Nye bilmerker er alltid spennende, og det kjente navnet Pininfarina er nå bilprodusent. Vi får se hvor stor produksjonen blir, men Battista ser lovende ut.
Hovedkontoret er i München, mens motoren på 1900 hk lages av Rimac i Kroatia. De kan slik type elektriske kraftpakker, og har jobbet med flere kjente prosjekter som for eksempel Aston Martins hyperbiler. 150 motorer skal leveres til Pininfarina de neste årene.
Bilen skal bygges i Torino i Italia hos Pininfarini. Karosseriet er vakkert formet, uten de ekstreme luftinntakene superbilene vanligvis har. Formen er slank med et Pagani-aktig tak. Den todelte bakvingen er godt synlig med sine LED-striper som skal være bakbelysningen på bilen. Den luften som skal kjøle ned komponenter kommer fra kledelige åpninger i underkant av fronten og på toppen av bakskjermene. Karosseriet og chassis er i lettmateriale, og batteri-pakka på 120 kWh er plassert i gulvet bak stolene.
Interiøret er ganske fancy selv om det skal være enkelt. Skjermer er plassert i fin synsvinkel i forhold til veibanen, en på hver side av det sportslig rattet. En strek markerer toppen av styret, men det er utstyrt med overraskende lite knapper. Stolene skal holde fører og passasjer på plass uansett kjøring, og derfor er det en blanding av superfast og komfortabelt. Materialvalgene er av det eksklusive slaget.
Effekten i elmotoren er brutale 1900 hk / 2300 nm. Sprinten opp til 100 skal gjøres på under 2 sekunder, og den stopper ikke før man når 350 km/t. Den er altså en av de raskeste opp til 100 km/t, men det imponerer enda mer å vite at den skal nå 300 km/t innen 12 sekunder. Kan hende man aldri får testet akkurat det, men det er moro å skryte av rundt lunsjbordet. Om man dropper disse øvelsene, skal man kunne kjøre 450 km i et makelig tempo før batteripakka er tom.
Pininfarina begynner å bygge Battista i 2020.
Foto: David K Andersen