jeg tror denne GT Xen minner mye om Mokkaen vi snart får se de første offisielle bildene av, er at Opel omtaler interiøret på samme måte som de omtalte det i konseptbilen i 2018.
Det skal nemlig ikke bare fulldigitaliseres, men også «detoxes». Altså skal unødige elementer bort.
Instrumentskjermen i GT X kalles Pure Panel, og er inspirert av grillen. -Vi vil at skjermen skal gi fokusert og ren informasjon til fører og passasjer, sa Adams i 2018.
Produksjonen av nye Mokka starter på senhøsten, og i tillegg til utvendig design inspirert av GT X, vet vi at den som Corsa kommer til å komme både som elbil og med vanlig bensinmotor under panseret.
Dette er en del av elbilstrategien i PSA-konsernet som eier Opel. Når både elbiler og fossilbiler bygges på samme produksjonslinje, gis fleksibilitet til å møte etterspørselen fra kundene effektivt. Med dagens corona-situasjon, hvor ingen helt hva som kommer til å skje, virker det som om PSA nok en gang har gjort et smart strategivalg.
Vi venter for øvrig at nye Mokka som før kommer til å være en liten SUV, plassert under Grandland X. Og så tror jeg den kommer til å markedsføres som et kulere og mer design-fokusert alternativ til Crossland X, hvor de praktiske egenskapene som fleksibilitet og god plass er viktigst. Litt som en Volkswagen T-Roc: Ikke så innmari mye større og mer praktisk enn en T-Cross, men langt kulere å både se på og kjøre.
Om den får firehjulsdrift som dagens versjon, er jeg imidlertid usikker på. Lite tyder på annet enn at denne bilen bygger på samme CMP-plattform som Corsa og Peugeot 208 og 2008. Der er så vidt jeg vet ikke firehjulsdrift mulig.
Galleri Opel GT X: