Skulle vi kåret den mest usannsynlige bilen i år, hadde Lexus LBX Morizo RR vunnet. Selvsagt vil vi ha den.
Av David Kordahl Andersen
Før i tiden kom de med jevne mellomrom. Du vet – de modellene som bare var helt kokko. Biler du ikke ante var på tur, og du i alle fall ikke hadde noen forventninger om at merket skulle lage.
Modellene er utallige, her er noen: Lamborghini LM002, Fiat Multipla, Renault Sport Spider, Aston Martin Cygnet, Plymouth Prowler og Lexus LFA.
Sistnevnte var altså en superbil med vanvittig V10-motor, som mer eller mindre danket ut alt annet og ble en legende allerede fra første sekund. Fra et merke som lagde myke, snille og luksuriøse sedaner og SUVer.
Nå om dagen virker alle til å ha mer enn nok med å lytte til brukerundersøkelser og flytte koppholderens plassering, fremfor å finne på nye ting som faktisk betyr noe. Sånn ved siden av å bruke det meste av pengene på elektrifisering. Som er bra, men lite spennende.
Og i alle fall ikke kokko.
Men nå har det endelig skjedd igjen: Lexus gjør noe helt absurd.
SUVen LBX er ny i år, det er en bil på størrelse med Toyota Yaris Cross, hvor den også henter plattformen fra. Det er ikke vanlig at premiummerkene går så langt ned på størrelse, BMW og Mercedes har ikke noe i denne klassen.
Ei heller er dette en bil vi ser i Norge, den kommer nemlig ikke som elbil.
Så langt, ikke noe unormalt.
Men så er det altså noen hos den japanske produsenten som har tenkt: -Hva om vi putter drivlinjen fra Toyota GR Yaris i Lexus LBX?
Og så er det, og dette er enda rarere, noen sjefer som har sagt: – Ja, gjør det!
Vipps, her er Lexus LBX Morizo RR.
Den har altså en 1,6-liters turboladet tre-sylindret motor med 280 hestekrefter. Firehjulsdrift og manuell girkasse.
Ja, du leste riktig: En Lexus med manuell girkasse. Har det laget det før? Ikke som jeg vet om.
Vil se mer av
Lurer du på navnet? Bokstavene RR, er den nye betegnelse på Lexusmodeller som går fort – omtrent som GR for Toyota eller M for BMW. RR står for Rookie Racing, som er navnet på merkets racing-team (de kjører F2 og touringcar-racing i Asia).
Det skal komme flere RR-modeller fremover.
Morizo på sine side, er pseudonymet Toyotas styreleder Akio Toyoda bruker da han kjører billøp.
Ja, ikke sant. Dette har selvsagt noe med bilindustriens bensinhode nummer 1 – herr Toyoda – å gjøre. La oss anta at denne bilen, i likhet med alle Toyotas GR-modeller, aldri hadde eksistert, hadde det ikke vært for ham.
Dra i brekket
LBX RR er 15 mm bredere og 10 mm lavere enn standardversjonen og felgene under de karosserifargede skjermbredderne måler 19 tommer. Bak dem, sitter store bremser med gule kalipere – RRs signaturfarge.
0-100 km/t går unna på 5,2 sekunder, så den er raskere enn en Ford Puma ST, men litt tregere enn Volkswagen T-Roc R (les test her).
Om du vil, kan den i likhet med faceliftede GR Yaris leveres med automatgir, men det gir selvsagt lite mening i en bil som dette.
Enda er rar, men samtidig superkul ting, er at den elektriske parkeringsbremsen er skiftet ut med gammeldags, mekanisk håndbrekk. Hei brekksladd!
Firehjulsdriftsystemet kan imidlertid ikke levere mesteparten av kreftene til bakhjulene som på GR Yaris, her får du maks 50/50-fordeling (systemet tilpasser seg automatisk, men kan også kontrolleres manuelt).
Den detaljen er kanskje ikke så unaturlig – dette er på linje med den generelle profilen til Lexus: Naturlig, presist og kontrollerbart – ikke tullete.
Til Norge?
Uansett – her er det bare én ting å gjøre: Heie på at Lexus faktisk vil ta denne bilen til Europa. Det er nemlig foreløpig ikke avklart.
Om den deretter skulle komme til Norge, er imidlertid ytterst tvilsomt. Selv om den nok hadde funnet noen få kjøpere også her.
Akkurat som LFA gjorde.
Dette er tross alt de to eneste Lexusene noen gang, med trebokstavers navn. Det betyr åpenbart kokko moro.
Galleri: