Denne høsten skrus kravene til fossilbiler hardere til enn noen gang. Opel har løsninger – vi har testet.
Av David K Andersen
Jada, femtiden er elektrisk. Men ikke på langt nær så raskt som norske politikere tror, både verden og mange nordmenn, skal kjøre fossilt i årevis enda. Det er imidlertid ikke ensbetydende med at utslipp og forbruk ikke kan fortsette å kuttes.
I høst skrus krana til, kravene skjerpes mer enn noen gang, og vil i kommende år blir stadig strengere. For at dette skal fungere, og ikke bare gi effekt på papiret men også i virkeligheten, må man starte med realistiske målepunkter som hører hjemme i den virkelige verden.
Uten å gå i detalj, dreier det seg om overgangen fra målemetoden NEDC til WLTP – en strengere og mer realistisk standard, som i sin tur krever betydelig skjerping fra bilprodusentenes side.
I rute med fossil
Som du kanskje har fått med deg innebærer faktisk dette at en rekke biler nå i sommer har forsvunnet fra prislistene hos norske importører. Når virkeligheten inntar utslippsmålingene, er mange motorer rett og slett ikke rene nok til at de kan selges.
Det jobbes på spreng hos de fleste bilmerker, både for å rense eksisterende motorer bedre, men også med utvikling av helt nye, og bedre motorer. Trodde du bensin- og dieselmotoren var død, tok du feil.
Vi venter mye nytt de neste årene, og anser det som svært positivt at utviklingen av fossilmotorer fortsetter, i stedet for at de bare er som de er, frem til elektriske alternativer kan ta over. En del av det, er selvfølgelig også at vi bensinhoder håper det vil finnes et utvalg entusiastbiler på markedet også i fremtiden – når det meste av vanlig transport skjer med andre energikilder.
Denne artikkelen handler imidlertid om Opel spesifikt, de ligger nemlig nokså godt an oppe i alt dette, og var denne uken klare til å la oss teste noen av de snart 100 modellvariantene i porteføljen som allerede er utbedret, fornyet og innenfor Euro 6d Temp, som det nye krav-settet heter.
Før vi hopper over til selve bilene, er det verdt å nevne at Opel faktisk gjør det overraskende bra på fossilbiler i Norge for tiden. Så langt i år, øker de markedsandelen fra 3,25 til 4,14 prosent, i et marked som er ned 21 prosent (altså rene fossilbiler). Det er bemerkelsesverdig, og skyldes ved siden av nye Insignia som har solgt godt i Norge, mye de tre bilene vi har testet her: Xene.
Den største nyheten er en helt ny 1,5-liters diesel som tar over for de gamle PSA-dieselene på 1,6. Foreløpig er det kun den største av de tre SUVene som får denne i Norge, årsaken er naturligvis at Grandland X har det mekaniske fra PSA. Modeller som Insignia, Astra og Mokka X, beholder 1,6-liters dieselene sine, dette er Opels egen motor fra 2015, som er moderne og ren nok til å klare både ny målestandard og skjerpede krav.
Grandland X
I Grandland yter 1,5-literen 130 hestekrefter og 300 Nm, og om den ikke gjør bilen direkte rask (da trenger du 2-literen på 177 hester), føles den i praksis kraftfull nok ute på veien. Godt moment passer SUVer som dette utmerket og gjør kjøreopplevelsen god, selv om du fyller bilen med folk og bagasje. Vi testet dessuten i Tyskland, og motoren hadde ingen problemer med å holde bilen i 160-70 km/t på motorveien uten å gå helt tom for krefter.
Ett av Grandlands største plusspunkter, at det er en svært stillegående bil, forsterkes dessuten med den nye dieselen, som går stille og relativt vibrasjonsfritt. Du skjønner i de fleste tilfeller at du kjører diesel og ikke bensin, men det har mer med den gode dempingen av hjul- og vindstøy å gjøre, enn at motoren støyer mer enn den burde.
