Tekst og foto: David K Andersen
Hyundai har montert opp en paviljong på Oslo S. Der kan du sjekke ut nye Ioniq som elbil og hybrid. Du kan dessuten prøvekjøre. Vi deltok i eco-challenge og tok ledelsen!
Vi prøvekjørte Hyundais nye elbil tidlig i sommer under den internasjonale lanseringen i Nederland (les mer her). Nå er bilene (elbil og hybrid) i Norge og Hyundai markerer det på en litt spesiell måte.
På sjøsiden av Oslo S har de satt opp en paviljong hvor flere biler er utstilt. Du kan sjekke ut hvordan de ser ut under skallet og gjøre en virtual kjøretur. Men du kan også prøvekjøre, og ikke minst delta i en konkurranse hvor vinneren er den som kjører en fastlagt rute med lavest forbruk.
Hyundai har invitert politikere, miljøforkjempere og journalister til å konkurrere. Jeg faller inn under sistnevnte kategori og tok turen ned for å sjekke ut paviljongen og ikke minst delta i konkurransen.
Kjøreruten går rundt omkring i Oslo og tar omtrent en halvtime. Med visse ideer om hvordan man kjører rimeligst mulig, la jeg ut på den lille rundturen.
Det er et par tre ting som er greit å passe på når lavt forbruk skal oppnås. Det første dreier seg om å lese trafikken. For eksempel sparer du på å unngå å stoppe opp i lyskryss eller for biler du må vike for. Følger du godt med langt forover, kan du unngå å bruke energi på startmomentet. Det tar nemlig mye strøm å sette i gang fra stillestående.
Og så gjelder det å rulle. Prøve å føle på bilen hvordan energien du har forover ligger an i forhold til oppover- og nedoverbakker, svinger og så videre. Å ha den i fart sparer man alltid på.
Klarer du å kjenne på bilen gjennom gasspedalen i forhold til disse tingene og posjonere ut riktig, er du godt på vei. I og med at Ioniq har svært godt avstemt pedalfølelse, er denne biten forholdsvis enkel.
Et annet triks som jeg er hardnakket tilhenger av i eco-kjøring, er å ikke være redd for å trykke på litt skikkelig for å få opp bilen i fart. Ikke bånn gass altså, men å få den opp rimelig raskt. Skyhøyt forbruk de to-tre sekundene det tar, er ofte bedre enn å ligge over snittforbruk over lenger tid mens du sakte øker farten.
Og kanskje virker disse triksene? Bil og Motorbloggens utsendte endte i alle fall opp med å ta en klar ledelse etter ferdigkjørt runde. Snittforbruket havnet på 1,09 kWt pr mil.
Så er spørsmålet om du slår den, det er åpent for alle, stikk innom og prøv deg! Paviljongen er på plass og åpen frem til 18. oktober.