Etter sommeren kommer RAV4 som plug-in hybrid. Det vil ikke gjøre Toyota suksess-modell mindre populær.
Av David K Andersen
Selv om nye Toyota RAV4 kom en bit etter at 2019 var i gang, nådde den helt opp til sjetteplass på registreringsstatistikken i fjor.
Kanskje ikke så rart – denne nye utgaven er et seriøst løft mot forrige generasjon. Ikke bare er den langt sprekere og har et interiør på en annen planet, det nye hybridsystemet sørger for svært lavt bensinforbruk.
Så langt, er imidlertid RAV4 bare tilgjengelig som fullhybrid, altså kan du ikke lade den opp ved å plugge inn stikkontakten. Ser vi på antallet Outlandere som ruller ut av Mitsubishi-forhandlerne, som var 5 048 i 2019, vet vi at den muligheten også i RAV4, kommer til å bli særdeles populært i Norge.
Det var på bilutstillingen i Los Angeles før jul, at Toyota dro teppet av RAV4 Plug-in Hybrid.
Etter mer enn 20 års erfaring med hybridbiler, og to generasjoner Prius Plug-in, mener Toyota de er bedre på dette enn de fleste. Lavere utslipp enn konkurrentene er blant lovnadene, det skal dreie seg om under 30 g/km i henhold til WLTP-måten å måle på.
På papiret ser det lovende ut. Rekkevidden på strøm er riktignok ikke endelig, men det snakkes om minst 60 km. Som er bra, men samtidig ikke helt i liga med de beste andregenerasjons ladbare hybridene som også kommer i år. Mercedes GLE med 99 km rekkevidde er blant dem.
En helt annen fart på RAV4en en hva som har vært mulig tidligere, er det ingen tvil om at det blir. Systemeffekten er på hele 306 hestekrefter, som betyr at bilen klarer 0-100 km/t på bare 6,2 sekunder.
Både rekkevidde, effekt og akselerasjon minner mye om de nye ladbare SUVene fra Peugeot og Opel som kommer i år. 3008 og Grandland X, er imidlertid hakket mindre enn RAV4 (snuat 15 cm kortere).
Firehjulsdrift er selvfølgelig standard, og kommer gjennom AWD-i, hvor bakhjulsdriften stammer fra en egen elmotor. I motsetning til tidligere, er nye RAV4 imidlertid utrustet med betydelig mer krefter i denne bakre motoren. Det betyr både bedre fremkommelighet i terrenget, og mer stabile kjøreegenskaper på vintervei. Mer om det i linken under – hvor vi tester fullhybridutgaven.
LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV TOYOTA RAV4 HER!
For deg som er interessert i å trekker tilhenger, vil det være mulig. Maks tillatt vekt er 1 500 kg.
Nytt utstyr blir også tilgjengelig i den ladbare utgaven – sammenlignet med eksisterende fullhybrid. Listen består i head-up display, 19-tommers felger, 230V vanlig stikkontakt i bagasjerommet, fjernstyring av klimaanlegg og 9-tommers infotainmentskjerm med Apple Carplay og Android Auto.
Prisene blir som ventet attraktive: -I Norge er Plug-in hybrid gunstig avgiftsmessig. På tross av større kostnader i produksjonen knyttet til batteriet, er utstyrsjustert pris relativt lik dagens RAV4 hybrid takket være avgiftsfordelene, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
Motor og drivverk | Utstyrsgrad | Veil. utsalgspris eks. frakt og levering* |
RAV 2,5L PHEV AWD | Life | 461 800 |
Active | 478 200 | |
Active Panorama | 491 500 | |
Active Tech | 494 100 | |
Active Tech Panorama&JBL | 516 500 | |
Executive Bitone | 543 600 | |
Executive Bitone Panorama | 556 900 |
Bilen skal introduseres i Norge i tredje kvartal i år.