Navnet antyder en lett opprøffet Yaris, men Toyotas nye små-SUV har helt eget karosseri, firehjulsdrift og er blant de tøffeste i klassen. Her er Yaris Cross.

Av David K Andersen

Den nye B-SUVen, som skal ta opp konkurransen med biler som Volkswagen T-Cross og Ford Puma, var ment vist for første gang under Genéve-utstillingen i starten av mars. Da den ble avlyst på grunn av Corona, utsatte også Toyota hele premiéren. Istedet har bilen blitt vist via video i dag.

Etter et forsøk i dette minste SUV/crossover-segmentet i 2008 med Urban Cruiser, er Toyota tilbake med et nytt forslag. Denne gangen tror jeg suksessen blir større.

I de to større klassene, har de jo nå funnet full suksessoppskrift med C-HR og RAV4. Den ser ut til å tas med ned til nye Yaris Cross, som dessuten er designet og utviklet i Europa – for Europa. Produksjonen vil foregår på samme fabrikk Yaris produseres på i Frankrike.

Som du ser av bildene, er bilen tydelig inspirert av RAV4 rund hjulene, med store sorte skjermbreddere og firkantet form på hjulbuene. Det samme gjelder profilen på panseret, som er høyt, nokså flatt og dominerende i de fremre proporsjonene.

Fronten er helt egen og tilfører Toyota et look vi ikke har sett før. Rett og med delvis negativ vinkel sett fra siden, samt sint grill og høyt plasserte hovedlys, ser Yaris Cross større og sterkere ut en den egentlig er.

Bakenden er sånn jeg ser det en miks hvor jeg både kjenner igjen nye Yaris, C-HR og RAV4 på en gang.

Toyota sier utseendet skal gi et robust og minimalistisk uttrykk. Sistnevnte er jeg ikke så sikker på, men robust og røff, er utvilsomt bilen, samtidig som den er urban i stilen. Jeg synes dette ser ut til å være en av de absolutt tøffeste bilene i klassen.

Målet har vært å skape en bil som effektivt, sikkert og komfortabelt tar deg rundt i byen i uka, men som til tross for begrensede ytre mål (4180 mm lang), har plass til folk, bagasje og fritidsgjenstander når du reiser ut av byen i helgene.

Bagasjerommet tar 390 liter med baksetet oppe, og legger du det ned (40:20:40), skal to sykler gå inn om du tar av forhjulene. Bagasjerommet skal dessuten være fleksibelt med flyttbart gulv, og bakluka åpnes elektrisk og om ønskelig via kicksensor.

-Den er ikke redd for litt gjørme, sier Toyota. Bakkeklaringen oppgis foreløpig ikke, men skal være som på større SUVer, blant annet takket være 18-toms hjul. Langt viktigere, er imidlertid muligheten for firehjulsdrift.

Som en av svært få i denne minste SUV-klassen, kommer nemlig Yaris Cross med det. Systemet ligner det vi finner i RAV4, hvor en egen elmotor er montert på bakakslingen. Den tar del av akselerasjonen idet du starter fra stillestående, og under fullt pådrag. I tillegg kobler den selvfølgelig inn hvis du kjører på glatt føre eller i terrenget, og forhjulene begynner å spinne.

Teknologien som gjør dette mulig, er hybridsystemet Toyota er så kjent for. Denne bilen er ikke ladbar, men er utstyrt med fjerde generasjon fullhybrid. Det kombineres med en ny 3-sylindret 1,5-liters bensinmotor uten turbo, som jobber etter Atkinson-syklusen for maksimal effektivitet (40% termisk effektivitet).

Drivlinjen får premiere i nye Yaris nå til sommeren, og kommer deretter her. Som sagt da også med mulighet for firehjulsdrift.

Utslippstall er ikke eksakt oppgitt, men Toyota sier Yaris Cross vil få lavest CO2 i klassen. Forhjulstrekkeren skal ligge under 90 g/km, mens den firehjulsdrevne utgaven under 100.

Elektrisk effekt er 59 kW, mens systemeffekten er 116 hestekrefter. Det plasserer den omtrent likt med konkurrentene, så vi venter akselerasjonstall for sprinten til 100 km/t på rundt 10 sekunder.

Gode kjøreegenskaper skal være et av høydepunktene – bilen er basert på TNGA-plattformen, i GA-B-versjon, hvor høy stivhet i karosseriet, lavt tyngdepunkt og god balanse sikrer kjøreglede i kombinasjon med sikkerhet og komfort.

Mest bilder og litt løs informasjon i denne første omgangen, men vi kommer selvfølgelig tilbake med info om tidspunkt for ankomst Norge, priser, data, flere bilder og ikke minst prøvekjøring så snart som mulig.

DISSE TOYOTA-NYHETENE GLEDER VI OSS MEST TIL (HINT: SPORTSBILENE)

 

Galleri: