Hjem Nyheter Volkswagen T-Cross: Minst, men tøff

Volkswagen T-Cross: Minst, men tøff

Nye T-Cross sklir inn i segmentet under T-Roc, og er basert på Polo, men er ikke mindre tøff av den grunn. Vi var tilstede på verdenspremiéren og har kikket nærmere på nyheten.

Tekst og foto: David K Andersen

Alle SUVer øker, totalt forventes segmentet å dobles de neste 10 årene, og størst forventninger i Europa er det til dette minste segmentet. De såkalte B-CUVene er som navnet antyder basert på småbil-klassen, og i tillegg til at de gjerne stikker av med kjøpere som tidligere eksempelvis gikk for Polo, er de attraktive for unge urbane mennesker.

Så har også tilskuddene i klassen vært mange de siste par årene. Mazda CX-3, Opel Crossland, Citroën C3 Aircross, Kia Stonic og Seat Arona for å nevne noen. Nå er det Volkswagens tur til å entre scenen.

Tøff

En SUV skal gjerne være litt tøff i trynet – høy og røff. Hvor vellykket de ulike B-CUVene møter nettopp den forvenningen, varierer imidlertid nokså mye. Ikke bare er det utfordrende å få en liten bil til å se stor og tøff ut, en del av disse bilene er nesten litt blanding av SUV og flerbruksbil. Som såklart er praktisk og fleksibelt, men ikke fullt så enkelt å kombinere med kult utseende.

Med T-Cross, fikser imidlertid Volkswagen biffen overraskende enkelt. På forhånd hadde jeg forventet en slags forminsket T-Roc – ikke noen ulempe – jeg synes den er blant de absolutt stiligste bilene fra merket.

Men nei, her var det lite å spore av storebror i T-rangen. Ei heller Polo, som den er basert på, trenger gjennom noe sted i utseendet. Derimot minner den faktisk mer om nye Touareg i fronten, mens den langs sidene og i baken er sin egen.

T-ROC: LES TEST HER

Profilen settes av proporsjonene: Høyt, rett og, bilstørrelsen tatt i betraktning, langt panser. På siden bak forsterkes musklene dette viser av den tykke C-stolpen, som forresten samtidig er et typisk VW-kjennemerke.

Grillen er massiv og har hovedlyktene innfelt, mens støtfangeren domineres av det antydningsvis bulende sorte feltet tvers over som i hver ende holder tåkelysene.

Legg forresten merke til de ulike linjene i bilsidene – blant annet den doble i dørhåndtakhøyde. Volkswagen er svært gode på produksjonsteknologi – dermed lar det seg gjøre å lage denne typen diskrete profiler i karosseriet.

Solide skjermbreddere bistår profilen ellers med å gjøre at bilen fremstår som større og tøffere enn den er, det samme gjør store hjul.

Og så er det bakenden da – som viser helt ny design. Dette har vi ikke sett før, de firkantede baklyktene innrammet i et sotet felt som går tvers over hele bakluka er annerledes og stilig.

Dermed blir det hele rett og slett ganske så tøft, spesielt for denne klassen. T-Cross ser større og mer muskuløs ut enn den er.

Fleksibel

Heldigvis skjer det uten at det går på bekostning av plassforholdene og fleksibiliteten. For om T-Cross kanskje ikke er fullt så fleksibel og romslig som Citroën C3 Aircross og Opel Crossland, er det ikke langt unna heller.

Nøkkelen ligger ved siden av høy og rett sittestilling (som sparer plass i lengderetning), et svært fleksibelt baksete som kan deles 60/40 og i tillegg skyves 14 cm forover eller bakover.

Resultatet er at bagasjerommets størrelse kan variere fra 385 til 455 liter, og dette er genialt: I praksis kan T-Cross være en fullgod turbil for små familier. Bare skyv setene litt hit og dit ettersom du tilpasser rommet bak forsetene til den miksen du til enhver tid har av behov for baksete- og bagasjeplass.

Når alle setene felles ned, blir gulvet flatt og varerommet tar 1 281 liter. Ikke dårlig for en bil som måler drøye 4,1 meter og antas å bli rimelig i innkjøp.

Full pakke

Som vanlig fra Volkswagen tar ikke interiørdesignet fullstendig av. Joda, det er friskere, men du er alltid klar over at du befinner deg i en bil fra Wolfsburg og ikke i noe som forsøker å fremstå som et romskip.

Det betyr ikke at linjene i dashbordet ikke er ørlitegrann friskere enn i en Polo, og dessuten kan du sprite opp med en rekke ulike fargevalg i forskjellige paneler.

Som i biler på budsjett flest, er andelen hardplast svært høy, men noe må naturligvis gi etter når prisen skal holdes nede. Solid i følelsen og fint å se på, er det uansett der inne.

Dessuten blir det betydelig bedre så snart vi kikker på informasjonsteknologien. Her er nemlig nesten alt Volkswagen kan by på tilstede, selv om T-Cross er liten og rimelig.

Digital Cockpit er tilvalg, men såklart like attraktivt som alltid, og infotainmentsystemet er av siste generasjon og har 8-toms skjerm. Jeg trykket ikke mye på knapper eller gikk i menyer, men tør likevel konkludere med at brukervennligheten og mulighetene er akkurat like bra her som i T-Roc eller andre modeller fra merket.

Vil du ha god lyd, kommer den forresten med Beats-anlegg med 300 Watt og sub i bagasjen.

Også på sikkerhet siktes det høyt. Alle aktive systemer er på plass, blant annet autobrems med forgjengerleser, filholder, og så videre. Adaptiv cruisekontroll er standard på alle modeller.

To nivåer og 1-liter

T-Cross kommer til å bli enkel å specce når tiden kommer – her er det ikke hundre utstyrsnivåer, pakkeløsninger og opsjoner å velge på. Istedet kan du velge mellom Life og Style, som i stor grad vil være ferdig utrustede. Hva de to nivåene vil inneholde vet vi foreløpig ikke, annet enn at Life får 16-toms Rochester alufelger, og Style 17-toms Manila.

I tillegg vil noen få pakker og valgmuligheter være tilgjengelig.

Unser panseret havner som ventet 1-liters bensinen på 115 hestekrefter, sammen med DSG automatgir.

Volkswagen er foreløpig ikke helt klare med prisene, men antyder frapris under 280 000 kroner. Der må den også ligge, du får nemlig konkurrenten Citroën C3 Aircross til under 300 000 med alt utstyr minus automat, og rett over om du vil slippe å gire selv.

SUV-offensiv

Som hos de fleste merker, satser Volkswagen stort på SUV. I 2025 ventes halvparten av alle som selges å være det. Har vi i bakhodet at dette merket har ekstremt sterke modeller som Polo, Golf og Passat i rangen, sier Volkswagens forventning ganske mye om hvor markedet går.

Med i den forventningen hører selvfølgelig også I.D. Crozz – den elektriske SUVen som kommer i 2020, og selvfølgelig kommer til å bli en gigantisk suksess i Norge.

T-Crossen din kan du bestille allerede i desember, og i andre kvartal neste år ventes den å være på plass i Norge.

VOLKSWAGEN TOUAREG ER HELT NY I ÅR – VI HAR KJØRT DEN