Forbruket er ikke uventet et stort plusspunkt, med automatgir, skal Grandland X klare 0,41 – 0,42 liter pr mil på blandet kjøring. Vi kommer tilbake med test av hvor realistisk dette er senere, men vi snakker altså WLTP-tall her, omregnet til NEDC.
Den gamle 6-trinnsautomaten skiftes samtidig ut med en ny 8-trinns. Den er av vanlig type med converter, har lav vekt, og skal ha betydelig lavere friksjon. Det er lite å utsette på måten girkassen jobber på, den er myk men også rimelig kjapp og bestemt i girskiftene. Pedalfølelsen ved igangsetting er velkalibrert, sånn at bilen blir lettkjørt også i manøvrering og kø-kjøring.
Særlig sportslig er imidlertid ikke denne girkassen, den bruker litt tid på å respondere og finne riktig gir når du brått trykker ned gassen, men det er antagelig ikke spesielt relevant i denne biltypen.
Vi testet for øvrig Grandland X 1,5 diesel også med manuell girkasse. Den fungerer helt fint og er forholdvis lett å bruke, men har samtidig nokså lange slag og lite presisjon i spakføringen. De fleste vil kjøpe Grandland med automat i Norge, og det er et helt riktig valg.
1,2-liters bensinmotoren på 130 hestekrefter fortsetter og henge med, og er som før et svært trivelig bekjentskap. I forbindelse med Euro 6d Temp, er den oppdatert med partikkelfilter, og kan vise til fine tall for både utslipp og forbruk.
Nytt nå er at også denne kommer med 8-trinns automaten, og vi kan bekrefte at kombinasjonen er fin.
Gode alternativer på både bensin og diesel i Grandland X der altså. Vil du har mer krefter, finnes naturligvis 2-liters dieselen, også den med 8-trinns automat. Senere kommer den som plug-in hybrid, og vil da også få firehjulsdrift.
LES VÅR PRØVEKJØRING AV OPEL GRANDLAND X 2.0 DIESEL 177 HK HER!
Ellers er selvfølgelig Grandland som alltid, en romslig familie-SUV med stort bagasjerom, fint interiør med god kjørestilling og flotte seter, bra sikkerhet og rimelig spreke kjøreegenskaper. Komforten utmerker seg som allerede nevnt med svært lavt støynivå.
Crossland X
Lillebror Crossland X er ikke like sterk på akkurat det punktet, altså lydnivået inne i kupéen, men scorer desto bedre i kategorien plass og fleksibilitet for pengene. Selv om den ser ut som en SUV på utsiden, er den nesten mer av en flerbruksbil innvendig, hvor seter kan skyve forover og baker og det hele. Bagasjen tar dessuten opp til 520 liter, som er veldig mye i en så liten bil.
Crossland har dessuten særdeles fin kjørestilling og gode seter, klassen den hører hjemme i tatt i betraktning.
Til Norge kommer den bare med 1,2-liters bensinmotor, her har den har 110 hestekrefter (i stedet for 130 som i Grandland), og siden dette er en mindre og lettere bil, klarer den seg med den gamle 6-trinnsautomaten.
Velger du manuell, får du imidlertid en helt ny 6-trinns girkasse (den hadde 5 før), som er 10 kg lettere, og ikke minst har kortere og mer presise slag. Vi snakker fortsatt ikke Mazda MX-5 altså, men jeg synes Crossland passer fint med manuell.
Motoren har også her nye eksosrensing med partikkelfilter, og forbruket er oppgitt til 0,51 liter pr mil ved blandet kjøring. Det er bra for en bensinbil som føles såpass sprek som dette.
HER KAN DU LESE MER OM HVA VI SYNES OM OPEL CROSSLAND X!
Mokka X
Mokka er den gamle traveren i gjengen. Denne bilen har vært en enorm suksess for Opel, og har solgt godt også i Norge. Den føles ikke like moderne som Grandland og Crossland, men samtidig fikk Mokka et stort facelift for to år siden, og er derfor rimelig frisk likevel.
