Mye tyder på at tiden med svært begrenset rekkevidde for ladbare hybrider snart er over. Nye Mercedes GLE de 4Matic leder an – med nesten 10 mil.

Av David K Andersen

Nye Mercedes GLE, bilen du før kjente som ML, setter ny standard for ladbare hybrider når den ankommer Norge nå i januar.

Et enormt batteri med kapasitet på 31,2 kWt er noe helt annet enn vi har sett før. Volvo XC90 T8, som ble oppdatert i 2019, har til sammenligning 11,6. Bare nye BMW X5 45e er foreløpig på bortimot samme nivå, den har batterikapasitet på 24 kWt. Her snakker vi altså større batterier enn på flere rene elbiler for bare få år siden.

Dermed får vi også rekkevidde som virkelig monner. GLE skal gå opp til 99 km på bare strøm.

I tillegg kan den ta hurtiglading på 60 kW, så tar du en kaffepause på langkjøringen, kan du jo like gjerne fylle den opp igjen. Det tar ca 20 minutter.

Har du veggboks så du kan lade på 7,4 kW, da tar det 3 timer å fylle den opp.

En annen god nyhet, er at fossilmotoren i denne nye ladbare hybriden er OM654-enheten. Altså den fortsatt ferske 2-liters dieselen som antagelig er verdens reneste og mest effektive.

Disse motorene har i uavhengige tester blitt målt til 13 milligram NOx-utslipp, så sammen med betydelig lavere CO2-utslipp enn en bensinmotor, er dette både gode nyheter for miljø og lommebok.

Nå har vi foreløpig ikke tall på hva dieselforbruket på denne bilen vil ligge på når batteriene er tomme, men det er ikke unaturlig å anta at vi snakker ned mot 0,6 liter pr mil.

Forskjellen mot en ladbar SUV-hybrid på denne størrelsen av forrige generasjon, som gjerne brukte rundt literen pr mil med tomt batteri, er enorm. Og forsterkes av at diesel som regel er rimeligere å fylle enn bensin.

Her går for øvrig Mercedes og BMW hver sin vei. Nye X5 45e, byr på 3-liters bensinsekser istedet for 2-liters dieselfirer.

GLE 350 de får systemeffekt på 320 hestekrefter og 700 Nm. Det betyr 0-100 km/t på 6,8 sekunder. Topphastigheten er 210 km/t – eller 160 om du bare kjører på strøm.

Batteripakken er tatt høyde for fra starten av i denne nye generasjonen GLE, og bakakselen er re-designet, så bagasjerommet beholder flatt gulv. Men volumet reduseres fra 690 til 490 liter. Vi regner imidlertid med at mange literne som skiller, befinner seg under gulvet i den rene fossil-utgaven.

For deg som skal trekke stor tilhenger, er det ingen problemer. Tilhengerfeste er standard, og den kan trekke 2,7 tonn på vanlig fjæring, eller 3,5 om du bestiller med luft.

Når Mercedes nå er klare med norske priser, er mer utstyr enn tidligere inkludert i grunnprisen. De doble skjermene på 12,3 tommer, adaptivt LED-lys, Hey Mercedes, parkeringsassistent, ryggekamera, kunstskinn, elektrisk bakluke, fullt spekter stemningsbelysning og mer, kommer som standard.

Prisene starter på 832 000 kroner. Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen, sier sluttprisen naturlig nok vil variere med ulike preferanser, men tipper mange havner mellom 950 – 980 000 kroner.

Han kan også melde om uvanlig stor pågang og interesse for den nye plug-in hybriden.

Vi kommer tilbake med test så snart det lar seg gjøre. I mellomtiden kan du lese full test av nye GLE, med dieselmotor, i denne linken.

Galleri: