Du trodde kanskje BMW M850i var nok? Den ser fryktelig bra ut, og er raskere enn de fleste. Nå er M8 her, og i Competition-utgave virker konkurrentene litt pjuskete i forhold.
– Helt siden lanseringen av den nye generasjonen 8-serie har det vært en dårlig bevart hemmelighet at toppmodellen M8 også ville komme. Når vi samtidig lanserer Competition-modellene, blir dette en rå luksuskvartett med gentlemansracere, sier Marius Tegneby, kommunikajonsdirektør i BMW Group Norge.
Motoren er den samme som du finner i M850i men er skremt opp til 600 hk / 750 nm. I Competition-utgaven får du 25 hester ekstra. Sprinten til 100 gjøres unna på 3,3 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t så sant du ikke oppgraderer med M Driver`s Package. Da kan du suse rundt på kontinentet i 305 km/t. Competition-utgaven kutter sprinten til 100 med et tidel, mens det doble nås i løpet av 10,6 sekunder, 2 tideler kjappere enn standard M. Maks dreiemoment er tilgjengelig mellom 1800 og 5600 omdreininger, mens Competition-modellen holder fullt øs 200 ekstra omdreininger.
Firehjulsdrift er en selvfølge og bidrar godt til maks utbytte av kreftene. Kraften når hjulene via en 8-trinns Steptronic automatkasse. Om man ønsker er det fullt mulig å la bakhjulene ta hånd om alle kreftene, noe som både er morsomt og dyrt for bakdekkene.
Kjøremoduser er en selvfølge for slike biler. Disse forskjellige modusene bidrar til at en supersportsbil som M8 også kan oppleves komfortabel. Du kan veksle mellom komfort, normal og flere programmer med sportslig tilspissing. Nytt for modusene er at de også påvirker bremsene, i tillegg til understell, motor, girkasse og styring. For å få en så rå bil som mulig, får Competition-modellene egen motorinnfesting for enda spissere kjøreegenskaper.
Vi har kjørt BMW M850i xDrive.
Lyd er sjelden støy i slike biler, og noen får aldri nok. M8 kan leveres med et M Sport-eksosanlegg for de audiofile. Om du noen gang tar med svigermor på tur i en slik bil, kan du trykke en knapp i midtkonsollen for et mer senket lydbilde. Stille blir det aldri. Lyden kommer ut fra fire eksospotter, som hver og en har en diameter på 100 mm.
Designet er spisset i M-modellene, noe du ser på de større luftinntakene i fronten og diffusoren på bakenden. Competition får blankpolerte detaljer, mens du kan plukke på med carbondetaljer på begge modellene, om det skulle være ønskelig.
Innvendig er det sport i lange baner. M-sport stoler, setebelter, ratt med røde girhendler og spesielle sports-instrumenter er noe av det som venter deg. I tillegg er skreddersøm fra BMW Exclusive en mulighet.
M8 i begge varianter, kommer som Coupe og Cabriolet og lanseres i høst. Og for oss familiefedre kan vi glede med at en 4-dørs Gran Coupe i M-utførelse også venter et sted der framme.