Dette er som før en ordentlig trivelig bil å kjøre. I motsetning til de to andre her, har den ikke noe med PSA å gjøre, men er det rent GM-produkt. Båndene til Astra og de andre «rene» Opelene er tydeligere, og selv om det både er fordeler og ulemper med det, liker jeg måten bilen kjører på og følelsen du har når du kjører den.
Dessuten er jo dette en ekte SUV, mens de to andre er mer crossovere. Det betyr større bakkeklaring, røffere utseende og nokså kraftige motorer. For ikke å snakke om firehjuldrift.
1,4 turbo med firehjuldrift og automatgir har siden ankomst faceliftet vært bestselgeren i Norge, men den forsvinner nå dessverre uten av prislistene. Utslippene klarer ikke Euro 6d Temp, og da blir det slik.
Igjen sitter vi da med 1,4 bensin 140 hester, som har forhjulsdrift og automatgir, samt 1,6 diesel 136 hester med firehjulsdrift og manuell girkasse.
Sistnevnte ble kjørt en runde under dette eventet, og er selv om du nå i motsetning til tidligere må gire selv og fylle diesel på tanken for å få trekk på alle fire, er ikke det nødvendigvis noen ulempe.
Opels 1,6-liters diesel har nemlig hele 320 Nm til disposisjon, og 6-trinnskassen er svært fin i bruk. Dermed er Mokka X i denne versjonen en kjapp, kraftfull og trivelig bekjentskap.
Konklusjon
Opels SUV-familie begynner å bli rimelig komplett, og det synes i salgstallene. Mokka X har snart solgt 1 million, de er størst i B-SUV segmentet i Europa så langt i år, og Crossland og Grandland har allerede bikket 200 000 biler i sine korte liv. Vi ønsker oss mer firehjulsdrift i Norge, men det er på gang, sammen med elektrifisering. Vi venter også en større Opel-SUV etter hvert, med tre seterader.
Med plan for tilfredsstillelse av Euro 6d Temp ferdigstilt allerede for to år siden, klarer Opel å nå de nødvendige målene for de aller fleste av modellene sine, og oppdateringene av disse tre SUVene gjør ikke noe annet enn å styrke dem. Motorer og girkasser tilfører både bedre kjørbarhet og komfort, samt lavere forbruk og utslipp. Vi er ganske spente på hvordan oppgitte tall etter endringene stemmer med virkeligheten, og kommer tilbake med test på dette så snart bilene er på plass i Norge.
Data, utvalgte modeller:
Opel | Grandland X 1.5 diesel A8 | Crossland X 1.2 bensin M6 | Mokka X 1.6 diesel M6 |
Pris (utstyrsnivå) | 361 900 (Innovation) | 254 900 (Innovation) | 410 900 (Business Premium) |
Motortype | R4 diesel turbo | R3 bensin turbo | R4 diesel turbo |
Motorvolum ccm | 1 499 | 1 199 | 1 598 |
HK o/min | 130/3 750 | 110/5 500 | 136/3 500 – 4 000 |
Nm o/min | 300/1 750 | 205/1 500 | 320/2 000 – 2 250 |
Girkasse | 8A | 6M | 6M |
Sek. 0-100 km/t | 12,3 | 10,9 | 10,3 |
Topphastighet km/t | 192 | 187 | 187 |
Forbruk blandet l/mil | 0,41 | 0,46 | 0,54 |
Utslipp CO2 g/km | 108 | 106 | 142 |
Egenvekt kg | 1 380 | 1 159 | 1 454 |
Tilhengervekt kg | 1 300 | 840 | 1 500 |
Bagasjerom liter | 514 – 1 652 | 410 – 1 255 | 356 – 1 372 |
Lengde mm | 4 477 | 4 212 | 4 275 |
Bredde mm | 1 856 | 1 825 | 1 781 |
Høyde mm | 1 609 | 1 605 | 1 658 |
Akselavstand mm | 2 675 | 2 604 | 2 555 |
Galleri motorer: