Konseptbilen EQS er en visjon om hvordan elektrisk førsteklasse kan se ut i fremtiden. I tillegg sitter den på en nyutviklet plattform for store elbiler. Ja, og en ting til: Den kommer i 2021.
Av David K Andersen
La oss bare for et par minutter legge kompaktbiler, SUVer og mye av det andre Mercedes holder på med, til side. Fortsatt er det nemlig sånn, at det som når alt kommer til alt, er det ett element i varemerket som dominerer mer enn alle andre.
Det avhenger litt av hvordan man ser på saken, men om vi sier nesten 100 år, kan vi ikke bomme mye. Jeg snakker såklart om hvor lenge Mercedes har holdt på med store luksusbiler.
De kan være gode på alt fra SUV og A-klasse til lastebil og infotainmentskjermer, men det er disse store, lave og luksuriøse bilene, i dag representert ved S-klasse, som på en måte er grunnen til at Mercedes er Mercedes. Og at ingen merker i verden er større på premiumbiler (2,31 millioner biler levert i 2018).
S-klasse er ikke bare plass, komfort, skinn, treverk, elektrisk justering av alt du kan tenke deg, store motorer samt enestående avslappende og luksuriøs atmosfære. Det er også teknologi-bæreren.
Den som først får de nye oppfinnelsene. ABS-bremser, antispinn, airbag, beltestrammere, antisladd-system, deformasjonssoner. Eksemplene dukket ikke bare opp i S-klasse først. Dette er oppfinnelser fra Mercedes, og i dag en selvfølge i alle biler fra alle merker.
Forventningene til hvordan Mercedes skal ta med denne arven inn i fremtiden, er ikke små. Og idet verden elektrifiseres, er vi mer spent enn noen gang på hvilken rolle de har tenkt å spille. Spesielt med S-klasse.
Når er det ikke sånn at EQS skal erstatte S riktig enda. Neste år, kommer det nemlig en helt ny sådan. Den blir en videreføring, slik de foregående generasjonene har vært – helt eller delvis fossilt motorisert.
Året etter skal imidlertid EQS kjøre parallelt. Som det helelektriske alternativet. Når framtiden fra Stuttgarts side skal elektrifiseres via delmålet 50 prosent elbiler innen 2030, og helt CO2-nøytralt etter 2039, sier det seg på mange måter selv at det er dette som de neste årene skal være teknologibæreren og spydspissen. Bilen som viser hva Mercedes kan få til.
Nå vet vi ikke all verden om hva som skjuler seg på innsiden av Vision EQS, men det er blant annet naturlig å anta den vil være langt utviklet på selvkjørende teknologi. Mercedes er blant de ledende på feltet, bekreftet via alt fra en prøvetur i dagens S-klasse til den egne avdelingen for autonom teknologi de har på Frankfurt-utstillingen.
Interessant nok, understreker de samtidig at EQS kommer til å beholde fokus på kjøreopplevelsen. Perfekt håndtverk, følelsesladd design, luksuriøse materialer og individuell kjøreglede, vil fortsette å være attraktivt i framtiden, sier de.
Det er selvfølgelig positivt å høre for oss som synes bil er mer enn et verktøy for mobilitet, og det understrekes av Mercedes-sjefen selv, Ola Källenius: -Vi skal tilby noe mer enn et beskyttende skall som frakter oss fra A til B, sa han under avdukingen i Frankfurt.
En plattform å basere de store elbilene på, er selvfølgelig nødvendig, og EQS er den første på arkitekturen Mercedes internt kaller MEA. Bygget i stål, aluminium og karbonfiber, skal den være det optimale grunnlaget. Den er svært fleksibel og vil kunne brukes i en rekke modeller.
Med dagens energitetthet i batteripakkene, huser den størrelsesmessig tilsvarende 100 kWt kapasitet. Så skal vi ha i bakhodet at det ikke har tatt bilprodusentene særlig lang tid å doble energilagringskapasiteten rent fysisk, så i plattformens levetid, regner vi med at langt mer energi om nødvendig kan ta plass i biler basert på denne.
Når det er sagt, lagrer batteriet i EQS, produsert av søsterselskapet til Mercedes i Daimler AG, Accumotive, nok til å gi bilen 700 km rekkevidde. Det er ikke sikkert mer er nødvendig.
Effekten og fartsressursene er ikke hårreisende, her snakker vi 476 hester og 700 Nm. Det tar bilen fra 0-100 km/t på under 4,5 sekunder. Veldig mye power og veldig rask akselerasjon, men ikke på toppnivå. Det er da heller ikke meningen med akkurat denne konseptbilen.
I likhet med Porsche Taycan, kan lading tas på 350 kW, som betyr at du kan lade opp til 80% på bare 20 minutter.
Den nye elektriske plattformen tillater også ny design. Med batteriene i gulvet og kompakte motorer på akslingene, kan overhengene foran og bak kortes inn. Panseret er dessuten nokså kort, og bakenden lav. Taklinjen på sin side, fører tankene til CLS (les test her), men sitter litt annerledes på resten av karosseriet.
Jeg synes den er i grenseland linjefattig, kanskje er det derfor konseptbilen har to toner lakk. Samtidig har den en stance til å dø for, og den passer fint inn i linjen av tidligere S-klasse-modeller. Det er en slags arv å spore her, selv om den er dominert av nye elementer og proporsjoner.
Den har forresten LED-belyste lister lang siden, og den tradisjonelle krom-grillen er skiftet ut med sort. Stjerna på sin side, er opplyst av 188 LED-dioder, så du slipper gruble særlig mye over hva slags bil dette er.
De digitale frontlysene evner forresten å gi helt individuelle og spesifikt plasserte lyssignaler. Som en utvidet del av aktiv sikkerhet rettet mot myke trafikanter, kan EQS eksempelvis gi en uoppmerksom fotgjenger et spesifikt blink eller to.
I baken, jåler den seg med 229 opplyste små Mercedes-stjerner. Til sammen har EQS 940 individuelle LED-elementer.
Skikkelige bilder av interiøret har vi ikke sett annet enn på skissene du ser i albumet under, men yacht-temaet de har holdt på med en stund, blant annet i denne konseptbilen, er tydelig til stede.
Ved siden av å skulle huse fremtidens MBUX informasjons- og oppkoblingsteknologi, er interiøret fullt av diverse resirkulerte materialer som for tiden testes ut for bruk i fremtidige modeller. Blant dem, plast-søppel hentet opp fra havet. Det er med andre ord flere enn norske skolelever, idrettslag og statsministere som plukker plast i strandlinja.
Vi skal følge utviklingen av EQS videre. At den vil gi kommende helelektriske Jaguar XJ, Tesla S og Audi E-tron GT konkurranse, er det liten tvil om – den ligger også godt an til å lede Mercedes inn i fremtiden – minst like luksuriøst og innovativt som før.
Galleri: